تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/01/02 - 21:48
کد خبر: 230591

چند سی سی کتاب در نوروز 96/ 1

برای ساختن یک سال خوب باید حرکت کنیم

انسان تا نیازی در خود حس نکند، حرکتی هم نمی کند چرا که حرکت معلول اراده برای رفع نیاز است. اما بحث نیاز به همین سادگی نیست. نیاز فقط در خوردن و آشامیدن و رفاه نیست. نیاز های واقعی انسان چیزهای دیگری است که اگر ان ها را درک کنیم آن وقت است

خبرنامه دانشجویان ایران: سلام، سال نو مبارک!

بی مقدمه برویم سر اصل مطلب. قرار بود «چند سی سی کتاب» تجویزی باشد برای بیماری کتاب نخوانی که متاسفانه روز به روز بیشتر می شود. قرار بود لذت کتاب های خوبی را که خوانده ایم با دیگران به اشتراک بگذاریم تا کم کم همه از کتاب ها حرف بزنند. ما معتقدیم هر کتابی طعم و عطر خاص خودش را دارد. بعضی کتاب ها ماندگارند، بعضی یک بار مصرفند، بعضی هم اساسا ضد پیشنهادند و ارزش خواندن ندارند. بنا داشتیم و داریم تا در این طرح کتاب های خوش خوان و با ارزشی در زمینه های متفاوت به شما معرفی کنیم.

حالا «چند سی سی کتاب» ما یک سالگی را رد کرده و پخته تر شده است. از گوشه و کنار خبر می رسد که در بعضی دانشگاه های کشور هم این طرح با همین نام شروع به فعالیت کرده و شما نمی دانید که این خبرها برای ما چقدر لذت بخش است.

در سال جدید باز هم می خواهیم مانند سال گذشته در تعطیلات عید  راجع به کتاب های تازه ای حرف بزنیم.

خوشحال می شویم اگر شما هم نظرتان را درباره ی این کتاب ها یا کتاب های شیرین دیگری که خوانده اید برای ما بنویسید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیشتر ما در نوروز فهرستی از کارهای مهم سال تهیه می کنیم. کارهایی که احتمالا برایمان خیلی اهمیت دارد. اما معمولا بعد از چند روز یا در حالت بهتر چند ماه، کارها را متوقف می کنیم و دوباره منفعلانه اجازه می دهیم تا ریتم تند روزگار، جهت گیری زندگیمان را تعیین کند. با توجه به این مقدمه ی کوتاه به نظرم آمد که کتاب «حرکت» برای مطالعه در نوروز انتخاب خیلی خوبی است. اصلا روی همین اسم کتاب قدری تامل کنیم، حرکت نقطه مقابل رکود است. شرط لازم هر موفقیتی حرکت است. با یکجا نشینی و بی تحرکی چیزی نصیب کسی نشده است. پس در قدم اول باید حرکت کنیم. در این کتاب هم  استادِ زنده یاد، جناب صفایی حایری پیرامون سه بحث کلی ضرورت، جهت و نیازهای حرکت انسان صحبت می کند.

اما امان از نیاز!
انسان تا نیازی در خود حس نکند، حرکتی هم نمی کند چرا که حرکت معلول اراده برای رفع نیاز است. اما بحث نیاز به همین سادگی نیست. نیاز فقط در خوردن و آشامیدن و رفاه نیست. نیاز های واقعی انسان چیزهای دیگری است که اگر ان ها را درک کنیم آن وقت است که می فهمیم حرکت واقعی برای این نیازهاست و در حالت های دیگر انسان راکد است، مثل مرداب.

خواندن «حرکت» حوصله می خواهد. گاهی باید روی جملات قدری تامل کنیم تا به مفهوم حرف استاد صفایی حایری پی ببریم. بدیهی است که هر چیز با ارزشی با حوصله و صبر و تلاش بدست می آید.

حرکت

از متن کتاب:
هر کدام از ما در جایگاهی نشسته ایم و برایمان چه در خانه و اداره و چه در محراب و منبر، اشتغال و فعالیتی است. گاه به آنچه امروز داریم، قانع ایم و خیال می کنیم همان نهایت و غایتی است که می توانیم تامین کنیم. این در صورتی است که به محدودیت در انسان معتقد باشیم و او را در محدوده ای متوقف کنیم. اما اگر معتقد باشیم که، انسان گرچه استعدادهایش محدود است، ولی با ترکیب آنها نامحدود و بی نهایت می شود، هیچ گاه جایگاهی را که داریم نقطه ی آخر نخواهیم دانست؛ که حروف الفبا در ترکیب با هم بی نهایت کلمه و بی نهایت جمله به وجود می آورند؛ استعدادهای انسان هم در ترکیب با یکدیگر، بی نهایت استعداد می افرینند.

از زبان دیگران(ناشناس):
مرحوم صفایی حایری فقیه بود و بارها شاگردان در درس خارج، نظرات دقیق وی را در اصول و فقه دیده بودند. یک بار دوستی کتاب ایشان را صحافی کرد و روی مجموعه آثار ایشان عنوان آیت الله علی صفایی را چاپ کرده بود، ایشان متغیر شدند و به او گفتند: «چرا چنین کردی؟» و مثال شگفتی زدند.

گفتند: «گاهی دیده ای که لیوان چنان آماده لبریزی است که کافیست یک قطره در آن چکانده شود؟ تو چه می دانی وضع روحی یک انسان چگونه است... و همین حرکت و اشاره تو با او چه می کند؟ شاید این نوشتن تو حکم همان قطره را برای لبریزی او داشته باشد. پس از القاب به جا استفاده کنید.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top