تاریخ انتشار: جمعه 1395/12/20 - 08:37
کد خبر: 229527

رونقی که به بازار شب عید اصفهان نرسید؛

بازارهای شلوغ و دخل‌های خالی

در کنار این همه شلوغی خیابان‌ها، بازارها و پاساژ‌ها نیز شلوغ است اما انگار نمایشگاه و گالری از انواع البسه، پوشاک و مواد خوراکی به راه افتاده است، گویی اغلب برای تماشا آمده‌اند نه خرید...

خبرنامه دانشجویان ایران: گرانی و قدرت پایین خرید مردم در شب عید و دیگر ایام سال حرف جدیدی نیست اما شاید بتوان با بازنگری در سیاست‌های اجرایی قدمی در راستای کاهش بار گرانی از دوش مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه برداشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، این روزها در آستانه نوروز خیابان‌های شهر شلوغی سرسام‌آوری دارد و به هر طرف که می‌نگری، مردم با عجله می‌روند که به کارهای پایان سال خود برسند.

در کنار این همه شلوغی خیابان‌ها، بازارها و پاساژ‌ها نیز شلوغ است اما انگار نمایشگاه و گالری از انواع البسه، پوشاک و مواد خوراکی به راه افتاده است، گویی اغلب برای تماشا آمده‌اند نه خرید...

یکی از مغازه‌داران پاساژ سپاهان که به‌تازگی ویترین فروشگاه خود را مطابق با سلیقه شب عید مردم چیدمان کرده، انتظار ورود تماشاگران را برای خرید جنس به داخل را دارد، اما هیچ خبر نیست، درب را باز می‌کنم و به داخل می‌رود، جوانی 38 ساله است که از کسادی بازار گله گذاری می‌کند از او می‌پرسم که به نظر شما چرا بازار کساد است؟ عطشانی می‌گوید، اتمام اجناس فروشگاه من، ایرانی است و از تولیدی‌های اصفهان و تهران تهیه کردم و در زمان خرید سعی کردم بهترین جنس موجود در بازار را برای شب عید خریداری کنم و قیمت‌ها را نیز زیر نظر اتحادیه به لباس‌ها زده‌ام اما فکر می‌کنم مشکل بیشتر از این حرف‌ها است.

می‌پرسم مشکل کجاست؟ عطشانی با آهی عمق می‌گوید: چند ماهی از که کسبه بازار منتظر بازار شب عید هستند، اما با توجه به مشکلات اقتصادی، قدرت خرید مردم کم شده است و حتی اگر این اجناس را به قیمت خرید خود هم به مردم بدهم، باز هم مشتریان راضی به خرید نمی‌شود.

فروشنده پوشاک پاساژ سپاهان گفت: به نظر من مشکل از اینجاست که مردم ما انقدر مشکلات مادی دارند که شاید خرید لباس از گزینه‌های خرید شب عید آن‌ها حذف شده باشد و من به شخصه روزانه افراد زیادی را می‌بینم که فقط از پشت ویترین مغازه‌ام به اجناس نگاه می‌کنند.

رونقی که به بازار شب عید نرسید
رئیس اتحادیه پوشاک دوخته شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به فراوانی جنس در بازار می‌گوید: با وجودی که امسال قیمت پوشاک نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته اما بازار خرید شب عید هنوز رونقی به خود نگرفته است و متاسفانه شهروندان تنها از مغازه‌های پوشاک دیدن می‌کنند اما با توجه به حقوق اندک خود، قدرت خرید پایینی دارند.

ابراهیم خطابخش با بیان اینکه قیمت پوشاک شب عید بالا نیست اما توان خرید مردم کمتر شده به گونه‌ای که قدرت خرید آنها بین 15 تا 20 درصد کاهش یافته است، گفت: کاهش درآمد مردم و رکود در همه بخش‌ها، موجب شده تا خرید پوشاک را در اولویت‌های خود قرار ندهند، ترجیح مردم تأمین دیگر مایحتاج حیاتی‌شان است.

رکود در بازار تنقلات شب عید
اما این رکود فقط در بازار پوشاک نیست، بلکه مانند ویروسی در تمام بازارها پخش شده است، به طوری که رسوم و آداب ایرانیان خرید آجیل و خشکبار شب عید را جزو الزامات کرده است که متاسفانه با گشتی که در مغازه‌های این صنف می‌زنیم، ردپای رکود و توان پایین مردم را نیز در این بازار مشاهده می‌کنیم.

حسبیان، یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار به خبرنگار تسنیم می‌گوید: با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، ما آجیل‌های تازه خود را به مغازه آورده‌ایم اما هنوز فروش خاصی نداشتیم و شاید مردم آخرین گزینه خرید شب عیدشان خرید آجیل باشد.

وی اضافه کرد: بازار خرید آجیل تنها برای عید نوروز و شب یلدا رونق می‌گیرد که امسال هنوز استقبالی صورت نگرفته است.

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه آجیل‌فروشان استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان به وضعیت بازار آجیل در شب عید اشاره کرد و اظهار داشت: وضعیت آجیل برای شب عید مردم مناسب بوده و خوشبختانه کمبود و یا هیچ مشکلی دیگری در بازار آجیل وجود ندارد.

