تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/01/01 - 03:47
کد خبر: 230484

۱۰ کتاب که در تعطیلات نوروز باید بخوانید

برخی از کتابفروشی‌ها در‌ماه اسفند حدود ۲۰ درصد تخفیف برای مشتریان درنظر گرفته‌اند. اگر هم در این روزها سرتان حسابی شلوغ است می‌توانید از وب‌سایت‌های فروش کتاب نیز به‌طور آنلاین خرید کنید که آن نیز درصدی تخفیف به همراه دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: می‌توانید در طول این ۲ هفته یک کتاب خوب در دست بگیرید و با خیال آسوده آن را به پایان برسانید. این کتاب می‌تواند یکی از آنهایی باشد که همیشه دوست داشته‌اید بخوانید یا یکی که خیلی تعریفش را شنیده‌اید.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای مطالعه است، به‌خصوص برای آنها که برنامه‌ای برای سفر ندارند. در واقع، می‌توانید در طول این ۲ هفته یک کتاب خوب در دست بگیرید و با خیال آسوده آن را به پایان برسانید. این کتاب می‌تواند یکی از آنهایی باشد که همیشه دوست داشته‌اید بخوانید یا یکی که خیلی تعریفش را شنیده‌اید. برخی از کتابفروشی‌ها در‌ماه اسفند حدود ۲۰ درصد تخفیف برای مشتریان درنظر گرفته‌اند. اگر هم در این روزها سرتان حسابی شلوغ است می‌توانید از وب‌سایت‌های فروش کتاب نیز به‌طور آنلاین خرید کنید که آن نیز درصدی تخفیف به همراه دارد. ما در ادامه فهرستی از چند کتاب را پیشنهاد کرده‌ایم تا هنگام انتخاب و خرید کتاب به شما کمک کند. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت همشهری آنلاین می‌خوانیم.

مردی در تبعید ابدی

اگر دنبال یک رمان داستانی-تاریخی براساس یک زندگی واقعی هستید این کتاب می‌تواند برای شما مناسب باشد. قصه مردی در تبعید ابدی توسط نادر ابراهیمی براساس زندگی ملاصدرای شیرازی نوشته شده‌است. در این کتاب از کودکی تا زمان تبعید ملاصدرا به کویر با او همراه خواهید شد. علاوه بر زندگی‌نامه، با عقاید ملاصدرا آشنا می‌شوید و به چگونگی ظهور نخستین تفکرات فلسفی- عرفانی او پی‌ خواهید برد. البته گفتنی‌ست که مسلما تمام این قصه و آنچه در آن بیان‌شده عین واقعیت نیست و نویسنده از تخیل خود نیز بهره برده‌ است. 

نور الدین پسر ایران

اگر به خاطرات 8سال دفاع‌مقدس علاقه‌مندید این کتاب برایتان مناسب است. نورالدین پسر ایران که توسط معصومه سپهری نوشته شده، خاطرات سیدنورالدین عافی- رزمنده و جانباز- است. در این کتاب سعی شده خاطرات جنگ با صداقت و به دور از هرگونه جانبداری بازگو شود. از دیگر ویژگی‌های این کتاب، طنز پنهان در بیان برخی گفت‌وگو‌ها و موقعیت‌هاست. علاوه بر آن در این کتاب می‌توانید روایت کاملی از عملیات بدر، والفجر۸ و کربلای۴ را بخوانید. به کتاب نورالدین پسر ایران که شامل ۱۸ فصل است عکس‌هایی نیز ضمیمه شده تا خواننده را بیشتر به فضای کتاب نزدیک کند.

مدیر مدرسه

منتقدین، این رمان را بهترین اثر جلال آل‌احمد خوانده‌اند. راوی این قصه معلمی‌‌ست که از شغل خود و درآمد کمش احساس نارضایتی کرده و آن را ترک می‌کند. پس از آن او مدیریت یک دبستان را به‌عهده می‌گیرد غافل از آنکه چه دردسرهایی پیش رویش خواهد بود. مدیر مدرسه تلاش می‌کند هر چه کمبود و مشکل در مدرسه است حل کند اما مجموعه‌ای از شرایط او را از این کار باز می‌دارد و ناچار تصمیم می‌گیرد استعفا کند. این رمان نیز مانند اکثر آثار آل‌احمد مضمونی اجتماعی داشته و دغدغه‌های او را به تصویر می‌کشد.

سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی

اگر در تعطیلات قصد سفر ندارید اما می‌خواهید حال و هوای آن را تجربه کنید این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این سفرنامه شرح سفر ۷ ساله ناصر خسرو‌ قبادیانی شاعر، فیلسوف و گردشگر ایرانی‌ست. گفته می‌شود ناصر خسرو پس از دیدن یک خواب از تمام لذت‌های دنیوی دست شسته، به مرو می‌رود از شغل دیوانی کناره‌گیری کرده و راهی سفر حج می‌شود و این سفرنامه را از یادداشت‌های سفر طولانی‌اش می‌نویسد. نثر و زبان ناصر خسرو در این سفرنامه تقریبا ساده است و تمرکز او بیش از مهارت‌های زبانی، روی شرح و توصیف دیدنی‌ها و عجایب سفر است.

