درست است که پلتفرمهای رایگان زیادی برای راهاندازی وبلاگ وجود دارد ولی اینکه بتوانید سالانه مبلغی را پرداحت کنید تا یک آدرس URL مخصوص به خود داشته باشید کمک میکند تا وبسایت شما راحتتر در نتایج موتورهای جستجو دیده شود. بهترین حالت برای دامنه آن است که طول آن کوتاه باشد؛ در آن اثری از عدد و کاراکترهای خاص دیده نشود و همچنین از کلمات کلیدی استفاده شود که بیانگر حرفه شما است. اگر از کلیدواژه در آدرس استفاده میکنید (مثلا GraphicDesignBristol.com) حتما حواستان باشد که کلیدوازهها باید با اکثر مطالبی که در داخل سایت یا وبلاگ شما قرار دارد یکی باشد در غیر این صورت گوگل به شما امتیاز منفی میدهد. میزبانی که برای سایت خود انتخاب میکنید درست به مانند دامنه اهمیت دارد. در اینجا سه نکته ویژه وجود دارد: زیرپوشه؛ زیردامنه و دامنه مجزا؛ و در حالیکه هر سه آنها مهم هستند؛ دو مورد اول هم عمومیتر هستند و هم اینکه در نتایج SEO تأثیر بهتری دارند.
گوگل نسبت به مطالبی که عینا در جاهای مختلف وب استفاه میشود حساس است و برای اینکه از جریمه گوگل در امان باشید بهتر است که حتما محتوای خاص خودتان را تولید کنید. ابزارهای بسیار زیادی در محیط وب وجود دارد که به شما کمک میکند تا بفهمید کدام موضوعات محبوبیت بیشتری دارند و بیشتر در مورد آنها صحبت میشود. مثلا در این زمینه Google Trends و Topsy تمام مباحثی که در اطراف کلیدوازهها میگذرد را به شما انتقال میدهد.
آدرسهای URL ویژهای که برای مطالب هر بلاگ ساخته شدهاند ما را به سمت پرمالینکها سوق میدهند. به محض اینکه مطلب منتشر شد شما میتوانید دوباره به CMS برگردید و URL مطلب بلاگ را ویرایش کنید تا هم بیشتر جستجو شود و هم اینکه رتبه بالاتر برود. کارشناس URL بهنام MOZ توصیه میکند که طول URLها را کوتاه نگه دارید؛ از کاراکترها و سمبلها استفاده نکنید و اینکه شامل کلمات مرتبط باشد. استفاده از کلمات کلیدی میتواند نکته مهمی باشد.
شاید در ابتدای کار آنقدر مطلب نداشته باشید و نتوانید هر لحظه محتوا تولید کنید ولی هر چقدر زمان بگذرد سایت شما شلوغتر میشود؛ به همین دلیل دستهبندی کردن باعث میشود که موتورهای جستجو راحتتر صفحه شما را پیدا کنند و کارایی سایت در SERP به میزان زیادی افزایش مییابد. نکته دیگری که شاید از دید کارشناس SEO خیلی مهم نباشد؛ آن است که هر چقدر مخاطب راحتتر مطالب را در سایت پیدا کند هم زمان بیشتری را برای خواندن مطالب صرف میکند و هم اینکه احتمال بازگشت او خیلی بیشتر میشود.
یکی دیگر از مواردی که به بهتر شدن رتبه سایت در نتایج SERP کمک میکند دستهبندی کردن عکسهای درون آن است و باعث میشود محتویات سایت در جستجوی عکس گوگل راحتتر قابل پیدا کردن باشد. یکی از روشهای بهینه کردن عکسهای آپلود شده تیتر زدن با استفاده از کلیدواژهها است (البته این متفاوت از عنوانی است که برای خود محتوا استفاده میشود)؛ همچنین با اضافه کردن توضیخاتی برای عکسها در باکس "Alt Text" نیز میتوانید به جستجوی بهتر کمک کنید. با این کار مطمئن میشوید که اگر موتورهای جستجو نتوانند عکسها را به درستی نشان دهند؛ مخاطبین میتوانند با استفاده از توضیحی که برای آن گذاشته شده متوجه شوند که نوع محتوا چیست.
یکی از استراتژیهای اصلی در SEO استفاده از لینکهای داخلی؛ خارجی یا بکلینک (backlink) است. لینک کردن یک موضوع به سایر موضوعاتی که در درون سایت وجود دارد نه تنها به نگه داشتن مخاطب در سایت کمک میکند؛ بلکه باعث میشود تا موتورهای جستجو خیلی راحتتر مطالب را کاوش کنند و در نتیجه رتبه صفحات در جستجوها بالاتر میرود.
استفاده از کانالهای شبکههای اجتماعی باعث میشود تا ترافیک به سمت سایت شما بیاید؛ این مسئله نه تنها برای شکل و شمایل سایت خوب است بلکه میتواند در رتبههای SEO نیر مؤثر باشد. توییتر هم به تازگی اعلام کرد که به جز برگرداندن پروفایلهای شبکه اجتماعی در جستجوی اکانت؛ توییتها نیز در رتبهبندی جستجوها نشان داده میشود.
و سرانجام پلاگینها. پلاگینهای بسیار زیادی وجود دارد که میتواند خیلی سریع به شما بگوید که آیا محتوای شما بهینهسازی شده است یا نه. دو مورد از بهترین و بزرگترین پلاگینهای موجود SEO Moz و Yoast SEO هستند که ارزش زمانی که برای اضافه کردن آن به سایت صرف میکنید را دارد.