حسین جوانی افزود: در حال حاضر مردم به خرید اجناس ایرانی روی آوردند و خوشبختانه در اذهان عمومی این‌چنین شکل گرفته است که جنس خارجی ارگانیزه نبوده و خاصیت لازم را ندارد، اما با اینکه جنس ایرانی تا حدودی نسبت به جنس‌های خارجی گران‌تر است اما مردم بیشتر از جنس ایرانی استقبال می‌کنند.

وی به افزایش رکود نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: با رکود 50 درصدی در بازار آجیل مواجه هستیم که این رکود ناشی از نقدینگی پایین مردم و کم بودن قدرت خرید در قشرهای مختلف مردم است.

آیا سفرهای نوروز امسال رنگین می‌شود؟
اما حکایت قدرت پایین خرید مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد تنها به خرید پوشاک و آجیل ختم نمی‌شود، بلکه به قول عامه خرید واجب‌تری هم نه تنها برای نوروز بلکه برای همه روزهای سال وجود دارد، آن هم خرید مواد غذایی است که گرانی گوشت و مرغ و مواد غذایی دیگر تبدیل به دغدغه‌‌ای همیشگی برای مردم شده است.

بشارتی یکی از شهروندان اصفهانی است که دراین‌باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بنده حدود دو ماه یک بار با مراجعه به برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر کالاهای خوراکی خود از جمله گوشت را تهیه می‌کنم، قیمت عرضه گوشت نسبت به دفعات قبل مراجعه بنده به شدت افزایش یافته و جای تعجب دارد.

وی ادامه می‌دهد: قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی 48 هزار تومان و گوشت شترمرغ 47 هزار تومان است که در ماه‌های اخیر افزایش بی‌سابقه داشته است، اما جالب اینجاست که در این بین از کاهش تورم صحبت می‌شود، مردم این‌چنین احساس نمی‌کنند.

این شهروند اصفهانی می‌گوید: شاید مسئولان امر اکنون و در زمان شب عید بگویند که افزایش قیمت نداریم اما این افزایش قیمت از دو تا 3 ماه قبل از عید آغاز شده است که جایی برای اعتراض باقی نماند، در صورتی مسئولان می‌توانند بگویند که افزایش قیمت نبوده یا حداقل نامحسوس بوده که علاوه به افزایش درآمد روزانه و ماهانه مردم، قیمت آن را با حداقل یک سال گذشته مقایسه کنند.

بشارتی ادامه داد: چرا باید قیمت گوشت در سال گذشته 34 هزار تومان باشد اما امسال 46 هزار تومان، مگر از سال گذشته تا امروز وضعیت درآمدی مردم تغییری کرده است.

در انتظار تعادل قیمت گوشت قرمز
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره دلایل عدم ثبات قیمت گوشت قرمز می‌گوید: سهم بیشتری از این میزان تولید در نیمه اول سال انجام می‌شود، از طرفی با توجه این‌که هر ساله به دلیل فصلی بودن جفت‌گیری و زایش گوسفند، میزان عرضه بره در فصل زمستان به بازار کاهش می‌یابد و از طرفی در سال جاری به دلیل وقوع بیماری تب برفکی در ماه‌های اول سال و تلفات میش و بره‌های شیری شاهد کاهش بیشتر عرضه دام سبک در بازار کشور بودیم.

احمدرضا اسماعیلی افزود: این موضوع سبب افزایش نرخ گوشت قرمز شد که خوشبختانه با ورود ستاد تنظیم بازار و صدور مجوز واردات گوشت قرمز (لاشه گوسفندی و گاوی) و ممنوعیت صادرات دام زنده تلاش شد که بازار عرضه و تقاضا کنترل و متعادل گردد.

قیمت‌های ثابت اجناس شب عید
اما استاندار اصفهان در جلسه تنظیم بازار استان می‌گوید که بر اساس نظارت‌های مداوم بر بازار، ثبات قیمت در بازار محسوس است و قیمت‌ها نسبت به ماه‌های قبل افزایش نیافته است.

رسول زرگرپور بر نظارت و کنترل گسترده بر بازار و تأمین رضایت مردم تأکید کرد و گفت: با توجه به خدمات‌رسانی اصناف، فروشگاه‌های روز و کوثر و ارائه تخفیف‌های ویژه به مردم، نیازی به برپایی فروشگاه بهاره در شهر اصفهان نیست.

وی با اشاره به ذخیره‌سازی هشت هزار تُن گوشت مرغ منجمد در انبارهای شرکت پشتیبانی دام استان افزود: مرغ مورد نیاز استان حداقل برای 2 ماه آینده تأمین شده است.

توانی که باید تقویت شود
اما این همه قصه نیست، گرچه گرانی و قدرت پایین خرید مردم در شب عید و دیگر ایام سال حرف جدیدی نیست اما شاید بتوان با بازنگری در سیاست‌های اجرایی برنامه‌ریزان و در کنار آن با ترویج فرهنگ خرید کالاهای مصرفی، قدمی در راستای کاهش بار گرانی از دوش مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه برداشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top