تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/12/22 - 09:43
کد خبر: 229741

بررسی تصمیم عجیب وزارت علوم؛

پروژه‌ای به قیمت حذف دانشجویان «شاخص پژوه»

پروژه‌ای به قیمت حذف دانشجویان «شاخص پژوه»

یکی از دانشجویان می گوید: فرض کنید من دانش آموزم و می‌روم مدرسه غیر انتفاعی، بعد از 4 سال، اگر مشخص شد این مدرسه غیرقانونی ثبت نام و فعالیت کرده است، شما دانش آموزان را رها می‌کنید و می‌گویید از اول تحصیل کنید؟ وزارت علوم می‌گوید به ما ربطی ندارد!

خبرنامه دانشجویان ایران: پژوهشگاه شاخص پژوه که مدتی است در فضای آموزشی و رسانه‌ای کشور حاشیه‌هایی به وجود آورده است، هفته گذشته با اعلام وزارت علوم منحل شد و تیر خلاص تپانچه دولت یازدهم، دانشجویان این پژوهشگاه را به طور کلی از گردونه ادامه تحصیل خارج کرد. (اینجـــــا)

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال گذشته و بعد از اعلام وزارت علوم مبنی بر اینکه شاخص پژوه نمی‌توانسته است با آزمون داخلی دانشجو بگیرد، برای بسیاری از دانشجویان مشکلات متعددی ایجاد شد که کار اعتراضات دانشجویی در این زمینه را نیز به وزارت علوم کشاند.

این در حالی است پایگاه خبری رویش مدعی شد تعداد این دانشجویان بیش از 500 نفر است و دانشجویانی که از طریق آزمون داخلی وارد پژوهشگاه شده‌اند، اکنون نه وزارت علوم مدرک آن‌ها را قبول می‌کند و نه شاخص پژوه سرمایه آن‌ها را پس می‌دهد.

در این بین اما مهمترین خواسته دانشجویان، بررسی بدون تاخیر این پرونده در محاکم قضایی است تا کمترین زیان مادی و معنوی متوجه دانشجویان شود.

از طرفی دانشجویان معتقدند که وزارت علوم باید پای قول و قراردادهای سابق نیز بایستد و به صرف عوض کردن رئیس یک مجموعه نمی‌شود قراردادهایی که در زمان ریاست قبلی منعقد شده را به طور کلی از حیطه اجرا خراج کنند، حال‌آنکه دانشجویان زمان و انگیز کافی خود برای شرکت مجدد در آزمون و شروع از صفر را نخواهند داشت.

در این رابطه یک از دانشجویان پژوهشگاه شاخص پروژه درباره نحوه اطلاع از تخلفات این پژوهشگاه به رویش گفت: دی یا بهمن ماه 94 بود که دانشگاه اصفهان اطلاعیه‌ای منتشر کرد که همه دانشجویان شاخص پژوه مراجعه کنند و پس از مراجعه دانشگاه به ما گفت که متوجه شدیم پژوهشگاه شاخص پژوه از طریق آزمون داخلی دانشجو گرفته و این کار تخلف است و این پژوهشگاه حق چنین کاری نداشته است. این در حالی است که حدود 600 نفر از این طریق پذیرفته شده و فقط 120 نفر از طریق وزارت علوم به این پژوهشگاه معرفی شده و مجاز بودند. بر همین اساس ما از پژوهشگاه شاخص پژوه شکایت کردیم، اما اکنون بعد از گذشت یکسال هنوز بلاتکلیفیم و قوه قضاییه آنچنان که باید در این موضوع همت به خرج نمی‌دهد.

این دانشجو ادامه داد: من 5 بار به سازمان بازرسی استان و دوبار هم به دیوان عدالت اداری نامه نگاری کرده ام، اما تاکنون اثری نداشته است. به دفتر ریاست جمهوری هم نامه زده شده است، آنجا نامه را به سازمان بازرسی کل کشور ارجاع دادند، سازمان بازرسی کل کشور به سازمان بازرسی استان و الان نامه در سازمان بازرسی استان بایگانی است. واقعا تکلیف ما در این خصوص چیست؟

وی درباره هزینه ای که به پژوهشگاه توسط این دانشجویان پرداخت شده است، گفت: دانشجوها بین 20 تا 45 میلیون پرداخت کردند. اما هنوز هیچ مرجعی به ما جواب نمی دهد. حرف ما بیشتر با دادگستری است.

این دانشجوی شاخص پروژه درباره نحوه پیگیری این پرونده در وزارت علوم عنوان داشت: یک بحث هم با وزارت علوم داریم که چرا آن‌ها تکلیف ما را مشخص نمی‌‎کنند.  فرض کنید من دانش آموزم و می‌روم مدرسه غیرانتفاعی، بعد از 4 سال، اگر مشخص شد این مدرسه غیرقانونی ثبت نام و فعالیت کرده است، شما دانش آموزان را رها می‌کنید و می‌گویید از اول تحصیل کنید؟ وزارت علوم می‌گوید به ما ربطی ندارد و محمودزاده می‌داند. در صورتی که ما همان زمان از دکتر رامشت- رئیس قبلی دانشگاه اصفهان- پرسیدیم و او این موسسه را تایید کرد و به ما گفت ثبت‌نام کنید.

این دانشجوی پژوهشگاه شاخص پژوه ادامه داد: در جلسه آزمون حتی یک فردی را هم به ما نشان دادند که کارت چسبانده بود و گفتند که او نماینده وزارت علوم است.

وی در پایان گفت: دادگستری الان بعد از یکسال هیچ جوابی به ما نداده است و تا حالا هم سه بازپرس در این پرونده عوض شده است. بازپرس سوم به ما می گوید که این پرونده 2000 صفحه است و من وقت نکردم مطالعه کنم. درخواست ما از قوه قضائیه این است که هرچه سریعتر به این شکایت ها رسیدگی کند.

با این حساب باید دید که آیا وزارت علوم دولت روحانی که به عقیده بسیاری از صاحب نظران در حوزه آموزش عالی، اولویت را از دوش خود برداشته است، قدمی برای این دانشجویان متضرر و مستاصل بر می‌دارد یا آن‌ها را به حال خود رها خواهد کرد؟ هر چند که بعید است کسیدر این دولت به داد دانشجویان برسد!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top