تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/01/15 - 16:29
کد خبر: 231429

رئیس سازمان امور دانشجویان تکلیف «سنوات» را در سال 96 مشخص کرد؛

در موضوع سنوات، کاملا تابع تصمیمات آموزشی دانشگاه‌ها هستیم/ طولانی شدن‌های اجباری دوران تحصیل، مشمول سنوات نمی‌شود +فیلم

در موضوع سنوات، کاملا تابع تصمیمات آموزشی دانشگاه‌ها هستیم/ طولانی شدن‌های اجباری دوران تحصیل، مشمول سنوات نمی‌شود +فیلم

مجموعه بیت المال قاعدتا باید نورم هزینه تحصیل را پوشش بدهد اما اگر از این نورم گذشت منتهی بنا به عواملی که در اختیار دانشجو بوده است، مثل دانشجویی که تنبلی می‌کند یا به هر دلیل تحصیل را در سنوات مجاز تمام نمی‌کند، طبیعی است که بیت‌المال متقبل آن نشود.

خبرنامه دانشجویان ایران: مسئله سنوات، یکی از چالش‌های اصلی دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور بود و اوج ان در مهر و آبان و در بدو آغاز سال تحصیلی صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در گفتگوی نوروزی به مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در وزارت علوم، یکی از مسائل مهمی که مورد بحث قرار گرفت، سنوات و اعتراضات دانشجویی در این خصوص بود.

هرچند رئیس سازمان امور دانشجویان در این خصوص، توضیحات مهمی ارائه کرد اما باز هم توپ در زمین دانشگاه‌ها افتاد و نتیجه نهایی در مواجهه با دانشجویان نهایی به عهده دانشگاه‌هاست.


صدیقی گفت: بالاخره مجموعه بیت المال که برای بچه‌ها هزینه می‌کند، قاعدتا باید نورم هزینه تحصیل را پوشش بدهد اما اگر از این نورم گذشت منتهی بنا به عواملی که در اختیار دانشجو بوده است، مثل دانشجویی که تنبلی می‌کند یا به هر دلیل تحصیل را در سنوات مجاز تمام نمی‌کند، طبیعی است که باید هزینه آن را بپردازد و بیت‌المال متقبل آن نشود.

وی افزود: ببینید مثلا متوسط دانشجویان یک دانشگاه، دانشکده و یا حتی گروه، متوسط دوران تحصیل مثلا در 9 ترم تمام می‌شود و درصدی باقی می‌مانند و این طبیعی است که حالا سیستم دانشگاه بیاید و ببیند که چرا این متوسط اضافه شد. اگر این ناشی از بیماری، مشکل خانوادگی یا مشکل ناخواسته‌ای باشد، کمیسیون موارد خاص دانشگاه تائید کند، ما کاملا تابع سیستم آموزشی دانشگاه هستیم، یعنی اگر سیستم آموزشی دانشگاه گفت 9 یا حتی 11 ترم، قطعا تمام تعرفه‌های دریافتی ما بابت غذا و خوابگاه عین همان دوران سنوات مجاز و معمولی تحصیل خواهد بود.

معاون وزیر علوم اشاره کرد: ولی اگر دانشگاه، دانشجویی را غیرمجاز تشخیص داد و گفت که مثلا ما معمولا دروه ارشدمان 5 ترمه تمام می‌شود و این دانشجو به ترم 6 رسیده است و از نظر ما مجاز نیست؛ اینجاست که ما آمدیم و گفتیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان تکلیف «سنوات» را در سال 96 مشخص کرد

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: تازه گفتیم که اگر خوابگاه هم ظرفیت دارد، به دانشجو داده شود اما وقتی ظرفیت کم است و دانشجوی ورودی جدید پشت درب منتظر ایستاده است، طبیعتا اولویت با دانشجویی است که استفاده نکرده اس تا دانشجویی که 5 ترم در خوابگاه بوده.

وی تاکید کرد: بنابراین اصل کلی و نظر دکتر فرهادی هم همین است، حتی ممکن است موقعیت جغرافیایی نیز در این متوسط، تاثیرگذار باشد، با این حال این اخیار به دانشگاه داده شده است که با توجه به آئین نامه دانشگاه ببینند که این نورم متوسط چقدر است، ضمن اینکه مورد به مورد دانشجویانی هم که دارد، اگر بی دلیل اضافه شده است، بررسی کنند.

صدیقی گفت: ببینید مورد داشتیم دانشجو ترم چهار، تمام کرده و پایان نامه هم اماده دفاع بوده است اما به دلیل مشکل سربازی و اینکه قصد اپلای داشته است، یک ترم اضافه تر در دانشگاه مانده است  و خودش هم پذیرفته که این هزینه را باید خودش بپردازد نه بیت‌المال.

رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: موارد دیگری هم وجود دارد که مثلا دانشجو پروژه تجربی و ساخت دارد و گرفتاری‌هایی که به این راحتی جواب داده نمی‌شود، اینجا حتما باید مجموعه دانشگاه، یا کمیسیون موارد خاص یا گروه آموزشی خاص، این بررسی را انجام دهند و این دانشجویان را معاف کنند از اینکه احیاناهزینه‌ای پرداخت کند یا خدماتی که به وی ارائه می‌شود، تعرفه‌اش بالا برود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top