تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/12/24 - 18:07
کد خبر: 230038

نامه مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران خطاب به رئیس قوه قضاییه

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت: قوه قضائیه مکلف بوده است تا پایان سال دوم برنامه، سامانه‌ای برخط برای انتشار رای قضات راه‌اندازی کند و عدم اجرای این امر به بهانه نبود بودجه، قابل پذیرش نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت: قوه قضائیه مکلف بوده است تا پایان سال دوم برنامه، سامانه‌ای برخط برای انتشار رای قضات راه‌اندازی کند و عدم اجرای این امر به بهانه نبود بودجه، قابل پذیرش نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه خواستار ایجاد شفافیت و افزایش اعتماد عمومی به سیستم قضایی شد.

در این نامه آمده است:

جناب آقای آیت‌الله آملی لاریجانی،  رئیس محترم قوه قضائیه

سلام‌علیکم

همان‌گونه که استحضار دارید قوه قضائیه پیشانی نظام جمهوری اسلامی است و شائبه ناکارآمدی و فساد آن تاثیر بسزایی بر اعتماد عمومی به کارآمدی و سلامت نظام اسلامی خواهد گذاشت. متأسفانه درصد بالای آراء بدوی نقض شده قضایی نشان از ضعف عملکرد سیستم قضایی کشور دارد که منجر به بی اعتمادی مردم نسبت به صحت رای قضات می گردد.

گرچه این وضعیت مختص کشور ما نبوده اما سایر کشورها تلاش کرده اند تا با استفاده از سازوکارهای مبتنی بر شفافیت و اعتماد به مردم و نهاد های مردمی به عنوان مقام ناظر تا حد قابل قبولی ضعف عملکرد قضات و رسوخ افراد فاسد در سیستم قضایی را کاهش دهند.

ما معتقدیم  برای جلوگیری از بروز فساد قضایی ، افزایش کارآمدی ، ایجاد شفافیت و افزایش اعتماد عمومی به سیستم قضایی کشور لازم است آرای قضات مطابق قانون به صورت برخط در دسترس عمومی قرار گیرد تا امکان ارزیابی عملکرد قضات توسط کارشناسان و مردم فراهم آید.

بر اساس بند ۴ جزء «د» ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضائیه مکلف بوده است تا پایان سال دوم برنامه، سامانه‌ای برخط برای انتشار رای قضات را راه اندازی نماید لکن اقدامات قوه قضائیه محدود به پالایش آرای قضات و برگزاری نشست نقد آرا در برخی مراکز آموزشی تحت مدیریت قوه بوده است و سامانه «تحلیل و نقد آرای دادگستری ها» (تناد) نیز صرفا به صورت آزمایشی و با دسترسی محدود کارکنان ارشد قوه قضائیه راه اندازی شده است. در توضیح علت عدم تحقق تکالیف مقرر شده ی قوه قضائیه در این خصوص، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در تاریخ ۱۵ اسفند ماه کمبود بودجه را از عوامل اصلی کوتاهی در این امر عنوان کرده اند.

عدم اجرای این امر -که کمک شایانی به اجرای عدالت قضایی در کشور خواهد نمود - به بهانه نبود بودجه، قابل پذیرش نیست. جامعه عدالت خواه کشور خواستار عزم جدی قوه قضائیه در راه اندازی هر چه سریع تر سامانه شفافیت آراء قضات به صورت کامل جهت افزایش سلامت قوه قضاییه می باشد.

و در آخر اعلام می داریم در صورتی که قوه قضاییه توان فراهم نمودن بودجه لازم برای این امر - که کمک شایانی به اجرای عدالت قضایی در کشور خواهد نمود - را ندارد مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران می تواند جهت پیشبرد آرمانهای انقلاب اسلامی به نمایندگی از عدالتخواهان کشور مبلغ لازم را با کمک های مردمی جمع آوری نماید. بدون شک مردم انقلابی ما مانند همیشه حاضر به پرداخت چنین هزینه هایی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top