تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/12/25 - 18:04
کد خبر: 230145

باتری لیتیوم یونی حالت جامد؛

انقلابی در باتری‌ اسمارت‌فون‌ها: سه برابر ظرفیت بیشتر و غیرقابل احتراق

محققین دانشگاه تگزاس توانستند به تکنولوژی باتری جدیدی دست پیدا کنند که به موجب آن می‌توان باتری‌های لیتیوم یونی خاصی تولید کرد که غیر قابل احتراق بوده، سریع‌تر شارژ شده و در مقایسه به باتری‌های لیتیوم یونی فعلی 3 برابر ظرفیت بیشتری ارائه کنند! این باتری‌ها قرار است "All Solid State" نامیده شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محققین دانشگاه تگزاس توانستند به تکنولوژی باتری جدیدی دست پیدا کنند که به موجب آن می‌توان باتری‌های لیتیوم یونی خاصی تولید کرد که غیر قابل احتراق بوده، سریع‌تر شارژ شده و در مقایسه به باتری‌های لیتیوم یونی فعلی 3 برابر ظرفیت بیشتری ارائه کنند! این باتری‌ها قرار است "All Solid State" نامیده شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدت‌هاست که مسئله توان شارژدهی باتری اسمارتفون‌ها به معضلی تبدیل شده است. متاسفانه برخلاف پیشرفتی که در سایر زمینه‌های سخت افزاری گوشی‌های هوشمند ناظر آن بودیم، باتری این محصولات پیشرفت چندانی نداشته و تنها تکنولوژی‌های شارژ سریع بوده‌اند که تا حتی توانستند معضل کمبود توان شارژدهی باتری گوشی‌های هوشمند را از بین ببرند. حال به نظر می‌رسد که تکنولوژی جدیدی توسط محققین دانشگاه تگزاس توسعه داده شده که می‌توانید انقلابی در ساختار باتری‌های لیتیوم یونی ایجاد کند!

محققین دانشگاه تگزاس به رهبری آقای جان گودیناف (John Goodenough) نود و چهار ساله توانستند به تکنولوژی جدیدی دست پیدا کنند که بنا به گفته آن‌ها می‌تواند در حجم یکسان با باتری‌های لیتیوم یونی فعلی، سه برابر ظرفیت بیشتر ارائه کند و در عین حال ضد احتراق بوده و سرعت شارژ مجدد بالاتری داشته باشد! تیم توسعه دهنده این باتری آن را با لقب "All Solid State Lithium ion Battery" معرفی می‌کند که می‌توان این نام را به شکل " باتری لیتیوم یونی حالت جامد" ترجمه کرد.

در این تکنولوژی جدید از یک محلول الکترولیت شیشه‌ای و جدید استفاده می‌شود که منجر به از بین رفتن ویسکرهای فلزی می‌شود. به این صورت مابین  شکاف صفحات مثبت و منفی پلی زده شده و باتری با سرعت بیشتری شارژ می‌شود. جالب است بدانید که در اغلب موارد این ویسکرهای فلزی منجر به احتراق باتری می‌شوند، بنابراین با جایگزینی این ویسکرهای فلزی در تکنولوژی جدید مورد نظر و استفاده از محلول الکترولیت شیشه‌ای به باتری‌های غیر قابل احتراقی دست پیدا می‌کنیم.

علاوه بر سرعت شارژ بیشتر، تیم توسعه‌دهنده این نوع باتری‌ها اشاره دارد که در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی شاهد ارائه سه برابر ظرفیت بیشتر خواهیم بود. این موضوع به آن معنا است که یک باتری All Solid State در مقایسه با یک باتری لیتیوم یونی با اندازه و ابعاد مشابه سه برابر ظرفیت بیشتری ارائه می‌کند. در نهایت باید اشاره داشته باشیم که این تکنولوژی جدید هنوز در مراحل بررسی و پیشرفت قرار دارد، اما به نظر می‌رسد که نتایج جالبی را به ثبت رسانده و می‌تواند در آینده انقلابی در باتری‌های لیتیوم یونی اسمارتفون‌ها ایجاد کند.

منبع:to5mac

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top