تاریخ انتشار: شنبه 1395/12/21 - 09:07
کد خبر: 229614

سودجویی بی‌مرز از محصولات تراریخته

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه گفت: سودجویی بدون مرز از محصولات تراریخته باعث شده تا این موضوع روز بروز نگرانی‌های بیشتری در بین مردم دنیا ایجاد کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه گفت: سودجویی بدون مرز از محصولات تراریخته باعث شده تا این موضوع روز بروز نگرانی‌های بیشتری در بین مردم دنیا ایجاد کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، کیوان خاصی در گفتگویی در خصوص محصولات تراریخته اظهار داشت: تراریخته یا ترانس‌ژنیک (transgenic) به موجودات و یا محصولاتی گفته می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر کرده است که البته این علم در نگاه اول از آنجا که بشر توانست تولید محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی را بوسیله علم تراریخته افزایش دهد و همواره ادعا کند گامی در جهت کاهش گرسنگی برداشته، بسیار مفید است.

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه در ادامه افزود: این علم بعدها در انحصار شرکت‌های چند ملیتی که هویت پنهان و اهداف نامشخص دارند قرار گرفت و توسعه پیدا کرد.

خاصی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر  محصولات تراریخته برای انسان تا اندازه مفید بوده و چه خطرهایی ممکن است برای انسان و محیط زیست او فراهم کند، بااشاره به گذشته تاریخی تصریح کرد: بعد از دوران جنگ سرد سازمان‌های مخوف تصمیم گیرنده استکباری بر آن شدند که دنیایی جدید بنا کنند که ظهور تکنولوژی، فن‌آوری و علوم مختلف بخصوص علم ژنتیک در شکل گیری آن نقش مهمی را ایفا کند که به مرور زمان در اثر اشتباهات گوناگون آنان در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و... این چنین به نظر می‌رسد هدف کلی در ابعاد مختلف، سودجویی بدون مرز می‌باشد.

وی اظهار کرد: در دنیای به ظاهر مدرن غرب حاکمیت های تعریف شده در چهار چوب های  مختلف سیاسی، صاحب اختیار و قدرت واقعی نیستند و این سازمان های مخوف استکباری است که قواعد راهبردی را در حوزه‌های مختلف برای دنیای غرب و شرق تعیین و  ابلاغ می‌کنند و می توان فهمید که چرا تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته تولید و واردات محصولات تراریخته را ممنوع و یا قوانین سخت گیرانه ای در خصوص این محصولات وضع کرده‌اند بویژه اینکه اکثر این کشور ها برچسب گذاری این محصولات را که مشخص کند کدام محصول ارگانیک و کدام محصول تراریخته است را اجباری کرده تا به خریدار اخطار دهد که این محصول دارای مخاطرات انسانی و زیستی است.

خاصی بیان کرد: جالبتر از همه اینکه کشورهایی که خود در تولید و عرضه محصولات تراریخته سرمایه گذاری می‌کنند، استفاده از این محصولات را در کشورشان حتی به صورت آزمایشی ممنوع کرده‌اند.

کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه با بیان اینکه وجود محصولات تراریخته هم‌اکنون در دنیا یک امر اجتناب ناپذیر شده، تصریح کرد: تفکر سودجویی بدون مرز باعث شده تا این موضوع روز به روز نگرانی‌های بیشتری در بین مردم دنیا ایجاد کند.

خطر استفاده از رنگ دهنده ها، طعم دهنده ها و عطردهنده های مصنوعی در رژیم غذایی
وی گفت: برخی از دانشمندان و مراکز علمی با استناد به مطالعات صورت گرفته بر حیوانات محصولات تراریخته را عامل گسترش سرطان و اختلال دستگاه گوارش و دستگاه ایمنی بدن، افزایش سرعت پیر شدن و ناباروری می‌دانند و مطالعات انسانی در برخی از کشورهای پیشرفته نشان ‌داده که چگونه محصولات تراریخته می‌تواند باعث مشکلات و بیماری‌های نامعلوم در طولانی‌مدت شود.

خاصی افزود: در کشور ما به دلیل ورود کالاهای قاچاق و غیرقانونی آمار و اطلاعات از محصولات تراریخته اندک است و همچنین به دلیل ناکافی بودن کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و ناکارآمد بودن قوانین و مقررات اجرایی در خصوص محصولات تراریخته، بین صاحب نظران و اندیشمندان این حوزه اختلاف نظر وجود دارد.

وی با اشاره به موضوع مهم محصولات تراریخته به عنوان مسئله‌ای ملی یادآور شد: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات مرتبط بعد از بررسی تمامی ابعاد گسترده آن باید نظرات کارشناسی را بصورت قانونمند در عرصه‌های های علمی و اجرایی بیان کنند و در آن هنگام است که اختلاف نظر بین اندیشمندان این حوزه جای خود را به ارتقاء سلامت و آگاهی عموم جامعه می دهد.

خاصی تأکید کرد: بهتر است قبل از اینکه هر قضاوت خوب یا بدی در خصوص محصولات تراریخته داشته باشیم یادآور  سه ماده خطرناک در رژیم غذایی روزانه مردم با نام رنگ دهنده های مصنوعی، طعم دهنده های مصنوعی و عطردهنده های مصنوعی باشیم و اطلاع رسانی و مردم را در خصوص اینکه عدم استفاده و پرهیز از این مواد بخصوص در خانم های باردار، کودکان و نوجوانان باعث حفظ سلامتی در خانواده های ایرانی می‌شود، آگاه نمائیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top