تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/01/14 - 16:45
کد خبر: 231305

راه‌اندازی «سامانه اصالت سنج» برای مقابله با پایان‌نامه‌های تقلبی

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی «سامانه اصالت سنج» برای مقابله با سرقت علمی و پایان‌نامه‌های تقلبی خبر داد.

خبرنامه دانشجویان ایران: واشقانی فراهانی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری و مقابله با تقلب و سرقت‌های علمی، افزود: برای جلوگیری از سرقت‌های علمی  و اطمینان از اینکه پایان نامه‌ها کپی‌برداری نمی‌شود، سامانه اصالت سنج را طراحی کرده‌ایم و همه واحدها از اردیبهشت ماه موظفند که تاییدیه تمام پایان نامه‌هایی که می‌خواهند تصویب کنند و یا پایان نامه هایی که قرار است دفاع شود را از سامانه بگیرند؛ در غیر این صورت نه اجازه تصویب داده می‌شود و نه مراحل دفاع صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به مهمترین دستاورهای این دانشگاه آزاد در حوزه پژوهش و فناوری در سال ۹۵ اظهار داشت: مهمترین دستاورهای ما رشد فعالیت‌های اقتصاد دانش بنیان از مسیر  استقرار شرکت‌های دانش بنیان و تاسیس پارک علم و فناوری غیردولتی بود.

وی افزود: همچنین در حال حاضر قرار داد جدید ما با وزارت نفت برای طرح ازدیاد برداشت در قالب جدید نهایی شده است؛ پیش از این قرار داد به شکل دیگر بود و حالا در فرم جدید امضا شده و امکانات بیشتری را در اختیار دانشگاه قرار می‌دهد. این امکانات در واقع تسهیل در اجرای پروژه‌هاست؛ به طوری که اجرای قرارداد قبلی مشکل بود، اما قرارداد جدید، اجرا را برای دانشگاه‌ها راحت‌تر می‌کند و حمایت‌های بیشتری از سمت وزارت نفت شاهد خواهیم بود.

واشقانی ادامه داد: طرح ازدیاد برداشت از میادین نفتی در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصاد کشور است و  به ماموریت‌گرا شدن دانشگاههای طرف قرارداد و کاربردی شدن پایان نامه‌ها در این دانشگاه‌ها کمک زیادی می‌کند.

وی افزود: دستاورد دیگر ما این بود که مالچ‌رسی را در ۵۰ هکتار از اراضی ریزگردخیز اصفهان با موفقیت به اجرا در آوردیم و در دولت نیز قرار بر این شد که این طرح برای مبارزه با ریزگردها نیز مورد ملاحظه قرار گیرد و عملیاتی شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد با بیان این مطلب که در حال حاضر با سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مالچ‌رسی، به توافق رسیدیم، افزود: مالچ‌رسی توسط همکاران ما در واحد اصفهان خوراسگان تهیه شده و از نظر زیست محیطی تایید شده است. قرار بر این شده است عملکرد این مالچ در ۳۰۰ هکتار جدید ارزیابی شود. همچنین در حال مجوز گرفتن هستیم که این اقدام در خوزستان و سیستان و بلوچستان عملیاتی شود.

واشقانی بیان کرد: یکی دیگر از مهمترین موفقیت‌های دانشگاه این بود که در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵، رشد علمی مقالات دانشگاه در پایگاه‌ آی اس آی،  ۱۹ و ۴ درصد بوده که از متوسط کشوری که ۱۲ درصد است، بالاتر بوده است. موفقیت دیگر در یکسال گذشته این بود که در پایگاه ای اس آی، رتبه دانشگاه آزاد ۳۲ مرتبه ارتقا یافته است؛ یعنی از رتبه ۱۸۷ در فوریه ۲۰۱۶  به رتبه ۱۵۵ در مارچ ۲۰۱۷ دست پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: در ۲۰ زمینه موضوعی که ای اس آی، دانشگاه‌‌‌‌های اثرگذار را بررسی کرده بود، از کشور ما از ۱۶ دانشگاه اسم برده شده بود که در  ۸ رشته، دانشگاه آزاد رتبه برتر و در ۲ رشته رتبه دوم را داشت. راه‌اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه که تحول بزرگی را در عرصه پژوهش و فناوری ایجاد خواهد کرد، از دیگر دستاورد دانشگاه بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد ضمن بیان این مطلب که در سال ۹۶ تصویب شده که حدود ۱۲ درصد اعتبارات کل دانشگاه به بحث پژوهش اختصاص یابد، گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های ما در سال آینده، تمرکز بر روی پروژه‌های ماموریت‌گرا و مساله محور برای پاسخگویی به نیازهای جامعه است. همچنین بحث ثبت اختراع بین‌المللی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد را به طور جدی مورد توجه قرار خواهیم داد و در صدر برنامه‌های ما قرار دارد.

واشقانی فراهانی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری و مقابله با تقلب و سرقت‌های علمی، افزود: برای جلوگیری از سرقت‌های علمی  و اطمینان از اینکه پایان نامه‌ها کپی‌برداری نمی‌شود، سامانه اصالت سنج را طراحی کرده‌ایم و همه واحدها از اردیبهشت ماه موظفند که تاییدیه تمام پایان نامه‌هایی که می‌خواهند تصویب کنند و یا پایان نامه هایی که قرار است دفاع شود را از سامانه بگیرند؛ در غیر این صورت نه اجازه تصویب داده می‌شود و نه مراحل دفاع صورت می‌گیرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بحث پیگیری مجلات غیرمعتبر را به شدت دنبال می‌کنیم، گفت: آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ دانشگاه آزاد اسلامی کمترین سهم را در انتشار مقاله‌ها در مجلات نامعتبر داشته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top