تاریخ انتشار: جمعه 1396/01/04 - 17:46
کد خبر: 230705

روایتی خواندنی از مراسم ساده عقد دو جوان جهادگر در نوروز +عکس

در آن اتاق من ساده‌ترین سفره عقد عمرم را دیدم. پیدا بود تزئینات سفره عقد نتیجه‌ٔ زحمات دختر خانم‌های حاضر در اتاق است که از دوستان عروس خانم بودند. حاج آقا فراهانی ما را به جمع معرفی کردند و سر سفره نشستند. ما هم برای عکاسی آماده شدیم. با سلام و صلوات خطبه عقد شروع شد و بعد از «بله» گرفتن از عروس خانم، با سلام و صلوات هم تمام شد، دقیقا مثل مراسم عقد در دوران جنگ، همان اندازه ساده، زیبا و بدون گناه.

خبرنامه دانشجویان ایران: این اولین سالی بود که قرار بود لحظهٔ تحویل سال، کنار پدر و مادرم نباشم! وقتی فهمیدم باید با قطار سفر کنیم و مسافت بسیار دوری در انتظار ماست، دچار دلشوره و استرس می‌شدم. مدام نگران بودم که چه کسانی قرار است همسفر ما در کوپه قطار باشند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فردانیوز، همسرم عکاس است. وقتی باهم سوار قطار شدیم و کوپه‌مان را پیدا کردیم یک خانم و آقای مهربان و دلنشین دیدیم که روبروی هم کنار پنجره نشسته بودند، یک زوج جیرفتی که برای درمان چشم مرد، به تهران آمده بودند و به زودی پدر و مادر می‌شدند. با دیدن این زوج یک نفس راحت کشیدم و نگرانی‌هایم از بین رفت.

وقتی رسیدیم یک نفر از طرف مُعرّفمان دنبال ما آمد و همراه هم پیش حاج آقا فراهانی، مسئول گروه جهادی «فدائیان عدالت» رفتیم. روحانی پرجنب و جوش و مهربانی بود که از ما خواست منتظرش بمانیم تا خطبه عقدی را بخواند و برگردد. ما با شنیدن این خبر چشم‌هایمان از خوشحالی برق زد و از او خواستیم تا ما را همراهش خودش ببرد. چرا که خطبه‌ٔ عقد یک دختر و پسر جهادی بود!

چه کسی فکرش را می‌کرد که نرسیده به کرمان، بتوانیم به مراسم عقد دو جوان جهادی در رودبار جنوب برویم. جلوی یک ساختمان باریک دو طبقه‌ٔ قدیمی پیاده شدیم، جلوی ساختمان کمی شلوغ بود. از گل‌های ریخته شده روی پله‌ها ‌می‌شد فهمید که عروس و داماد بالا منتظر عاقد هستند.

وارد طبقه بالا شدیم و با دو اتاق با در باز رو به رو شدیم. در یکی از اتاق‌ها چند چمدان و کیف مسافرتی و چند دختر با چادر مشکی ایستاده بودند که انگار می‌خواستند جایی بروند. در اتاق بغلی اما سفره عقد پهن بود و عروس و داماد حضور داشتند. علاوه بر این دخترهای زیادی و چند نفر از آقایان و عاقد هم در اتاق بودند.

در آن اتاق من ساده‌ترین سفره عقد عمرم را دیدم. پیدا بود تزئینات سفره عقد نتیجه‌ٔ زحمات دختر خانم‌های حاضر در اتاق است که از دوستان عروس خانم بودند. حاج آقا فراهانی ما را به جمع معرفی کردند و سر سفره نشستند. ما هم برای عکاسی آماده شدیم. با سلام و صلوات خطبه عقد شروع شد و بعد از «بله» گرفتن از عروس خانم، با سلام و صلوات هم تمام شد، دقیقا مثل مراسم عقد در دوران جنگ، همان اندازه ساده، زیبا و بدون گناه.

تازه بعد از مراسم بود که ما فهمیدیم که دخترها با آن وسایل آماده به رزم، داشتند آماده می‌شدند بدون عروس خانوم - ثریا - به اردوی جهادی بروند. ساختمانی هم که ما داخل آن بودیم، در واقع خوابگاه این دخترخانم‌ها بود که برای حفظ قرآن و یادگیری معارف، از روستاهای اطراف به آنجا آمده بودند.

چند سالی می‌شد که ثریا و سکینه در همین خوابگاه، با هم دوست شده بودند، یکسالی‌ بود که سکینه، از ثریا برای برادرش ارسلان خواستگاری کرده بود ولی خانوادهٔ ثریا دل‌شان به این ازدواج راضی نبود، چون دختر اهل روستای دازان بود که از شهر دور بود و دل‌شان نمی‌خواست دخترشان را به راه دور شوهر بدهند. ارسلان اما انقدر در این مدت رفته بود و آمده بود، تا بالاخره خانواده دختر راضی شده بودند.

