تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/12/24 - 10:09
کد خبر: 229991

بیانیه انتخاباتی «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل»؛

«ورود مصداقی به انتخابات» را فروکاست جنبش دانشجویی می‌دانیم

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، ورود جریان دانشجویی به عنوان پیاده نظام احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها در محیط دانشگاه و ورود به مناسبات قدرت را برای جنبش دانشجویی آسیبی بزرگ می داند و هرگز مجری منویات احزاب در محیط دانشگاه نخواهد بود و چنین رویکرد منفعلانه ای را خلاف اهداف و مصلحت جنبش دانشجویی می داند که در نهایت ممکن است به تقلیل‌گرایی در آرمان‌ها، برخورد‌ها و استاندارد‌های دوگانه و محدود شدن آزادی جنبش دانشجویی در نقد و عملکرد خود منتهی بشود.

خبرنامه دانشجویان ایران: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل پیرامون دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نخستین بیانیه تفصیلی خود را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در قسمتی از این بیانیه انتخاباتی آمده است: «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه ی رویکرد همیشگی خود، در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز ورود مصداقی به انتخابات نخواهد داشت و آن را فروکاست جنبش دانشجویی می داند».

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

شجره ی طیبه ی انقلاب اسلامی ایران به پایان دهه ی چهارم خود نزدیک می شود. نهال انقلاب اسلامی با زدودن پیوسته‌ی انحرافات، دائما هرس شده است و این روندِ تدریجیِ مبتنی بر اصلاح، طی 38 سال، آن نهال را به درخت تنومندی تبدیل کرده است، که کل مردمان حق‌طلب زمین، از آن منتفع می گردند. این حرکت اصلاح‌گرایانه از ابتدای شکل‌گیری خود با چالش‌های مختلفی روبرو بوده است و امروز در ادامه‌ی مسیری که مشحون از موفقیت‌های چشمگیر و آسیب‌های عبرت‌آموز است. امروز به خوبی دریافته ایم که موفقیت جمهوری اسلامی در دخالت دادن رای و نظر مردم در انتخاب کارگزاران نظام، علاوه بر پیوند زدن تصمیمات در کشور به خواست مردم، به نمایش باشکوهی از وحدت و انسجام ملی مبدل گشته است. پیوستگی و اتحاد با وجود تفاوت نگاه ها و تاثیر مستقیم آن بر امنیت، ثبات و آینده‌ی کشور باوری عمومی است که به خوبی در جامعه نهادینه شده است. بر این اساس انتخابات در جمهوری اسلامی بی‌توجه به نتیجه و خروجی آن، در ذات خود تداعی کننده‌ی باور عمومی به مشروعیت نظام و سلامت مکانیزم، مجری و ناظر انتخابات و یکپارچگی میهن اسلامی بوده و دارای پیام های روشن و مهم در سطح ملی، منطقه ای و جهانی است. همبستگی و ثبات ملی از لوازم هر اقدامی در جهت پیشرفت کشور است و از این رو، اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ضمن امیدواری برای شکل گیری انتخاباتی پر شور، از همه آنان که دل در گرو انقلاب و آینده ی آن دارند و به آینده ی این سرزمین می‌اندیشند دعوت می نماید که با حضور خود در این جشن ملی پایه های اقتدار و آرامش این کشور را تقویت نمایند و پیش از هرگونه برنامه ریزی برای دست‌یابی به پیروزی در صحنه‌ی رقابت‌های انتخاباتی، حمایت از انتخاباتی پرشور را وظیفه ی خود بدانند که بی تفاوتی نسبت به این موضوع از مصادیق بارز بی صداقتی با مردم و بی توجهی به منافع ملی است. نباید از یاد برد که شکل‌گیری انتخاباتی پرشور که به سود کشور باشد با قانون‌مداری، اخلاق، صداقت با مردم و نقد سازنده و واقعی ممکن خواهد بود .

با نگاه به فضای سیاسی و اجتماعی کشور، ناظر به انتخابات آتی نکات ذیل قابل ذکر است:

1- انتخابات صحنه‌ی صف بندی و ایفای نقش گروه‌ها و شخصیت‌هاست و بازیگران مختلف سیاسی تلاش می‌کنند با پر رنگ کردن مرز خود با رقبا از مردم رای اعتماد بگیرند. در این میان دسته‌بندی‌ها با عناوینی چون اصلاح‌طلب و اصولگرا شکل می گیرد که سال هاست، بیانگر و برآیند واقعی از جامعه نبوده و از منظر مفهومی نمی توان میان این دو تمایز و تقابل برقرار نمود.

