تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/12/18 - 08:47
کد خبر: 229352

میکائیل دیانی

«خانه‌های فرهنگ» راهی برای از کار انداختن پویایی دانشجویان

«خانه‌های فرهنگ» راهی برای از کار انداختن پویایی دانشجویان

حالا با این سیستم خانه فرهنگ دیگر بدون هیچ اقدام ضربتی و قانونی دست و پای تشکل های دانشجویی برای ارتباط گیری و جذب بسته می شود و پویایی و نشاط تشکل های دانشجویی به راحتی گرفته می شود، چیزی که خواست عمومی دولت تدبیر و امید است، یک دانشگاه بی رمق بلاموضع!

خبرنامه دانشجویان ایران: میکائیل دیانی*//  اخیرا به واسطه پخش مستند فراموش شده ها در دانشگاه ها بعد از یکی دو سال حضورم در صحن دانشگاه ها و در ارتباط با تشکل های دانشجویی خیلی پر رنگ تر شده است اما آنچه که در این رفت و آمد ها حس کردم و از بیان اعضای تشکل های دانشجویی هم این بر می آمد، آن است که ارتباط گیری تشکل های دانشجویی با بدنه دانشگاهیان به شدت سخت تر از گذشته است، علاوه بر این جذب نیرو هم که در طول همین ارتباط گیری است خوب صورت نمی گیرد.

وقتی به شرایط ایجاد کرده برای تشکل ها با شرایط کار تشکیلاتی زمان خودمان توجه کردم حس کردم عمده ترین دلیل این عدم ارتباط محدود کردن تشکل های دانشجویی در یک ساختمان اداری غیردانشجویی در دانشگاه است. زمانی که ما در صحن دانشگاه کار تشکیلاتی می کردیم همواره در دانشکده ها بودیم و تلاش مان همیشه این بود که دفاتر دانشکده ای تشکل هایمان در پر ترددترین نقاط دانشکده باشد، همین مسئله بسیاری از امور معارفه و آشنایی ما با دانشجویان را تسهیل می کرد.

علاوه بر آن جذب نیرو نیز ساده تر بود و در نهایت بازخورد و بازتاب فعالیت های ما در نظر دانشجویان به سرعت به ما می رسید که این خود به نشاط و پویایی تشکل های دانشجویی کمک می کرد.

اواخر دوران تحصیل در دانشگاه یادم می آید که قرار بود در دانشگاه ها «خانه فرهنگ» صورت گیرد که آن زمان هدف از شکل گیری اش فراهم کردن محیطی مجهز برای کانون های فرهنگی و هنری بیان می شد اما در این چند هفته حضورم در دانشگاه ها آنچه مشاهده کردم این بوده که همه تشکل های دانشجویی را در ساختمان خانه فرهنگ گنجانده اند، عمدتا نهاد رهبری و معاونت فرهنگی که بیشترین مراودات اداری تشکل های دانشجویی نیز با آنها است در همین ساختمان واقع شده است که به معنای دیگر تشکل های دانشجویی برای فعالیت خود حتی در سطح دانشگاه هم نیاز به تردد ندارند!

این گرچه راه رفتن افراد را کم کرده است اما معنای اساسی ترش آن است که تشکل های دانشجویی را به سکون بی ارتباطی دعوت می کند.

حالا با این سیستم خانه فرهنگ دیگر بدون هیچ اقدام ضربتی و قانونی دست و پای تشکل های دانشجویی برای ارتباط گیری و جذب بسته می شود و پویایی و نشاط تشکل های دانشجویی به راحتی گرفته می شود، چیزی که خواست عمومی دولت تدبیر و امید است، یک دانشگاه بی رمق بلاموضع!

این رفتار مسئولین دانشگاه ها البته موقعی مشکوک تر و سازمان یافته تر از سوی دولت به نظر می رسد که یکی از افراد تشکل های دانشجویی در یکی از دانشگاه های غربی کشور که همین هفته در خدمت شان بودم می گفت "مدیران نه تنها به این شکل دست و پای ما را بسته اند بلکه به بهانه های مختلف از راه اندازی دفاتر دانشکده ای هم ممانعت می کنند"

این یعنی تا چند سال دیگر اثری از تشکل های دانشجویی پویا نخواهد بود. سوالم از مسئولین وزارت علوم اما این است که این رفتار به نفع چه کسی تمام خواهد شد؟ دانشجوی بی موضع و ضعیف حتی برای دولت نیز خطرناک است چه آنکه دولتی که نقاد نداشته باشد، مرده است!

* دبیر اسبق تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top