تاریخ انتشار: شنبه 1395/12/28 - 10:49
کد خبر: 230348

نظارت از سرویس‌های اشتراک فیلم برداشته شده است؟! +سند

با توجه به این مسائل طی چند سال اخیر رواج کسب و کارهای اینترنتی و طبیعتا ورود سبک‌های جدید جذب کاربران به شبکه‌های اجتماعی، خط قرمزهای فضای مجازی، عامدانه یا غیرعامدانه از آن چشم‌پوشی می‌شود و البته مخاطبین زیادی را در روزهایی که برنامه‌های تلویزیونی توان جذب مخاطب را ندارند، برای خود جمع کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: «یوتیوب» سایتی که بسیاری از کاربران ایرانی به اشتراک گذاری انواع فیلم‌های خود در آن اقدام می‌کردند، پس از آن که از لحاظ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... دارای مشکلات محتوایی بسیاری بود، در سال 1388 از طرف کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شد و از دسترس کاربران ایرانی خارج شد. با فیلتر شدن سایت «یوتیوب» و دیگر سرویس های اشتراک گذاری فیلم، استفاده کاربران ایرانی از این سایت به شدت کاسته و در فضای مجازی یک خلائی در به نمایش گذاشتن فیلم‌های کوتاه توسط کاربران احساس شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در همان ماه‌ها، محمدجواد شکوری مقدم که دانشجوی برق الکترونیک دانشگاه امیرکبیر بود، درس را رها کرده و به سراغ برنامه نویسی رفت. شکوری مقدم با هدف داشتن شبکه اجتماعی فارسی، سایت «کلوب» را در سال 1383 راه‌اندازی کرد و پس از معروف شدن آن، برای توسعه سرویس‌ها «میهن بلاگ» را خریداری کرد. وی که به دنبال سرویسی جدید در ارائه فیلم‌های مختلف بود به این نتیجه رسید که سایت مستقلی برای اشتراک‌گذاری فیلم را راه‌اندازی کند و در بهمن سال 1389 سایت «آپارات» را تأسیس کرد.

پس از فیلتر شدن «یوتیوب»، سرویس آپارات رفته رفته جای خالی آن را پر کرد و توانست که توانمندی‌ها و ارزش‌های خود را به کاربران ثابت کند و نظر آن‌ها را برای استفاده از این سامانه جلب نماید.

رسانه، شبکه های اجتماعی داخلی و به خصوص سایت معروف «آپارات» یک فرصت مناسبی است تا کاربران ایرانی برای انتشار و دریافت فیلم‌های مورد نظر خود، به سرویس های خارجی مراجعه نکنند. در هر صورت اگر آپارات از دریافت فیلم‌هایی با محوریت غیراخلاقی و مبتذل جلوگیری کند، می‌تواند فضای مناسبی جهت فرهنگ‌سازی در همه عرصه‌های مختلف در جامعه ایرانی شود و همچنین جایگاه مناسبی را برای مخاطبانی که از رسانه ملی با تمام ضعف‌هایش دور شدند، ایجاد نماید.

با توجه به این مسائل طی چند سال اخیر رواج کسب و کارهای اینترنتی و طبیعتا ورود سبک‌های جدید جذب کاربران به شبکه‌های اجتماعی، خط قرمزهای فضای مجازی، عامدانه یا غیرعامدانه از آن چشم‌پوشی می‌شود و البته مخاطبین زیادی را در روزهایی که برنامه‌های تلویزیونی توان جذب مخاطب را ندارند، برای خود جمع کرده است.

مسئولین سایت آپارات به گفته خودشان تاسیس این سایت را با هدف «پاسخگویی به نیاز اشتراک‌گذاری ویدئو کاربران ایرانی در محیطی سالم!» اعلام کردند. اما به نظر می رسد هدف مسئولین آپاراتی تا حدودی تغییر کرده چرا که این روزها در فیلم‌ها، برنامه‌ها، تیزرهایی را مشاهده می‌کنیم که نه تنها به قوانین وضع شده در رسانه‌ها توجهی می‌کند بلکه حتی بعضی فیلم‌های منتشر شده دارای محتوای غیراخلاقی و حضور چهره‌های جنجالی در بعضی برنامه‌های تولیدی این سایت است که نشان‌دهنده بی‌مایه بودن این قبیل از آثار تولیدی را نشان می‌دهد.

متأسفانه تعداد این برنامه‌ها در این سرویس به شدت رو به افزایش است و در برخی از آنها حرف‌هایی زده می‌شود که تماشای آن‌ در فضای خانواده ممکن نیست چرا که حرمت‌شکنی و قبح‌شکنی برخی از مسائل در آن مشاهده می‌شود.

از سری برنامه‌های گفتگو محور که درون‌مایه‌ای ندارند می‌توان به «هیپ‌هاپ تا رپ» که به دنبال اصالت دادن به موسیقی زیرزمینی است، «چیزگپ» نیز با هوچی‌گری‌هایش بدنبال جذب مخاطب بیشتر می‌رود، «آپاراتچی» هم توسط جواد یحیوی به سراغ ممنوع‌التصویرها رفته تا جولانگاهی را برای آنان فراهم آورد!

اگر از برنامه‌های تاک‌شو که نام برده شد، بگذریم ؛ از سویی با بعضی تیزرهای سینمای هالیوود مواجه می‌شویم که بدون هیچ محدودیت و رعایت قوانین مندرج در سایت، براحتی بارگذاری شده و در دسترس عموم قرار گرفته می‌شود و از طرف دیگر کلیپ‌هایی از خوانندگان آمریکایی در آپارات منتشر می‌شود که هیچ سنخیتی با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ایرانی‌مان ندارد.

با توجه به قوانین وضع شده از طرف مسئولین سایت آپارات؛ از جمله:
•    رعایت حقوق ناشر و مولف
•    دلخراش و آزار دهنده نبودن
•    مغایرت نداشتن با شئونات اخلاقی و عرف جامعه
•    اهانت آمیز نبودن به مقامات سیاسی
•    نداشتن موزیک متن غیر مجاز
•    عدم ایجاد تنش و التهاب سیاسی در سایت
•    عدم تمسخر یک شهروند
•    اهانت آمیز نبودن به اقلیت های قومی و مذهبی؛

با نگاهی به برخی از محتوای منتشر شده این روزهای این سایت و قوانین اعلامی به نظر میرسد فاصله زیادی وجود داشته باشد. و این سوال مطرح می شود که  آیا آپارات به نسخه داخلی سرویس‌های فیلتر شده اشتراک ویدئو تبدیل می‌شود؟

نکته مهمترین اگر استدلال منتشر کنندگان این ویدئوها را قبول کنیم، آیا سازوکاری برای گذاشتن محدوده سنی در نظر گرفته شده است؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1395/12/29 - 10:06

احسنت. متاسفانه آپارات هم دیگر سالم نیست. البته خيلي جاهاي ایران در دولت اعتدال در حال سقوط آزاد در دره فساد و ابتذال است/
تورهای مسافرتی آفری
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top