تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/01/02 - 16:33
کد خبر: 230585

چماق و هویج ترامپ برای ابومازن

آنچه بسیار اهمیت دارد و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به هیچ وجه کاری نمی‌کنند که نگاه‌ها به آن منعطف شود مسئله انتفاضه فردی در فلسطین است. آمریکایی‌ها در پس تمام خواسته‌های خود خواستار سرکوب انتفاضه‌ هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: آنچه بسیار اهمیت دارد و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به هیچ وجه کاری نمی‌کنند که نگاه‌ها به آن منعطف شود مسئله انتفاضه فردی در فلسطین است. آمریکایی‌ها در پس تمام خواسته‌های خود خواستار سرکوب انتفاضه‌ هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده از زمانی که برای ریاست جمهوری مشغول تبلیغ بود ادعاهایی کرد و وعده هایی داد که با گذشت زمان به مرور رنگ می بازد. یکی از همین وعده های ترامپ، تلاش او برای تغییر وضعیت فلسطین بود. زمانی که اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری اش تلاش کرد کنفرانس صلح پاریس را برگزار کند، ترامپ در توئیتر خود اعلام کرد از 20 دسامبر (زمان به قدرت رسیدن ترامپ) همه چیز تغییر خواهد کرد. برداشتن محافل داخلی آمریکا و رژیم صهیونیستی از این اقدام ترامپ این بود که وی برگزاری کنفرانس و مذاکرات را کنار خواهد گذاشت. اما با گذشت زمان حال مشخص شده است که این بلوف ترامپ هم جز وعده ای تو خالی نبوده است.

نخستین تماس ترامپ با ابومازن
روز جمعه 10 مارس 2017 (20اسفند1395) دونالد ترامپ، طی تماسی تلفنی برای نخستین بار با محمود عباس، رئیس غیر قانونی تشکیلات خودگردان گفتگو کرد. در این گفتگو ترامپ، طی دعوتی رسمی از محمود عباس خواست به واشنگتن سفر کند تا راه های دستیابی به صلح را بررسی کنند.

اعزام فرستاده ترامپ به منطقه
4 روز پس از این تماس تلفنی، جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه ترامپ به منطقه سفر کرد علاوه دیدار اب صهیونیست ها با ابومازن نیز دیدار کرد.

آنچه در این جلسه بین ابومازن و فرستاده ترامپ رد و بدل شد محل مناقشه قرار گرفته است. برخی اعلام کرده اند که گرینبلات از تشکیلات خودگردان خواسته است تا در ازای توقف شهرک سازی و عدم انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس پای میز مذاکرات بیایند. اما برخی دیگر این امر را نادرست می دانند و آن را تکذیب می کنند.

از سوی دیگر مسئله دومی به عنوان موضوع این نشست مطرح شده است که از سوی هیچ کس محل مناقشه قرار نگرفته است و معنای آن تأیید این موضوع است. موضوع از این قرار است که فرستاده ترامپ به ابومازن هشدار داده است، کمک های آمریکا به تشکیلات خودگردان تنها زمانی ادامه خواهد داشت که تشکیلات خودگردان به آنچه آنها «تشویق تروریسم» نامیده اند پایان دهد. مقصود آمریکایی ها از بیان این موضوع ، کمک هایی است که تشکیلات خودگردان به خانواده های شهدای فلسطینی از جمله مجریان عمیلات های فردی ارائه می دهد. آمریکایی ها خواستار قطع این کمک ها هستند.

پس از دیدار ابومازن با فرستاده ترامپ وزارت خارجه تشکیلات خودگردان طی بیانیه ای اعلام کرد، تشکیلات خودگردان فلسطین به تلاش دولت ترامپ برای برقراری صلح براساس طرح دو دولت، پاسخ مثبت می دهد و از آن استقبال می کند. این بیانیه می افزاید تماس ها و نشست های اخیر نشان داد دولت آمریکا ، محمود عباس را به عنوان شریک صلح می نگرد.

تحلیل وقایع
داده های فوق بر دو مسئله تأکید دارد: نخست اینکه ، آمریکایی ها به شدت به دنبال خاموش کردن انتفاضه عملیات فردی در فلسطین هستند و دولت ترامپ قصد دارد با سیاست چماق و هویج خود با گروکشی نسبت به بودجه تشکیلات خودگردان، آنها را به ایستادن مقابل حرکت خودش جوش ملت فلسطین وادار کند. این نشان می دهد انتفاضه بسیار برای صهیونیست ها و آمریکایی ها مهم و حیاتی است.
نکته دوم به خبری باز می گردد که برخی آن را تکذیب می کنند. یعنی وعده های فرستاده ترامپ به تشکیلات خودگردان برای بازگشت به میز مذاکره. اینکه ترامپ وعده ی توقف شهرک سازی را داده باشد امری است که تا کنون به رغم تمامی عقب نشینی ها ترامپ از وعده های انتخاباتی اش اما اعلام نشده است. ضمن آنکه با توجه به حساسیت موضوع برای صهیونیست ها اگر این وعده به تشکیلات خودگردان داده می شد آنها موضع گیری می کردند. لذا می توان گفت این مسئله دروغ رسانه ای ابومازن برای فرار از افکار عمومی فلسطین است.
اما از دیگر سوی اگر مسئله انتقال سفارت آمریکا به قدس را در نظر بگیریم، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ترامپ اگر از آن عقب نشینی نکرده باشد، دست برای مدت نامشخصی آن را به تعویق انداخته است.

برآورد
باتوجه به موارد فوق می توان گفت چند اتفاق رخ داده است. اول اینکه ترامپ از مواضع انتخاباتی خود عقب نشینی کرده و به مواضعی روی آورده است که دولت اوباما در آن قرار داشت. دوم اینکه ترامپ هم همچون اوباما قصد دارد با فشار آوردن بر تشکیلات خودگردان و شخص ابومازن امتیازات جدیدی را از فلسطینی های سازشکار بگیرد.

آنچه بسیار اهمیت دارد و آمریکایی ها و صهیونیست ها به هیچ وجه کاری نمی کنند که نگاه ها به آن منعطف شود مسئله انتفاضه فردی در فلسطین است. آمریکایی ها در پس تمام خواسته های خود خواستار سرکوب انتفاضه ای هستند که در جریان است. قطعا این خواسته، خواسته صهیونیست ها است و آمریکایی ها پیغام صهیونیست ها را منتقل کرده اند. این نشان می دهد که مقاومت است که تنها می تواند دشمنان را مجبور کند سرخم کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top