تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/01/14 - 01:56
کد خبر: 231222

هنر وارداتی به نام ایران، به کام چینی ها

بدون تردید، بازار اصفهان، یکی از کانون های قدیمی در بخش صنایع دستی به شمار می رود،اما سنگینی سایه محصولات و تولیدات تقلبی چینی و یا پاکستانی باعث شده تا در رشته ها و رسته های متعددی اعم از بقچه، ترمه،شمعدانی آبی میناکاری شده،سماور زرد قلمکار،جاقلمی خاتم کاری شده و...نمونه های متعددی از محصولات چینی در مراکز فروش و توزیع،جلوه گری کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: واردات محصولات و تولیدات مرتبط با صنایع دستی،از معضلاتی به شمار می رود که در صورت عدم مهار و کنترل آن،صنایع دستی ایران و فعالان این حوزه را به انفعال و انزوا خواهد کشید.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معضل قاچاق در عرصه ها و حوزه های متعدد بازار ایران سایه افکنده و بعضا در این میان،وارد شدن اقلام و محصولات تقلبی،هویت و شناسه فرهنگی غنی و ایرانی و اسلامی کشور ما را هدف قرار می دهد.

در طول سالیان اخیر،به کرات هشدارهای لازم از سوی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی در خصوص معضل چالش برانگیز قاچاق در عرصه اقتصادی کشور،مطرح شده است.

اگرچه در طول این مدت،گام هایی ارزنده در جهت مقابله و مهار پدیده قاچاق از سوی دستگاه های ذیربط و متولی برداشته شده،اما همچنان فاصله بسیاری با رسیدن به نقطه مطلوب احساس می شود.

یکی از بخش هایی که نفوذ و رسوب این معضل،باعث تضعیف فعالیت آن می شود ،حوزه صنایع دستی است.

بر اساس گزارشات واصله،نمونه های تقلبی،کپی و بی کیفیت صنایع دستی ایران از کشورهایی همچون چین و پاکستان،اصالت این هنر غنی و قابل توجه ایرانی را تحت الشعاع قرار داده است.

ساخت،تولید و عرضه محصولاتی که در قالب صنایع دستی تعریف می شوند بعضا با چنان ظرافتی انجام می پذیرد که امکان تشخیص تولیدات اصل و با اصالت از نمونه های کپی و تقلبی دشوار و ناممکن می شود.

بدون تردید،بازار اصفهان،یکی از کانون های قدیمی در بخش صنایع دستی به شمار می رود،اما سنگینی سایه محصولات و تولیدات تقلبی چینی و یا پاکستانی باعث شده تا در رشته ها و رسته های متعددی اعم از بقچه، ترمه،شمعدانی آبی میناکاری شده،سماور زرد قلمکار،جاقلمی خاتم کاری شده و...نمونه های متعددی از محصولات چینی در مراکز فروش و توزیع،جلوه گری کند.

احمد رسولیان،یکی از فعالان حوزه صنایع دستی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،با اشاره به نقش هنر اصیل ایرانی-اسلامی در خلق آثار و محصولات مرتبط با عرصه صنایع دستی،اصلی ترین وجه تمایز تولیدات اشاره شده در این حوزه را به ظرافت های خاص هنرمندان ایرانی مرتبط می داند.

وی افزود:به واقع،آنچه که بر وزانت و اصالت چنین محصولاتی می افزاید به هنر صنعتگران سنتی با سر انگشتان توانمند خویش باز می گردد که در طول دهه ها،سده ها و سالیان گذشته،چشمان و اندیشه گردشگران غربی را مجذوب و شیفته خود ساخته است.

رسولیان عنوان کرد:با چنین اوصافی،واردات محصولات چینی،تحت عنوان صنایع دستی ایرانی و عرضه آن در برخی از بازارها،مراکز و فروشگاه های کشور از چالش هایی است که باید برای مهار و کنترل آن اقدامات لازم عملیاتی شود.

این فعال در عرصه صنایع دستی گفت:وضعیت زمانی بغرنج تر می شود که متاسفانه شاهدیم در کانون و مرکز تولیدات اینچنینی همچون اصفهان،تولیدات چینی به وفور یافت می شود و این موضوع زنگ خطری است که باید با توجه و اتخاذ تدابیر هوشمندانه مسئولان مرتفع و کنترل شود.

عدم کنترل و مقابله با واردات صنایع دستی تقلبی،ظرفیت اشتغالزایی این حوزه را تهدید می کند

مصطفی طوسی،یکی دیگر از فعالان حوزه صنایع دستی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم ورود جدی و مسئولانه تر نهادها و دستگاه های ذیربط برای مقابله و مبارزه با این معضل عنوان کرد:بدون تردید،در صورت برنامه ریزی مدون و اصولی،با استفاده و بهره گیری سازنده و موثر از ظرفیت های موجود در عرصه صنایع دستی می توان تعداد کثیر و قابل توجهی از افرادی که فاقد شغل هستند را در این حرفه مشغول به کار ساخت که البته پیش نیاز و اصلی ترین مولفه در حصول این امر به آموزش صحیح و اصولی و سپس حمایت های مجدانه و مثبت باز می گردد.

وی افزود:در حال حاضر در برخی بخش ها همچون قلمه زنی،به میزانی،چینی ها نفوذ کرده اند و تولیدات خود را وسعت بخشیده اند که برخی از صاحبان و کارشناسان فعال در این عرصه،فعالیت مذکور را رها کرده اند و در بخش ها و حوزه های دیگر ایفای نقش می کنند.

