تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/01/16 - 10:47
کد خبر: 231496

نقد یک دانشجو برای پیام نوروزی رئیس دانشگاه شریف

کاهش سرانه منابع دانشجویان، گذار از کمک مالی به دانشجویان به سمت وام و شهریه که سبب کار مزدی دانشجویان و دلسرد شدن دانشجویان بالقوه از خانواده های فقیرتر می شود؛ از تبعات همین روند تعدیل است.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشگاه صنعتی شریف یکی از آن دست دانشگاه هایی است که نگاه های زیادی به مدل آموزشی و دانشجویانی که در آنجاا  تحصیل می کنند می شود. و همین مسئله همواره با حاشیه های زیادی این دانشگاه را روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ابتدای سال جدید بود که محمود فتوحی رئیس دانشگاه شریف در پیامی از برنامه های این دانشگاه در حوزه های آموزشی و پژوهشی در سال جدید خبر داد، مسئله ای که با واکنش یکی از فعالین صنفی این دانشگاه روبر شد.

محمد شریفی مقدم ریابی؛ فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف درباره اظهارات اخیر رئیس این دانشگاه نوشت:

دانشگاه شریف؛ از شناخته شده ترین دانشگاه های منطقه است که پیشینه فعالیتهای علمی اش زبانزد عام و خاص بوده و هست.

اما در زیر سایه سیاست های تجاری سازی و خصوصی سازی، شاهد چرخش های ۱٨۰ درجه ای در این دانشگاه  هستیم. دانشگاهی که روزگاری با دادن کمک های مالی و بلاعوض به دانشجویانش سعی در ایجاد فرصت برای "هر آن کس که پتانسیلش را داشت"؛ می کرد؛ امروز دانشجویانش میبایست میان انجام یک تکلیف درسی و به انجام رساندن یک شیفت کاری در شرکت، یکی را انتخاب کنند و یا برای تأمین هزینه کتاب، غذا و خوابگاه در شرکت های هرمی (اگر دانشجوی شریف باشید حتما یک بار توسط هم کلاسی هایتان برای شرکت هایی نظیر بادران و پنبه ریز پرزنت شده اید.) کار کنند.

جالب اینجاست که این وضع نمایش ناپسند مدیرانی هست که خود از دانشجویان سابق همین دانشگاه بوده اند. کسانی که هرگز شهریه پرداخت نکرده اند و واجد کمک های مالی بوده اند.

آموزش عالی که حقی انسانی است را تبدیل به امتیازی خاص کرده اند.

دیگر در شریف دسترسی به تحصیلات بر پایه توانایی تحصیل نیست بلکه به "توانایی پرداخت" وابسته است. بدیهی است که این وضعیت مانع ورود برخی گروه های اجتماعی به شریف و همچنین خروج سریعتر این گروه ها از آن شوند. شاید شعار دانشجویان این دانشگاه در تجمع ۱۵۰۰ نفری مهر ماه (آموزش کالایی/ حماقت اجرایی/میگه برو از ایران/ اینجا تو رو نمی خواند) اثباتی بر این امر باشد.

ناگفته پیداست که بهانه کمبود منابع دروغی بیش نیست. بلکه مسأله تنها اولویت بندی است. چه در سطح کلان جامعه و چه در سطح دانشگاه، نمونه اش هم سردر دانشگاه و فودکورت میلیاردی و ساخت طبقه ای بالای دانشکده برق (گرچه هزینه دو مورد اخیر توسط بخش خصوصی تأمین شده است؛ اما در تخصیص آن باز هم اولویت ها نادیده گرفته شده است.)

تعدیل ساختاری مشهود در دانشگاه خود بخشی از پروسه اقتصادی سیاسی نئولیبرالیسم است. پروسه ای که سعی دارد تمامی جنبه های زندگی اجتماعی را تحت منطق بازار در آورد؛ و همه چیز را چون کالایی در مالکیت اشخاص که برای کسب سود و زیان خرید و فروش می شود می انگارد. سیاست هایی که علاوه بر نابرابری و شکاف در ثروت و قدرت در سطح کلان، تعدیل ساختاری بزرگ در زمینه های مختلف اجتماعی را منجر می شود.

کاهش سرانه منابع دانشجویان، گذار از کمک مالی به دانشجویان به سمت وام و شهریه که سبب کار مزدی دانشجویان و دلسرد شدن دانشجویان بالقوه از خانواده های فقیرتر می شود؛ از تبعات همین روند تعدیل است.

در چنین ساختاری اساتید و کارکنان دانشگاه نیز فرصت پیگیری دانش برای دانش و رفع نیازهای آموزشی و غیر آموزشی دانشجویان را از دست می دهند. پدیده ای که مدتی است دانشجویان در زمان پروژه هایشان با آن رو به رو می شوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top