تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/12/25 - 13:08
کد خبر: 230117

گزارش روزنامه کیهان از اوضاع ملتهب یک دانشگاه

حدود یک ماه است که اوضاع در دانشگاه ملایر بسیار ملتهب شده است و این التهاب پس از سفر ابتکار و اعتراض دانشجویی و لگدپرانی عناصر افراطی شهر به دانشجویان انقلابی دو چندان شده و بهانه این درگیری‌ها اعتراض دانشجویان انقلابی دانشگاه به وضعیت خوزستان آن هم تنها با در دست داشتن یک پلاکارد ساده بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: حدود یک ماه است که اوضاع در دانشگاه ملایر بسیار ملتهب شده است و این التهاب پس از سفر ابتکار و اعتراض دانشجویی و لگدپرانی عناصر افراطی شهر به دانشجویان انقلابی دو چندان شده و بهانه این درگیری‌ها اعتراض دانشجویان انقلابی دانشگاه به وضعیت خوزستان آن هم تنها با در دست داشتن یک پلاکارد ساده بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روزنامه کیهان، ماجرا از آنجا آغاز شد که ریاست و هیئت رئیسه دانشگاه ملایر که اتفاقا به همت این دانشجویان در دولت تدبیر و امید رتبه اول فعالیت‌های فرهنگی کشور(همانند دو سال پایانی دولت دهم) را نیز کسب کرده بودند، به دلیل فضای انقلابی و فعالیت‌های مستمر فرهنگی، زیر بار اوامر و دستورات عده‌ای از عناصر افراطی شهر نرفتند و اجازه ندادند که دانشگاه به سرکردگی نماینده تجدیدنظرطلب شهر، به جولانگاه عناصر سیاسی افراطی تبدیل شود.

از آن پس بود که فشارهای سیاسی خارج از دانشگاه به دانشجویان و دانشگاه آغاز شد، تهدیدهای مکرر فرماندار پیرامون تعویض ریاست دانشگاه تا فشار به وزارت علوم برای تغییر کادر مدیریت دانشگاه که در قالب بازرسی‌های ماهانه صورت می‌گرفت و اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رفت که بسیاری از برنامه‌های دانشگاه متاثر از این فشارها به حالت تعلیق در آمده بود.
سفر ابتکار و اعتراضات دانشجویی اما بهانه خوبی شد تا در همان جلسه فرماندار و نماینده افراطی شهر به تهدید مدیریت دانشگاه به تغییر از سویی و از سوی دیگر تهدید دانشجویان با ابزار شورای تامین بپردازند که البته امری است مسبوق به سابقه و توسط فرماندار سابق شهر نیز انجام شده بود.

دیروز اما این فشارها برای عناصر فتنه‌گر نتیجه بخش افتاد و ریاست و هیئت رئیسه دانشگاه به صورت دسته جمعی استعفا دادند و این استعفا نیز به سرعت مورد قبول افتاد! پس از کشمکش‌های سیاسی و امتیازگیری‌های مرسوم عناصر افراطی، گزینه سرپرستی دانشگاه معرفی شد. «م.ب» از عناصر وابسته ریاست کنونی دانشگاه بوعلی همدان و رئیس هیئت نظارت وزارت علوم بود که استان به استان با عناصر انقلابی برخورد کردند و نقش دایره پاکسازی را عهده دار بودند.

رئیس‌جدید اما از عناصری است که حتی در وزارت علوم دولت اعتدال نیز مورد توجه قرار نگرفت و شنیده‌ها از رد صلاحیت وی برای ریاست دانشکده علوم پایه دانشگاه بوعلی به دلیل فعالیت در فتنه 88 حکایت دارد.

به گزارش فارس؛ نامبرده مسئول انجمن اسلامی اساتید دانشگاه بوعلی است و در فتنه 88 نقش فعالی ایفا کرده است و مدیریت دانشجویان معترض و هدایت آنها برای به تعطیلی کشاندن دانشگاه در آن ایام را برعهده داشته است و کماکان نیز به سختی از عملکرد شورای نگهبان و سیاست‌های کلان نظام در کلاس‌های خود انتقاد می‌کند و دانشجویان را به فعالیت‌های ساختارشکن دعوت می‌کند!

