تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/12/29 - 14:02
کد خبر: 230419

چه کنیم در نوروز چاق نشونیم؟!

دقت کنید که در کودکان زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی علاوه بر بروز بیماری های گوارشی مانع مصرف وعده های اصلی غذا می شود و تداوم این وضعیت به مدت دو هفته در تعطیلات می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در تغذیه آنها شود

خبرنامه دانشجویان ایران: خوراکی های خوشمزه و استراحت زیا د و کم تحرکی مهمترین مشکل ایام عید است که اضافه وزن و چاقی به ارمغان می آورد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران، با توجه به تغییراتی که در ایام تعطیلات نوروز در برنامه روزانه اکثر ما پیش می‌آید، روند تغذیه استراحت و فعالیت بدنی‌مان تغییر پیدا می‌کند و در صورتی که دقت نکنیم دچار اضافه وزن می‌شویم و تناسب اندام خود را از دست می‌دهیم.

ضمن اینکه بدلیل مصرف شیرینی، آجیل و حتی میوه‌ها بیشتر از معمول خطر ابتلا به بیماری‌ها نیز در کمین هستند پس برای اینکه از تعطیلات لذت ببریم و این روزهای شیرین را با سلامتی پشت سر بگذاریم باید با برنامه ریزی برای تغذیه و فعالیت بدنی‌مان به استقبال بهار برویم.

داریوش زارع نایب رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام شمال شرق تهران درباره برنامه ریزی برای تعطیلات نوروز به خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: یک برنامه غذایی صحیح و مستمر را برای این ایام انتخاب کنید و سعی کنید هر روز چه در منزل خودتان، چه در مهمانی‌ها و چه در سفر آن را رعایت کنید.

مصرف صبحانه بعنوان یکی از مهمترین وعده های غذایی که برای سلامت و تندرستی افراد اهمیت خاصی دارد را جدی بگیرید و تا جایی که امکان دارد این وعده غذایی را حذف نکنید.اما اگر جزء دسته افرادی هستید که نمی توانید خودتان را مقابل شیرینی ها ، آجیل و انواع خوراکی های اضافی این ایام کنترل کنید و در کنار وعده های اصلی غذایی آنها را نیز مصرف می کنید ، بهتر است در تعطیلات عید با توجه به اینکه دیرتر از همیشه از خواب بیدار می شوید، صبحانه و نهار خود را یکی کنید تا کالری دریافتی بیشتر از نیاز روزانه تان نشود.

در تعطیلات سعی کنید از از انواع سوپ ها، آش های سبک ومیوه های آبدارکه حاوی کربوهیدرات کمتری هستند، سبزی های آبدار مثل خیار و گوجه فرنگی و کاهو بیشتر استفاده کنید.بخصوص اینکه برای وعده شام از سوپ و آش های سبک استفاده کنید.

باتوجه به اینکه در تعطیلات نوروز زمان طولانی تری خارج از منزل به سر می برید و این موضوع باعث می شود نه تنها آب کمتری مصرف کنید بلکه به طور چشمگیری آب بدنتان کاهش پیدا کند که به طور حتم سلامتی شما به خطر می افتد. یکی از به ظاهر کوچکترین بیماری که بر اثر کم آبی به آن دچار می شوید، یبوست است که باید مراقب باشید تا به ان مبتلا نشوید.

آب یکی از مهم ترین و مفیدترین موادی است که از بروز یبوست پیشگیری می کند و با کاهش مصرف آن، این عارضه به خصوص در کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند، می تواند موجب ایجاد ناراحتی شود. پس در این ایام مصرف آب را جدی بگیرید.

زارع مربی و داور بین الملی بدنسازی ادامه داد: علاوه بر مصرف آب برای اینکه در این ایام دچاریبوست نشوید، بهتر است ازمواد غذاییحاوی فیبربیشتر استفاده کنید. علت مهم بروز اختلالات گوارشی، افراط در مصرف غذا و نیز استفاده زیاد از غذاهای چرب و سرخ کرده است. در ایام تعطیلات نوروز معمولا افراد از میوه، سبزی، سالاد، حبوبات و سایرمواد غذاییحاوی فیبر، کمتر استفاده می کنند. این قبیل مواد خوراکی علاوه بر فیبر، حاوی مواد مغذی مفیدی هستند که تاثیر قابل توجهی در سلامت دارد.

بهتر است در ایام نوروز وعده شام بسیار مختصر و قسمت اعظم آن از سبزیجات تهیه شده باشد و به طور کلی در این وعده غذایی کربوهیدرات حذف شود.

مصرف دانه های روغنی (انواع آجیل و مغزها) در تعطیلات اشکالی ندارد زیرا بدن ما به این مواد نیاز دارد اما باید دقت کنید که آجیل را به میزان متعادل مصرف کرده و جایگزین میان وعده های خود کنید . البته بهتر است کهحجم وعده های اصلی غذایی خود را را کم کنید.

مشکلات گوارشی از جمله تهوع و استفراغ در کودکان و در برخی موارد فشارخون وبروز بیماری قندی در بزرگسالان از جمله مشکلات و بیماری هایی است که در اثر زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز پیش می آید.

دقت کنید که در کودکان زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی علاوه بر بروز بیماری های گوارشی مانع مصرف وعده های اصلی غذا می شود و تداوم این وضعیت به مدت دو هفته در تعطیلات می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در تغذیه آنها شود

سعی کنید مصرف کربوهیدرات‌ها (برنج، سیب زمینی، نان ماکارونی و انواع شیرینی و قند) را از ساعت 6 بعدازظهر به بعد قطع کنید و در صورت احساس نیاز به مصرف قند و یا یک ماده شیرین از خرما یا کشمش آن هم در حد یکی یا حداکثر دو تا استفاده کنید.

برخی مواد غذایی همانند چای سبز، فلفل قرمز، پاپریکا، قهوه سبز ، قهوه تلخ، دارچین و ... متابولیسم (سوخت و ساز) را بالا می‌برد، سعی کنید در طول روز بیشتر استفاده کنید.

برای اینکه در تعطیلات دچار اضافه وزن و بیماری نشوید علاوه بررعایت نکات تغذیه ای که ذکر شد، لازم است که با افزایش فعالیت بدنی و تحرک به سلامتی خودتان کمک کنید تا پس از تعطیلات حسرت وزن و شرایط قبلی خودتان را نداشته باشید.

با ما همراه باشید تا در گزارش بعدی با ذکر نکاتی درباره برنامه تمرینی به منظورحفظ سلامتی، تناسب اندام و حتی کاهش وزن در این ایام (ویژه افراد چاق) سلامت خود و خانواده تان را تضمین کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top