تاریخ انتشار: شنبه 1395/12/28 - 19:18
کد خبر: 230391

بازی جدید دشمن با اعتقادات جوانان

این روزها پیام‌های بسیاری مبنی بر اینکه نماز را به فارسی بخوانیم میان کاربران در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: این روزها پیام‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های ارتباطی رد و بدل می‌شود مبنی بر اینکه چرا نماز را فارسی نخوانیم؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایکنا؛ این پیام‌ دست به دست می‌چرخد و متأسفانه برخی از کاربرانی که در سنین پایین‌تری قرار دارند تحت تأثیر چنین پیام‌هایی قرار می‌گیرند و علامت سوالی در ذهن بسیاری به وجود می‌آورد.

عربی را نمی‌فهمی؛ پس فایده‌ای ندارد
آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) در خاطراتش نقل کرده است: در بیمارستان شوروی سابق، (میرازکوچک خان فعلی)، مریضی روی تخت بیمارستان مشغول خواندن قرآن کریم بود. دکتر که مسلمان نبود آمد و به او گفت: این‌ها که عربی‌ست تو هم عربی نمی‌فهمی، پس برای تو فایده‌ای ندارد. مریض گفت: همانطور که شما نسخه به زبان انگلیسی می‌نویسی و ما نمی‌فهمیم، ولی چون به آن عمل می‌کنیم برای ما فایده دارد قرآن کریم هم همینطور است و آن دکتر هم جواب خود را گرفت و ساکت شد.(بعضی‌ها مریض هستند مثلا می‌گویند: چرا نماز را باید به زبان عربی خواند؟ تو چرا به دکتر نمی‌گویی چرا نسخه را به زبان انگلیسی مینویسی؟)

شبهه‌های قدیمی با رنگ و لعاب جدید
مجید ابهری، آسیب شناس و پژوهشگر اجتماعی با اشاره به این شبهه منتشره در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با این موضوع که  چرا باید نماز را به عربی خواند، گفت: گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با توجه به وابستگی‌شان به مراکز جنگ نرم هر روز و هر ساعت توطئه جدیدی راه‌اندازی می‌کنند. ایجاد پرسش‌های بی‌اساس و شبهه‌های غیر منطقی برای جوانان و کاربران که فاقد سواد دینی و تخصص لازم هستند، توسط مراکز وهابی و صهیونیستی هر روز رنگ تازه‌ای می‌گیرد.

ابهری با بیان اینکه نخبگان دینی، کارشناسان و صاحب‌نظران توجه کافی به اینگونه سوالات ندارند، تصریح کرد: این حرکات همانند موریانه ذهن و روح فرزندان ما را می‌خورد. جدیدترین توطئه از سوی این‌گونه مراکز مطرح کردن نماز به زبان فارسی است. در این گروه‌ها سوال‌هایی مطرح می‌شود؛ مانند اینکه چرا باید با زبان عربی نماز بخوانیم در حالیکه اعراب ما را مورد اهانت و حمله قرار می‌دهند؟! چرا باید با زبان آنها با خدا گفتگو کنیم؟ اما در جواب این سوال باید گفت که این افراد نمی‌خواهند بدانند زبان عربی اختصاص به چند کشور نداشته و زبان قرآن است و برای وحدت مسلمانان باید نماز و عبادت با زبان قرآن باشد. توطئه خزنده‌ای علیه دیانت مبین اسلام به راه افتاده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی در پایان با تأکید بر ضرورت روشنگری مراجع و کارشناسان دینی در این مورد مطرح کرد: مراجع عظام، نخبگان دینی و صاحب‌نظران حوزه‌های علمیه باید فوراً وارد عمل شده و اجازه ندهند اینگونه سمپاشی‌ها فضای فرهنگی فرزندان ما را مسموم کند.

جریانی ضد ایرانی و ضد دینی
حسن نجفی‌سولاری، مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی، با اشاره به منشأ انتشار پیام‌هایی همچون نماز را به فارسی بخوانیم گفت: منشأ و مبدأ این نوع کامنت‌ها، پست‌ها و موضع‌گیری‌ها کاملا مشخص است و هدف‌شان مسائل ضد ایرانی است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از تمدن شکل‌گرفته اسلامی، تمدن ایرانی است؛ بنابراین کسانی که ادعای ایرانیت دارند، نباید تن به چنین پیام‌هایی دهند. برای مثال دانشگاه جندی شاپور که مبنای علمی ایجاد کرده به زبان عربی است و یا بزرگترین اندیشه‌هایی که در حال حاضر سرآمد دنیا هستند، متعلق به مردم ایران هستند، عمده تألیفات‌شان به زبان عربی است.

نجفی‌سولاری اظهار کرد: اساسا کسانی که به این جریان دامن می‌زنند، به تمدن ایرانی لطمه می‌زنند درحالی که تصور می‌کنند در حمایت از تمدن ایرانی است.

وی با اشاره به این موضوع که زبان عربی یک زبان بین‌المللی است، گفت: همه ادیان عبادات‌شان را به زبان بومی‌شان انجام نمی‌دهند. هر دینی زبان خاص خود را دارد و این حرف بسیار بی‌ربطی است که چرا نماز را به زبان فارسی نخوانیم. اساسا دین یک مسأله جهانی، فراقومی و فراقبیله‌ای است؛ لذا افرادی که ذهن‌شان بسیار محدود است، چنین مسائلی را مطرح می‌کنند. همچنین تمدن اسلامی - ایرانی با تمدن عربی کاملا عجین شده است و اکثر اندیشمندان و دانشمندانی که تألیفات بسیار زیادی دارند، آثارشان به زبان عربی است.

وی بیان کرد: زبان فارسی و عربی قابل جداسازی نیست و این دو زبان باهم ترکیب و عجین شده است. برخی از اعراب جاهل، ایران را از اصل جامعه اسلامی جدا می‌کنند که متأسفانه کاربران هم به این قضایا دامن می‌زنند و باید حواس‌شان را بیشتر جمع کنند.

نجفی‌سولاری اظهار کرد: به نظر می‌رسد باید کاربران را در برابر چنین پیام‌هایی آگاه کرد؛ چراکه آنها می‌خواهند ایرانیان را منزوی و حتی سعی دارند تمدن ایرانی را به نام خود کنند. ما ایرانی‌ها باید مراقب چنین پیام‌هایی باشیم؛ چراکه ادبیات عرب مختص به عرب‌ها نیست.

وی بیان کرد: باید تمام کاربران جوانی که با این پیام‌ها روبرو می‌شوند، بدانند بی‌توجهی به زبان عربی از دست دادن تمدن ایرانی است و به واسطه این امر بخشی از داشته‌ها از بین می‌رود. بعضی از عرب‌های جاهل به دنبال این هستند که این میراث را از آن خود کنند. ما باید محکم به ادبیات عرب بچسبیم و پاس بداریم؛ چون میراث ما در این است.

ما در نماز میهمان خدا هستیم آنچنان که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «الصلاة معراج المؤمن» بنابراین اگر نماز را برای تشکر از خداوند به دلیل نعمت‌هایش بجا می‌آوریم، سعی کنیم همانطور که او به همان سبکی که می‌خواهد انجام دهیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top