تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/12/19 - 18:16
کد خبر: 229513

نوآوری جهاد دانشگاهی یزد در تجاری سازی صنایع دستی؛

جهاد دانشگاهی یزد و خودروسازان راین برای تولید زیلو قرارداد نوشتند

«حمیدرضا طیبی» رییس جهاد دانشگاهی نیز در ادامه فعالیت های واحدها و سازمان های این نهاد را در راستای نیازهای ملی و مزیت های استانی خواند و از مجموعه فعالیت های سازمان یزد به سرامیک های صنعتی، مهندسی بافت، فرش، آموزش عالی، گیاهان دارویی، بذرهای هیبریدی، کاتالیست ها و زیلوبافی اشاره کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: مراسم انعقاد قرارداد تولید سجاده زیلو در راستای توسعه صنعت زیلوبافی بین سازمان جهاد دانشگاهی یزد و شرکت خودروسازان راین با حضور دکتر «حمیدرضا طیبی» رییس جهاددانشگاهی، «مهدی باصولی» رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد، «سید محمدحسین سجادی نیری» دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «مسیح مشهدی تفرشی» مدیر عامل و نایب رییس هیأت مدیره شرکت خودروسازان راین در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، این قرارداد با توجه به نام ‎‎ گذاری سال 1395 به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری و تأکید معظم له بر استفاده حداکثری از توان و سرمایه داخلی به منظور اولویت بخشی به تولید داخلی و توسعه مشاغل و نیز به منظور توسعه و احیای صنعت زیلوبافی به عنوان یکی از صنایع کشور که بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق، هنر و غنای فرهنگی بوده و همواره در اقتصاد آنها نیز نقش داشته، منعقد شده است.

براساس این قرارداد یک ساله  جهاد دانشگاهی استان یزد پنج هزار سجاده زیلو را برای شرکت خودروسازی راین تولید خواهد کرد.

«مهدی باصولی» رییس جهاددانشگاهی یزد در ابتدای مراسم انعقاد این قرارداد، گزارشی از فعالیت ‎‎ های این سازمان در راستای احیای هنر صنعت زیلو ارائه کرد و یادآور شد: این سازمان با تاسیس خانه زیلو در شهرستان میبد، فعالیت تخصصی خود در زمینه زیلو را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد و در این مدت اقدامات شایسته‌ای در این رابطه انجام داده است. ایجاد خانه زیلو با توجه به روند رو به کاهش تولید و ارائه زیلو در عرصه تجارت کشور واحیای این هنرصنعت صورت پذیرفته و در طول هفت سال گذشته بیش از ۷۰۰ نفر زیلوباف توسط این نهاد آموزش دیده‌اند که تعدادی از آنها در حاضر با استفاده از این آموزش، به امر زیلوبافی اشتغال دارند. علاوه‌بر این با توجه به تک‌کاربره بودن زیلو، محصولات جدیدی از زیلو تهیه و ارائه شده است. مانند کیف، قاب، ساعت، روکش صندلی و ...

وی افزود: با مذاکراتی که از چند ماه پیش با شرکت خودروسازی راین صورت پذیرفت، قرار شد در جهت توسعه و ترویج این هنرصنعت اصیل، تعدادی سجاده تولید و به عنوان هدیه در خودروهای محصول این شرکت قرار گیرد. این امر می‌تواند علاوه بر رونق مجدد صنعت، موجب ترویج استفاده از دستباف های ایرانی اسلامی شود.

«حمیدرضا طیبی» رییس جهاد دانشگاهی نیز در ادامه فعالیت ‎‎ های واحدها و سازمان ‎‎ های این نهاد را در راستای نیازهای ملی و مزیت ‎‎ های استانی خواند و از مجموعه فعالیت ‎‎ های سازمان یزد به سرامیک ‎‎ های صنعتی، مهندسی بافت، فرش، آموزش عالی، گیاهان دارویی، بذرهای هیبریدی، کاتالیست ‎‎ ها و زیلوبافی اشاره کرد.

وی با بیان این که باید طراحی ‎‎ های نوینی در بافت زیلو به کار گرفته شود، از زیلوبافی به عنوان یکی از صنایع فرهنگی با ارزش یاد کرد و تمرکز بر این گونه صنایع را خواستار شد.

«سید محمدحسین سجادی نیری» دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز نیز در ادامه با تاکید بر توسعه صنایع فرهنگی، نقش توسعه این صنایع را در تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه ملی مهم دانست.

وی از جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از پیشگامان توسعه صنعت فرهنگی در کشور نام برد و با اشاره به این موضوع که فعالیت‏‏ها و طرح‏‏های فناوری باید به شکل محصول وارد بازار شوند، انعقاد این قرارداد را به عنوان نقطه آغاز نوآوری در صنایع دستی، به فال نیک گرفت و از آن به عنوان یک اقدام جهادی نام برد.

سجادی نیری لازمه ‎‎ ی توسعه در صنایع دستی را نوآوری و ایجاد کاربری ‎‎ های جدید عنوان کرد و اقدامات خانه زیلوی جهاددانشگاهی استان یزد را در این زمینه، ارزشمند دانست.

«مسیح مشهدی تفرشی» مدیر عامل شرکت خودروسازی راین هم با بیان این که ظرفیت و پتانسیل تولید و ارائه هر گونه کالای درخواستی از سوی صنایع در سطح ملی وجود دارد، بر حمایت از تولید ملی تاکید کرد.

وی با اشاره به عدم وجود مدل خرید کالای ایرانی به ویژه در حوزه فناوری از سوی صنایع و تمایل به خرید کالای بالفعل و قابل لمس، حمایت از ایده ‎‎ های بالقوه فناورانه ایرانی و ایجاد مدل تقسیم ریسک در این نوع ایده ‎‎ ها را خواستار شد.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top