حاج آقا فراهانی ارسلان را به ما معرفی کرد، طلبه‌ای جوان، چابک، لاغر، خوش خنده با پوست آفتاب‌سوخته، اهل رودبار جنوب که از بچه‌های گروه جهادیِ حاج آقا بود و قرار بود در «چاه‌علی» به جمع دوستان جهادگرش اضافه شود.

اول‌اش قرار بود ما برای عکاسی از همان گروه برویم، اما با غافلگیری مراسم عقد، و بعد از آن دیدن منطقهٔ چاه‌علی و محل کار گروه جهادی، همسرم از ارسلان خواست که روی زندگی ارسلان کار کنیم. چرا که هفته‌ٔ بعد، یعنی همان هفته‌ٔ اول فروردین، جشن عروسی‌شان در دازان برگزار می‌شد و علاوه بر آن، یک گروه جهادی دیگر هم در روستای «طَبَق»، نزدیک دازان، مشغول به کار بودند. بنابراین تصمیم بر این شد که ارسلان به آن گروه بپیوندد و همسرم برای عکاسی پیش او بماند.

روستای دازان در بخش طبق، از منطقه‌ٔ «زِهکَلوت»، واقع در رودبار جنوب، استان کرمان، قرار داشت. از آدرس‌اش پیدا بود تهِ دنیاست! ولی این موضوع را تا وقتی که به آن روستا نرفتیم، نفهمیدیم.

حاج آقا فراهانی ما سه نفر، یعنی من، همسرم و ارسلان را تا زهکلوت رساند، از آنجا با یک مزدای دوکابین سفر را آغاز کردیم. تا یکی دو ساعت جاده خاکی و صاف بود و اطراف جاده چیزی بین بیابان و دشت بود، گاهی وقت‌ها هم یک موتورِ «ایژ» از کنار ماشین‌مان رد می‌شد.

کم‌کم یک سری «کَپَر» از دور پیدا شد (کپر سازه‌ٔ منظمی است که با چوبِ نی به صورت گنبدی ساخته می‌شود و روی سطح بیرونی آن را با پارچه و پلاستیک می‌پوشانند تا از آب و سرما تا حدی محفوظ باشد. کپرها در مساحت‌های ۴ تا حدود ۲۰ مترمربعی ساخته می‌شود). من که تصور می‌کردم به مقصد رسیدیم از راننده پرسیدم:«دازان اینجاست؟» گفت:«نه، اینجا تازه «نَمداد»ه!» لبخندی زدم و سعی کردم با دقت بیشتری به آدم‌ها و سبک زندگی‌شان نگاه کنم. دور تا دور هر کپری پر خاک و سنگ بود، این تمام آن چیزی بود که بچه‌ها برای بازی و بزرگ شدن داشتند. هیچ چیزِ لوله‌کشی یا سیم کشی شده‌ای آنجا دیده نمی‌شد.

بین راه به هر جا می‌رسیدیم راننده نگه می‌داشت با چهار نفر خوش و بش می‌کرد، اگر جا داشت دو نفر را هم سوار می‌کرد و به روستای بعدی می‌رساند. بعد از «نمداد»، دوباره به جایی رسیدیم که اول تعدادی کپر دیده می‌شد و بلافاصله یک جایی شبیه شهرک بود که حدود ۴۰، ۵۰ تا چهاردیواری سیمانی با یک پنجره و یک در و یک کولر ساخته شده بودند، که یکی از این چهاردیواری‌ها تبدیل به بقالی شده بود. راننده توضیح داد که این خانه‌ها را به عنوان مسکن مهر، دولت نهم و دهم ساخته و تحویل داده است. هر چند چهاردیواری‌ها خیلی ساده بودند اما به نظرم از کپر بهتر بود، به خصوص در فصل سرما و بارندگی.

این بار دو  خانم سوار ماشین شدند و تا روستای بعدی همراه ما بودند، از لباس‌هایشان پیدا بود که به قصد عروسی یا مهمونی به جایی می‌روند. بالاخره جاده‌های نسبتا صاف جای‌شان را به تپه‌ها و دره‌های سنگلاخ دادند! حدود دو ساعت ماشین در این جاده‌های ناهموار جلو می‌رفت. البته مناظر اطراف‌مان زیبا بود ولی این وضعیت ما در ماشین تعریفی نداشت. علاوه بر دل و روده‌مان که نزدیک مخلوط شدن با همدیگر بود، هر از گاهی سرمان به سقف ماشین هم می‌خورد!

از آخرین تپه و دره که رد شدیم خانه‌هایی را دیدیم که از پایین تا بالای یک تپه‌ٔ بزرگ، بین کوه‌ها ساخته شده بودند. جای زیبایی بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top