حالا این استاد تندرو دانشگاه بوعلی در آستانه انتخابات سرپرست دانشگاه ملایر با 7000 دانشجو، 170 عضو هیئت علمی و تاثیرگذاری فوق العاده بر روند سیاسی شهر شده است تا مقدمات فشار هرچه بیشتر بر دانشجویان انقلابی و تغییر فضای سیاسی شهر متاثر از منفعل کردن دانشگاه را فراهم سازد.

در عین حال اما این سؤال مطرح است که چرا وزارت علوم در برابر فشارهای سیاسی عناصر تندرو شهر از دانشگاه و دانشجویان حمایت نکرده و بلکه با آنها همراهی می‌کند؟ کدام سیاست انتخاباتی دولت تدبیر سعی در به آشوب کشاندن فضای دانشگاه‌ها و بهره‌برداری سیاسی از آن را دارد؟ چه کسانی به دنبال تبدیل دانشگاه به پادگان پیاده نظام عناصر فتنه‌گر هستند؟ چگونه است که از میان 170 عضو هیئت علمی دانشگاه یعنی هیچ یک صلاحیت انتصاب به عنوان ریاست دانشگاه را ندارند و حتما باید یک عضو هیئت علمی از دانشگاه بوعلی سینا بدون کمترین سابقه اجرایی و با سوابق مشخص در زمینه فتنه 88 به سرپرستی این دانشگاه منصوب شود؟

افزون بر انتقادات دانشگاهیان و اعتراضات دانشجویان ملایری اما احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به تغییر رئیس‌دانشگاه ملایر اعتراض کرد؛ که در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «از جابه‌جایی عجولانه و شتاب‌زده اخیر بوی اغراض سیاسی به مشام و به نظر می‌رسد این تصمیم، نه تنها از پختگی و سنجیدگی لازم برخوردار نیست بلکه در شرایطی که تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد بلندمدت نیازمند تغذیه علمی و فکری از طرف دانشگاه است، بیم آن می‌رود که مزرعه علم و دانش به‌جای میوه سیاست‌پروری به آفت سیاست‌زدگی دچار شود و موتور محرک توسعه شهرستان از کار بیفتد. مردم انقلابی، دانشجویان بیدار و مسئولین شهرستان، سره را از ناسره تشخیص می‌دهند و هنگامه‌ای که نامه عمل بنویسند، پاسخ لازم را به انتصابات مشکوک و فاقد توجیه در عرصه مدیریتی شهرستان خواهند داد.»

علاوه بر نماینده مردم ملایر در مجلس، حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری، امام جمعه ملایر نیز با انتقاد از انتصابات جدید در دانشگاه ملایر اظهار داشت: «این انتصاب و سایر تغییرات در دست اقدام در سطح شهرستان در فاصله دو ماه مانده به انتخابات، بیش از آنکه در راستای بهبود وضعیت خدمت‌رسانی باشد، بوی سیاسی کاری می‌دهد. این درحالیست که هیچ‌گونه مشورتی در خصوص عزل و نصب‌ها با بنده از طرف فرماندار انجام نشده است و همچنان این عدم مشورت ادامه دارد و برخلاف صحبت استاندار در خصوص مشورت فرماندار و امام جمعه یکی از شهرها در بحث تغییرات باید بگویم انگار ملایر در این قضیه استثناء شده است!»

لازم به ذکر است، دانشجویان دانشگاه ملایر از سه‌شنبه هفته گذشته و همزمان با حکم وزیر علوم مبنی بر انتصاب سرپرست جدید دانشگاه، مقابل ساختمان مرکزی تجمع نمودند و نماز جماعت ظهر را در این مکان برگزار کردند. در این تجمع دانشجویان دست نوشته‌هایی با عناوینی چون، «دانشگاه ملایر برای کسانی که سال 88 دل رهبری را خون کردند، جایی ندارد»، «ملایر جای تو نیست، به خانه ات برگرد» و... اعتراض خود را نسبت به این انتصاب نشان دادند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top