تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/12/18 - 11:57
کد خبر: 229382

برای دانشجویانی می‌خواهند همزمان با ادامه تحصیل، کار کنند؛

راه‌هایی برای عبور از مشکلات معیشتی زندگی دانشجویی

راه‌هایی برای عبور از مشکلات معیشتی زندگی دانشجویی

کار دولتی هم که ممنوع! اگر خانواده متوسطی البته از نظر سطح درآمد داشته باشید با یک حساب سرانگشتی می‌فهمید که دانشجویی شغل تمام وقت شما نخواهد بود و باید به سراغ کسب و کار بروید، کسب و کاری از نوع دانشجویی.

خبرنامه دانشجویان ایران: فرارسیدن ایام نوروز و خرج‌های شب عید، برای هر شهروندی می‌تواند زمینه بروز مشکلات معیشتی و اقتصادی را بیش از هر زمان دیگری فراهم کند، حال آنکه دانشجویان با توجه به فرصت کم برای کار و کسب درآمد، قشر ویژه‌ای در این خصوص به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان سخت مشغول به تحصیل می‌شوند، ممکن است با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه شوند، حال‌آنکه همیشه خانواده‌هایی وجود ندارند که توان پرداخت مخارج سنگین درس و دانشگاه و حتی هزینه‌های اولیه و ساده فرزند خویش را داشته باشند.

بر همین اساس در بعضی موارد لازم است که دانشجویان، همزمان با دوران تحصیل خود، مشغول به کاری شوند تا از پس حداقلی‌ترین هزینه‌های خود برآیند و دیگر به فکر گرفتن پول توجیبی از پدر و مادر خود نباشند.

در این میان اما مشکلاتی وجود دارد؛ برخی بر این اعتقادند که دانشجویی یک شغل تمام وقت است و دانشجویان باید تمام فرصت خود را صرف تحصیل کنند، به همین خاطر هم بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های دولتی از استخدام دانشجویان منع شده‌اند.

اما حقیقت این است که هزینه تحصیل بسیار بالاست؛ مخصوصا اگر دانشجوی غیر بومی باشید هزینه مسکن، خوراک، پوشاک، رفت و آمد و... سر به فلک می‌کشد.

کار دولتی هم که ممنوع! اگر خانواده متوسطی البته از نظر سطح درآمد داشته باشید با یک حساب سرانگشتی می‌فهمید که دانشجویی شغل تمام وقت شما نخواهد بود و باید به سراغ کسب و کار بروید، کسب و کاری از نوع دانشجویی.

1-  کار مرتبط
شاید در نظر اول پیدا کردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی‌تان به نظر رویا پردازانه باشد اما خیلی‌ها هستند که این روزها کارهای نیمه وقت و حتی سطح پایین اما مرتبط با رشته شغلی شان انجام می‌دهند.

دانشجویان پزشکی که دستیار استادانشان می‌شوند، روانشناسان و مددکارانی که با نصف دستمزد در مراکز درمانی مشغول کارند، حتی تدریس دروس پایه رشته تحصیلی‌تان بهتر از انجام دادن کارهای غیر مرتبط است.

2- آمار گیری
اشتباه برداشت نکنید منظور از آمار گیری مشارکت در پژوهش های میدانی و تحقیقاتی مثل نظر سنجی است که اگرچه کار سختی است اما به دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته‌های علوم انسانی کمک می‌کند در بطن جامعه حاضر باشند.

3- کار در دانشگاه(کار دانشجویی)
از یک هزار تومان تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در ساعت؛ این مبلغ قرارداد معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها با دانشجویان برای کار دانشجویی است. برای تمامی واحدهای پژوهشی، فرهنگی، خدمات دانشجویی و... نیاز به نیروی کار وجود دارد که دانشگاه‌ها تحت عنوان کار دانشجویی، از دانشجویان برای انجام این کارها استفاده می‌کنند.

دانشجویان در این کارها مسئول واحد تکثیر می‌شوند، در کتابخانه مسئول تحویل کتاب می‌شوند و در کمیته پژوهشی وظایف نشریه را برعهده می‌گیرند.

دانشجویان در تمامی واحدهای دانشگاه که نیاز به کمک دارند مشغول به‌کار می‌شوند.

4- پله پله
دنبال میز مدیریتی نباشید کار دانشجویی از اسمش مشخص است کار نیم وقتی است که معمولا درآمد خیلی بالایی ندارد اما همیشه برای پیشرفت پله خوبی است بسیاری از دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل در مراکزی که در آنها کارورزی کرده اند و یا برای کار دانشجویی مراجعه کرده اند استخدام شده‌اند.

5- کار رایگان
برخی کارها در دوره دانشجویی برای کسب تجربه و مهارت در کار آنقدر لازم اند که حتی باید برای کار رایگان هم داوطلب شوید!

اهمیت کسب سابقه
یکی از نیازها و در خواست های اساسی کارفرمایان در دنیای امروز سابقه کاری است، از سوی دیگر بسیاری از نکات کلیدی در مورد کار را در دانشگاه نمی توان آموخت پس اگر این امکان برای شما فراهم شد که حتی به صورت رایگان برای مراکز مهم و اصلی مرتبط با تحصیلتان کار کنید شک به دلتان راه ندهید و رزومه کاری تان را رنگین کنید.

6- فریب نخورید
برخی از سودجویان با استفاده از نام کار دانشجویی اقدام به بیگاری کشیدن از علاقمندان به کار می کنند. حتی کلاهبرداری هایی هم با این عنوان مشاهده شده پس قبل از مراجعه به هر مکانی برای استخدام و گرفتن کار دانشجویی نهایت دقت خود را به کار ببرید.

7- کار عار نیست
دوران دانشجویی دوران گذار است. اگر واقعا باید کار کنید به پرستیژ و جایگاه اجتماعی کار چندان اهمیت ندهید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top