هیولاهای خانگی

این کتاب مجموعه‌ای از 8 داستان کوتاه است که شاید از دیگر قصه‌های کوتاهی که تا به حال خوانده‌ باشید کمی بلندتر باشند. این مجموعه قصه تازه‌ترین اثر فرشته احمدی‌ست. داستان‌های این مجموعه روایتی از آدم‌هایی است که زندگی‌ عادی و معمولی‌ای دارند و به این فکر می‌‌افتند که آیا بهتر نیست رویه جدیدی را در زندگی در پیش بگیرند؟ نویسنده در این قصه‌ها موقعیت‌های متفاوت و خلاقانه‌ای ایجاد کرده و سعی می‌کند یک مفهوم را از ابعاد مختلفش به نمایش بگذارد. مواردی که ممکن است شما را بیشتر از هر چیزی به این مجموعه جذب کند المان‌هایی چون داستان‌های غیرتکراری و فضاهای نسبتا جدید هستند.

ارمیا

این کتاب نخستین رمان رضا امیرخانی‌ست. قصه آن درباره جوانی از شمال شهر تهران است که به‌صورت داوطلبانه به جنگ می‌رود. هنگام ثبت‌نام این جوان که ارمیا نام دارد با شخصی به‌نام مصطفی آشنا شده و کم‌کم دوستی عمیقی بین آن‌ دوشکل می‌گیرد. مصطفی در جریان جنگ به شهادت رسیده و پس از آن ارمیا دچار تحولاتی می‌شود. این داستان می‌تواند مفاهیمی مانند اخلاق و خصلت‌های انسانی را به‌خوبی برای خواننده به تصویر بکشید. علاوه بر آن شخصیت‌های ساخته شده در آن نیز می‌تواند شما را جذب کند، به‌ویژه اگر به داستان‌های دفاع‌مقدس و حال و هوای آن علاقه‌مند باشید. گفتنی‌ست که این کتاب به‌عنوان اثر برگزیده ۲۰ سال ادبیات دفاع‌مقدس برگزیده شده‌است.

آب و هوای چند روز سال

اگر دلتان می‌خواهد سراغ یک مجموعه داستان بروید، آب و هوای چند روز سال با ۱۰ قصه کوتاه انتخاب خوبی‌ست. در این مجموعه که توسط آیین نوروزی نوشته شده با جهان نسبتا تازه‌ای در داستان روبه‌رو خواهید شد. در داستان‌های این مجموعه خبر از اتفاقات عجیب و فرا واقعی نیست بلکه بستر اصلی قصه‌ها زندگی روزمره‌ است. وجه اشتراک داستان‌های این مجموعه با یکدیگر شخصیت یک مرد جوان است، شما شاهد مواجهه این شخصیت با محیط اطرافش خواهید بود. در پایان قصه‌ها نیز نباید منتظر یک دگرگونی عظیم باشید، همه‌‌چیز آرام اتفاق می‌افتد و نهایتا به یک دگرگونی در ذهنیت ختم می‌شود.

بازار خوبان

این کتاب مجموعه‌ای از ۸ داستان کوتاه است که توسط آرش صادق‌بیگی نوشته شده و نخستین کتاب چاپ شده اوست. داستان‌‌های این مجموعه در عین حال که قصه‌هایی مستقل را تشکیل می‌دهند با یکدیگر ارتباط مضمونی دارند. اکثر قصه‌های این مجموعه حول محور مشاغلی می‌گذرد که در داستان ایرانی فراموش‌شده یا به نوعی توجه کمتری را به‌خود جلب کرده‌اند، شغل‌هایی چون گرمابه‌داری یا پارچه‌نویسی. علاوه بر آن نوع نثر نویسنده و فضای قصه‌ها آنها را متفاوت کرده‌است. گفتنی‌ست که این مجموعه در نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد به‌عنوان مجموعه داستان کوتاه برتر برگزیده شده است.

نگهبان

اگر رمانی با فضای وهم‌آلود می‌خواهید نگهبان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پیمان اسماعیلی در این داستان شخصیتی را به‌وجود آورده که کم‌‌کم در همزیستی با طبیعت به موجودی دیگری بین انسان و حیوان تبدیل می‌شود. در این قصه با سیامک، شخصیت اصلی کتاب که مرتکب قتل می‌شود همراه شده و در میان برف و یخ کوهستان‌های غربی ایران و گرمای جنوب با ماجرا پیش خواهید رفت. ناگفته نماند که این کتاب برنده جایزه ادبی مهرگان، جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات، جایزه گلشیری و روزی روزگاری شده‌است. اگر از این کتاب لذت بردید می‌توانید مجموعه داستان کوتاهی به نام همین امشب برگردیم که به تازگی از این نویسنده چاپ شده که را نیز بخوانید.

لم یزرع

در این کتاب می‌توانید روایت متفاوتی را از دوران ۸ سال جنگ تحمیلی ببینید، محمدرضا بایرامی نویسنده لم یزرع این بار سربازی عراقی را به‌عنوان شخصیت اصلی داستانش درنظر گرفته‌، ماجرای اصلی این رمان درباره کشتار شیعیان در منطقه‌ای به نام دجیل در عراق است. نویسنده در این رمان به زندگی شیعیان عراق تحت حاکمیت رژیم بعث پرداخته که یا مجبور به حضور در جنگ می‌شدند و یا تحت فشارهای شدید حاکمیت بوده و خانه و زندگی خود را از دست می‌دادند. ناگفته نماند که این کتاب، امسال در نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در بخش رمان و داستان بلند به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.

منبع: همشهری آنلاین
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top