از سوی دیگر عمل‌گرایی و منفعت‌گرایی افراطی میان برخی سیاسیون، تناسب میان ادعا و عمل در صحنه ی سیاست را کمرنگ نموده است. بر این اساس و بر مبنای سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب. اما از آنجا که اصلاح‌طلبی به معنای آرمانگرایی و حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب و نیز اصولگرایی به معنای مبناگرایی و پایندی به ارزش ها و اصول انقلاب اسلامی را پایه های اساسی انقلابی بودن می دانیم، از منظر مفهومی هم اصولگرا و هم اصلاح‌طلب هستیم و این دو را در کنار هم از لوازم حرکت انقلاب می نامیم. بر این اساس دوگانه‌ی واقعی که در سایه‌ی آن دسته‌بندی‌های پیشین سیاسی شکسته شده است، دوگانه انقلابی – غیرانقلابی است. این اتحادیه بر خود وظیفه می داند از هر تلاش قانونی در راستای تقویت گفتمان انقلاب اسلامی بدون توجه به دسته بندی های غیر واقعی دنیای سیاست حمایت نماید.

2- لازم است جریان دانشجویی برای عبور انقلاب اسلامی از موانع پیش‌روی خود، با ادبیات مناسب و مطالبه‌گری فعال، برای نهادینه شدن مفاهیم و عناصر گفتمان انقلاب اسلامی تلاش نماید، که این گفتمان‌سازی جامعه را به انتخاب بهتر نزدیک خواهد نمود. معتقدیم باید با ریل‌گذاری مناسب مباحث انتخاباتی و تا حد ممکن سیاست‌های دولت منتخب را به سمت حل مشکلات واقعی مردم و مسائل دارای اولویت هدایت نمود. شناخت اولویت های امروز کشور از اصلی‌ترین شروط موفقیت این تلاش هاست که نیازمند یک «رصد» دقیق و منصفانه از شرایط امروز کشور است که در بیانیه های بعدی در این مورد ، موارد مهم تری به تفصیل بیان خواهد شد.

3- اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، ورود جریان دانشجویی به عنوان پیاده نظام احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها  در محیط دانشگاه و ورود به مناسبات قدرت را برای جنبش دانشجویی آسیبی بزرگ می داند و هرگز مجری منویات احزاب در محیط دانشگاه نخواهد بود و چنین رویکرد منفعلانه ای را خلاف اهداف و مصلحت جنبش دانشجویی می داند که در نهایت ممکن است به تقلیل‌گرایی در آرمان‌ها، برخورد‌ها و استاندارد‌های دوگانه و محدود شدن آزادی جنبش دانشجویی در نقد و عملکرد خود منتهی بشود. لذا معتقدیم که جریان دانشجویی باید ضمن حفظ ارتباط و تعامل خود با شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی، حل مشکلات واقعی مردم و کشور را به صورت فعال از ایشان مطالبه نماید و از پررنگ شدن انگیزه های حزبی و منفعت طلبی‌های سیاسی در بدنه  فعال دانشجویی اجتناب نماید. یکی از لوازم چنین رویکردی پرهیز از ورود مصداقی به عرصه ی فعالیت های انتخاباتی است. بر این اساس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه ی رویکرد همیشگی خود، در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز ورود مصداقی به انتخابات نخواهد داشت و آن را فروکاست جنبش دانشجویی می داند.

4- از آنجا که گروه های سیاسی، اتخاذ رویکرد نقادانه را لازمه‌ی کسب اعتماد مردم در رقابت‌های انتخاباتی می دانند، در پاره ای از موارد به سیاه نمائی روی آورده و ممکن است با لگدمال نمودن حقیقت، انصاف، صداقت و اخلاق، ضمن نفرت پراکنی از هر ابزاری برای تخریب رقبا استفاده نمایند. این منش سیاسی مخالفت آشکار با سیاست‌ورزی مبتنی بر اسلام و انقلاب است و در نهایت به منافع ملی ضربه خواهد زد. براین اساس جریان دانشجویی در ایام منتهی به انتخابات متناسب با ذات خود، رویکردی نقادانه خواهد داشت؛ اما دفاع آشکار از اصل نظام اسلامی و گشودن روزنه های امید در میان مردم با یادآوری توفیقات انقلاب اسلامی را نیز وظیفه ی خود می‌داند و معتقد است همانگونه که مخالفت با نقد سازنده، انقلاب اسلامی را دچار سکون خواهد نمود، نقد غیر واقعی-ضمن آنکه عمدتا به وعده ها و ادعاهای غیر واقعی نیز منتهی خواهد شد- جز ایجاد ناامیدی و از بین بردن انگیزه ها ، دستاوردی نخواهد داشت.

5- انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باید دریچه‌ای برای حل مشکلات کشور باشد. درحالی که این روز‌ها، وضعیت نامناسب اقتصاد کشور و نیز فساد گسترده‌ی اقتصادی و اداری از اصلی‌ترین چالش‌های کشور است، انتخابات باید به انتخاب فردی برای اداره‌ی کشور منتهی شود که با شناخت مشکلات، برنامه لازم برای تغییر این شرایط را به مردم اعلام می کند. این مهم نیازمند ملزوماتی است که در آینده‌ی نزدیک در بیانیه ی شماره بعدی مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top