طوسی عنوان کرد:قطعا استمرار وضعیت موجود نه تنها ظرفیت های اقتصادی کشور را در حوزه اشاره شده تضعیف و تهدید می کند بلکه اصالت هنر و فرهنگ ایرانی-اسلامی را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

این کارشناس فعال در حوزه صنایع دستی گفت:بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده،بیش از360 رشته صنایع دستی در اقصی نقاط کشور ایران فعال است که از این میزان،قریب به 165 رسته و هنر در اصفهان متمرکز شده است و به واقع شهر مذکور از این حیث رتبه نخست کشور را دارا است.

وی افزود:اصفهان نه تنها در ایران،بلکه در تمامی دنیا به عنوان یکی از قطب های صنایع دستی،مطرح و شهره است و با چنین اوصافی می طلبد با نگاهی دلسوزانه نسبت به مهار و کنترل واردات محصولات قاچاق و تقلبی چینی،پاکستانی و...به کشور چاره اندیشی شود.

طوسی گفت:البته چندی پیش،نمایشگاهی در اصفهان برگزار شد که با به نمایش گذاشتن محصولات و تولیدات چینی و در کنارآن اقلام مرتبط با هنر سنتی صنایع دستی،تفاوت های میان این دو و اصالت و تقلبی بودن آن به نمایش گذاشته شد،که البته چنین تدابیری مطلوب اما به هیچ عنوان کافی به نظر نمی رسد.

واردات محصولات چینی،بازار شمال کشور را نیز تهدید می کند

معضل قاچاق محصولات چینی با نام صنایع دستی ایرانی اما به کام چینی ها،صرفا به بازار اصفهان خلاصه نمی شود،بلکه در بسیاری از بازارهای فعال در شمال کشور همچون ماسوله،رامسر و... نیز با این پدیده نامبارک دست و پنجه نرم می کنند.

از قاشق های چوبی تا کلاه های حصیری،نمونه های چینی بسیاری یافت می شود که در نگاه اول این ذهنیت را به افکار عمومی و مخاطبان متبادر می سازد که گویی هنر اصیل و قدیمی شهرهای شمالی در آن نهفته شده اما به واقع این اقلام و محصولات،نمونه هایی از تولیدات تقلبی چینی ها به شمار می رود.

بازار ماسوله،با آن عروسک های کاموایی خاص به خود وتولیدات مرتبط با نساجی اعم از پارچه های کتانی،هنر سنتی رویگری و...نیز تحت تاثیر محصولات و کالاهای چینی قرار گرفته و باید با تاسف عنوان کرد از آن روزگارانی که مسگرها و آهنگران از سحرگاهان تا شامگاه فعالیت می کردند،جز نام،یاد و خاطره ای بیش نمانده است.

خاموشی برخی از کوره های چاقو سازی در زنجان

ضرب المثل گل کم بود به چمن نیز آراسته شد،مصداق بارز واردات محصولات قاچاق چینی و سیطره و سنگینی آن بر بازار چاقوسازی زنجان می باشد.

ورود محصولات چینی و چاقوهای شکیل،زیبا اما صنعتی که هنر دست در آن نقش و جایگاهی ندارد،از دیگر معضلاتی است که بازار معروف صنایع دستی زنجان موسوم به چاقوسازی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

صادق سخاوت،یکی از تولید کنندگان و فعالان حوزه صنایع دستی در عرصه چاقوسازی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم اتخاذ تصمیمات موثر تر برای مقابله با کالاها و محصولات قاچاق در سطوح متعدد اعم از ملی،استانی،شهرستانی و منطقه ای گفت:ضرورت حصول این امر در خصوص هنر و صنایع دستی خاص و صاحب نام شهر زنجان(چاقوسازی)نیز مصداق پیدا می کند و متاسفانه باید عنوان کرد بسیاری از فعالان این حوزه به دلیل رکود حاکم بر بازار و واردات چاقوی چینی،کوره های مرتبط با این حوزه فعالیتی را خاموش کرده اند.

سخاوت گفت:در این میان،اتخاذ برخی تدابیر،روند را تا حدودی بهبود بخشید،اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

این فعال در حوزه صنایع دستی(چاقو سازی)در زنجان،با اشاره به اختلاف قیمتی ملموس و قابل توجه درهزینه تمام شده برای یک چاقوی تولید شده در زنجان با آنچه که از کشور چین وارد می شود،گفت:این فاصله قیمتی یکی از دلایل اصلی گرایش به محصولات و تولیدات چینی می باشد.

وی در خاتمه یادآور شد:اگرچه یک چاقوی دست ساز زنجانی از لحاظ قیمتی به چندین برابر یک چاقوی چینی قیمت گذاری می شود،اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که عقبه یک چاقوی تولید شده در زنجان،هنر اصیل ایرانی و اسلامی است که قرن ها تاریخ را با خود به یدک می کشد آما آنچه که از چین وارد می شود فاقد این اصالت و پیشینه می باشد.

به هر ترتیب،امید آن می رود میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با تعامل سازنده و مطلوب هر چه بیشتری و با همیاری دستگاه های متولی و ذیربط فعال در عرصه مقابله و مبارزه با قاچاق کالا،نسبت به مهار و کنترل هر چه شایسته تر این پدیده،اقدامات لازم را عملیاتی کند تا درآینده شاهد استمرار این روند و پدیده نامیمون و نامبارک در حوزه صنایع دستی کشور نباشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top