تاریخ انتشار: شنبه 1395/12/21 - 21:37
کد خبر: 229686

برگزاری نشست «راهکار مناسب جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» در دانشگاه کوثر

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اینکه دانشجویان نیز در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، افزود: این دانشجویان در میهمانی‌های شبانه و مختلط شرکت می‌کنند و البته دستگاه قضا با انجام ملاحظات با آن‌ها برخورد می کند. وی در این زمینه اذعان داشت: با افتخار می‌توان گفت که دانشجویان دانشگاه کوثر از این حیث جزء پاک‌ترین دانشجویان استان هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: نشست هم‌اندیشی اعضای هیأت علمی دانشگاه کوثر با موضوع راهکارهای مناسب جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین "نورالله قدرتی" رئیس کل دادگستری و "سید ابراهیم محجوب" معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه کوثر گفت: این دانشگاه اولین دانشگاه جامع خواهران در شمال شرق کشور است که با هدف جذب دانشجویان دختر نخبه و مستعد، دست‌یابی به کیفیت آموزشی مطلوب و تربیت دانشجویان متخصص، پژوهشگر، متعهد و توانمند از سال 1391 آغاز به کار نموده و در حال حاضر دارای 34 عضو هیأت علمی تمام وقت و بیش از 1600 دانشجو است که در 15 رشته تحصیلی مشغول به تحصیل می‌باشند.

تعدادی از اعضای هیأت علمی به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با آسیب‌های اجتماعی موجود در بین دانشجویان پرداختند.

دکتر "علیرضا حسینی" مشاور رئیس دانشگاه ضمن بیان عذرخواهی از طرف دکتر "محمدعلی رباط‌جزی" رئیس دانشگاه که به دلیل جلسه کاری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این جلسه حضور نداشت، گفت: به دلیل بافت سنتی خانواده‌ها آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی در دانشگاه‌های این استان نسبت به سایر نقاط کشور کمتر است.

وی همچنین دلیل وجود آسیب‌های اجتماعی را عدم برنامه‌ریزی مناسب جهت پوشش اوقات فراغت، استفاده مواد مخدر در خانواده‌ها و تأثیر آن بر رفتار و روان دانشجویان، بیکاری  و عدم آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به جوانان و دانشجویان در جهت استفاده درست از فضای مجازی دانست و ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان و با همکاری سازمان‌های مختلف و به ویژه دستگاه قضایی استان بتوانیم گام‌های مؤثری در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی دانشجویان برداریم.

دکتر "محبوبه معین‌مقدس" معاون دانشجویی دانشگاه کوثر به بیان مشکلات دانشجویان در زمینه‌های مختلف، آسیب‌های موجود در خوابگاه‌های دانشجویی و فضای مجازی پرداخت.

همچنین مهندس "لیلا شعبانی" مدیر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به امکانات موجود در این دانشگاه و با تأکید بر علاقه دانشجویان به انجام فعالیت‌های فرهنگی، تعداد کانون‌های فرهنگی، مذهبی، علمی و هنری را برشمرد.

در ادامه دکتر "آرزو اصغری" سرپرست مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه کوثر عمده‌ترین مشکلات دانشجویان این دانشگاه را مشکلات تحصیلی، عاطفی و خانوادگی دانست و فعالیت‌های انجام شده مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی در جهت کاهش آسیب‌های موجود را بیان کرد.

"سید ابراهیم محجوب" معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ضمن تشکر از برگزار کنندگان این نشست، به اهمیت و نقش دانشگاه در زمینه فرهنگ سازی اشاره نمود و گفت: دانشجویان همواره متأثر از استادان خود هستند و با توجه به جایگاه ویژه استادان در جامعه و اینکه فرهنگ ما متأثر از رفتار، کردار، منش و سلایق نخبگان است، می‌توانیم در جهت پیشگیری از جرایم و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانشجویان پیشرو باشیم و آ‌‌ن‌ها را به حداقل برسانیم.

