تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/01/09 - 14:44
کد خبر: 231024

چند سی سی کتاب در نوروز 96/ 6

مـدرســه‌ی جــلال

مـدرســه‌ی جــلال

اگر این کتاب را خواندید باید سراغ داستان ها و مقالات دیگر او هم بروید چرا که آل احمد یکی از مهمترین روشنفکر های معاصر است. کسی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب توانست جریان ((توبه ی روشنفکری)) را راه اندازی کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: خاطرم هست چند سال پیش با پسر عمویم راجع به سینما حرف می زدیم. در گرماگرم بحث به من گفت: "همشهری کین را که دیده ای؟" و من خیلی ساده گفتم: "نه". چشم هایش گرد شد و با این جمله بحثمان را تمام کرد: "مگر می شود کسی همشهری کین را ندیده باشد و راجع به سینما حرف بزند؟"

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حالا من میخواهم این قیاس را از پسر عمویم قرض بگیرم و بگویم: "مگر می شود کسی «مدیر مدرسه» آل احمد را نخوانده باشد و راجع به داستان نویسی ایران حرف بزند؟"

«مدیر مردسه» جزو اولین داستان های جلال آل احمد است. این داستان کم حجم یکی از بهترین نمونه ها برای  نشان دادن نثر اوست. آل احمد معمولا از جملات کوتاه، شلاقی و زمخت استفاده می کند. قدرت توصیف  او حقیقتا سهل و ممتنع است. با این داستان بود که آل احمد سبک جدید از درون مایه  را در داستان ایرانی به نمایش گذاشت. داستانی با قصه های ساده و بدون اوج و فرود که به طرز گیرایی روایت می شود. قصه ی معلمی که بعد از چند سال تدریس، پیشنهاد مدیریت یک مدرسه ی نوساز در منطقه ای پرت را می پذیرد . معلمی که قصد دارد با طرح هایی نو مدرسه را اداره کند اما به شکلی خشن با نظام تدریس پوسیده ی آن سالها مواجه می شود و بعد از چندین ماجرا با نوشتن یک استعفا نامه داستان خاتمه می یابد.

«مدیر مدرسه» کتاب خوبی برای آشنایی با سبک آل احمد است. اگر این کتاب را خواندید باید سراغ داستان ها و مقالات دیگر او هم بروید چرا که آل احمد یکی از مهمترین روشنفکر های معاصر است. کسی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب توانست جریان «توبه ی روشنفکری» را راه اندازی کند.

از متن کتاب:
پیش از هر امتحان کتبی که توی سالن می شد، خودم یک میتینگ برای بچه ها می دادم که ترس از معلم و امتحان بی جا است و باید اعتماد به نفس داشت و آقای معلم نهایت لطف را دارند و از این مزخرفات … ولی مگر حرف به گوش کسی می رفت؟ از در که وارد می شدند، چنان هجومی به گوشه های سالون می بردند که نگو! به جاهای دور از نظر. انگار پناهگاهی می جستند. و ترسان و لرزان، یک بار چنان بودند که احساس کردم اصلاً مثل این که از ترس لذت می برند. خودشان را به ترسیدن تشجیع می کردند؛ بسیار نادر بودند آن هایی که روی اولین صندلی می نشستند و کتاب هاشان را به دست خودشان به کناری می گذاشتند. اگر معلم هم نبودی یا مدیر، به راحتی می توانستی حدس بزنی که کی ها با هم قرار و مداری دارند و کدام یکی پهلو دست کدام یک خواهند نشست.

از زبان دیگران (رضا امیرخانی):
داستایوسکی در جایی گفته بود ما همه از زیر شنل «گوگول» به در آمدیم. همین را محمود دولت‌آبادی در شکلی دیگر گفته بود که ما همه در تاریک‌خانه «هدایت» ظاهر شدیم. بگذار من این‌گونه بگویم که ما همه فرزندان زن زیادی جلالیم؛ جلالی که به ما آموخت روش روشنفکر ایرانی بودن را...

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top