وی افزود: وجود آسیب در جامعه به معنای نابودی آن نیست، بلکه باید با شناسایی آسیب‌های موجود در راستای کاهش آن تلاش کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان گفت: از جمله آسیب‌های موجود در جامعه دانشجویی که می‌توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده نمود، فضای مجازی است؛ که در واقع تهدیدی است که از خارج از مرزها وارد شده است. مواد دخانی و مواد مخد نیز از آسیب‌های موجود در بین دانشجویان است.

وی افزود: مشاوران املاک مکلف به ارسال نسخه‌ای از قرارداد اجاره خانه‌های دانشجویی به دانشگاه مربوطه هستند.

محجوب بابیان اینکه مدت سه ماه است که این تکلیف به مشاوران املاک خراسان شمالی، ابلاغ‌شده است، افزود: با بنگاه‌داران متخلف در این زمینه برخورد جدی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: به‌منظور کاهش بروز آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان، مشاوران املاک موظف هستند منازلی را برای اجاره به دانشجویان معرفی کنند که در مناطق آسیب‌زا نباشد، چراکه در صورت بروز مشکل، دستگاه قضا آنان را مورد بازخواست قرار می‌دهد.

وی نسبت به استفاده مواد مخدر در خوابگاه‌های دانشجویی هشدار داد و بیان کرد: این معضل در بین دختران دانشجو نیز دیده می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی تأکید کرد: دستگاه قضا در برخورد با جامعه دانشجویی و دانشجویان همانند فرزندان خود عمل می‌کند و رویکرد، عدم تشکیل پرونده و ایجاد سابقه کیفری برای آنان است.

محجوب عنوان کرد: در موارد متعددی که دانشجویان در پارتی‌های شبانه مشاهده شدند، عامل اصلی دستگیرشده است و تا حد ممکن برای دانشجویان هیچ‌گونه پرونده‌ای تشکیل نداده‌ایم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین "نورالله قدرتی" ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه (س) گفت: استفاده از جریان علمی و فرهیختگان این حوزه، در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر است.

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به وقوع دو هزار طلاق رسمی در خراسان شمالی عنوان کرد: امروز خانواده‌ها با آسیب‌ها و معضلات دیگری همچون طلاق عاطفی مواجه هستند.

وی با تأکید بر اینکه از سال گذشته تاکنون آمار طلاق در خراسان شمالی رو به کاهش است، افزود: دستگاه قضایی به‌تنهایی نمی‌تواند عامل بازدارنده در مقابل وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی در بین دانشجویان باشد.

وی عنوان کرد: تعامل و هم‌اندیشی با دانشگاهیان و همراه کردن دانشجویان با خود و نیز مطلع ساختن آنان از پیامدها و مشکلات رفتارهایی که منجر به بروز آسیب می‌شود، می‌توان جرائم و آسیب‌های اجتماعی مربوط به دانشجویان را کاهش داد.

رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی تصریح کرد: فضای مجازی و آسیب‌های مربوط به آن، قابل گریز نیست اما می‌توان از این فرصت در جهت حضور درصحنه و آگاه‌سازی نسل جوان نسبت به معارف دینی و اسلامی بهره برد.

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اینکه دانشجویان نیز در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، افزود: این دانشجویان در میهمانی‌های شبانه و مختلط شرکت می‌کنند و البته دستگاه قضا با انجام ملاحظات با آن‌ها برخورد می‎کند. وی در این زمینه اذعان داشت: با افتخار می‌توان گفت که دانشجویان دانشگاه کوثر از این حیث جزء پاک‌ترین دانشجویان استان هستند.

وی اظهار داشت: گرفتار شدن دانشجویان به جرائم و آسیب‌های اجتماعی که منجر به ایجاد سابقه کیفری برای آنان می‌شود از دیگر معضلاتی است که باید در جهت کاهش آن تلاش کرد.

وی با اشاره به کاهش زندانیان خراسان شمالی به یک هزار و ۹۰۰ نفر، بیان کرد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش ۶۰۰ نفری در ورودی زندان‌های استان بوده‌ایم.

رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه ۹۰ درصد زندانیان خراسان شمالی تحصیلات زیر دیپلم دارند، بر ضرورت استفاده از جریان علمی و دانشگاهیان تحصیل‌کرده در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top