داشتن یک وبسایت پربازدید رویایی است که هر مدیر سایتی دنبال میکند. و اما سوالی که در این خصوص مطرح میشود این است که چگونه تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهیم و جذب مخاطب کنیم. در واقع سیاست جذب مخاطب مهمترین بخش افزایش ترافیک یک وبسایت است. چنانچه شما هم قصد دارید ترافیک بازدیدکنندگان وبسایت خود را افزایش دهید، پیشنهاد میکنیم این راهها را هم امتحان کنید:
1- کاری کنید که وبسایت به راحتی پیدا شود
کاربر پسند بودن باید در راس فهرست الویت شما باشد. اگر مشتریان ناامید شوند، این منبع اطلاعاتی بلااستفاده خواهد بود. از طریق دکمه “Help” دسترسی به پایگاه دانش را در هر صفحه از سایت خود امکانپذیر نمایید. برخی کسب و کارها یک کادر جستجو برای مشتری تنظیم میکنند تا موضوع خود را وارد نمایند، و آنها را به مقالات پایگاه دانش مربوطه راهنمایی میکند. اگر نتوانستند پاسخ مناسب را بیابند، میتوانند گزینهای را ببینند که مستقیماً به میز کمک شما وصل میشود.
2-تبلیغات
جستجوی پولی ( یا paid search روشی است که شما بازای هر کلیک به موتور جستجوگر پولی پرداخت میکنید تا سایت شما در بالاترین نتایج جستجو ظاهر شود)، تبلیغات در شبکه اجتماعی و نمایش تبلیغات، راههای فوقالعادهای برای جذب بازدیدکنندگان، ایجاد نام تجاری مخصوص خودتان و قرار دادن سایتتان در مقابل چشم افراد هستند. استراتژیهای پرداخت خود را متناسب با اهدافتان تنظیم کنید، آیا فقط به دنبال ترافیک بیشتر هستید، یا افزایش گفتگوها را هم مد نظر دارید؟ هر نوع کانال پرداختی موافقان و مخالفان خود را دارد، پس قبل از آن که کارت اعتباری خود را بردارید، در مورد اهداف خود به دقت فکر کنید. اگر امیدوارید که ترافیک بیشتر در سایتتان منجر به فروشهای بیشتری شود، به عنوان بخشی از استراتژیهای جستجوی پولی باید از کلمات کلیدی استفاده کنید که بار تجاری بالایی داشته باشند.
3- اجتماعی باشید
نه فقط از یک راه بلکه از چندین راه میتوانید از شبکه اجتماعی برای افزایش مشتریان خود کمک بگیرید. راههایی همچون:
- ایجاد یک صفحه فیسبوک برای وبلاگ خودتان. استفاده از آن برای ارتباط با خوانندگان و ارسال یک نوتیفیکیشن با هر بار انتشار یک مقاله وبلاگی جدید.
- توییت کردن تمام پستهایی که آنها را منتشر میکنید.
- ایجاد لینک به پستهای خودتان در صفحه گوگل پلاس، زمانی که آنها را منتشر میکنید.
- استفاده از نرم افزار زمانبندی شبکه اجتماعی مثل بافر (Buffer) برای پست خودکار به شبکههای اجتماعی در بهترین ساعات روز.
- ایجاد لینک به پستهای قدیمیتر به صورت دورهای از اکانت شبکه اجتماعی خودتان.
- پیوستن به بورد پینترست (Pinterest) و استفاده از مخاطبان وبلاگنویسهای دیگری که به این بورد پین یا سنجاق شدهاند.
- پین کردن منظم تصاویر از سایتهای دیگر. هر چه تصاویر بیشتری پین کنید، دنبالکنندگان بیشتری را در پینترست جذب خود میکنید. مطمئن شوید که آدرس وبلاگتان در پروفایلتان وجود داشته باشد.
4- وبلاگنویسی را به طور منظم انجام دهید
وبلاگ نویسی به این معنی نیست که تند تند مطالبی را که بعضاً بیمحتوا هم هستند ارائه دهیم. وبلاگ نویسی یعنی ارائه محتوای مفیدی که مخاطبان درستی را به خودش جذب کند. اگر بدانید مخاطبان شما به چه موضوعاتی اهمیت میدهند، از چه چیزهایی رنج میبرند یا در خصوص چه چالشهایی نیاز به راهنمایی دارند، میتوانید راهکاری را از طریق وبلاگ خود ارائه دهید. قدرت وبلاگ نویسی را دست کم نگیرید. کاربردهای زیادی دارد، اما اثری که در نشان دادن تخصص و افزایش ترافیک وبسایت شما دارد، بسیار چشمگیر است.
5- نوشتن سرفصلهای اغواکننده
سرفصلها یکی از مهمترین بخشهای مطالب شما هستند. بدون یک سر فصل مجاب کننده، حتی جامعترین پست وبلاگ هم خوانده نمیشوند. سعی کنید در هنر نوشتن سرفصلها مهارت پیدا کنید. برای مثال، برخی از نویسندگان قبل از انتخاب سر فصل اصلی، بالغ بر 20 سرفصل مینویسند و در نهایت سرفصلی را به نظر بیشترین ترافیک و بازدید کننده را به دنبال داشته باشد؛ انتخاب میکنند، بنابراین قبل از فشردن دکمه انتشار یا publish خوب در مورد سرفصل فکر کنید.
6- ارائه مطلب مهمان
نوشتن مطلب مهمان تاثیر زیادی در کمک به افزایش ترافیک وبسایت دارد. شما میتوانید بیشتر از سوی مخاطبانتان دیده شوید، اعتبار کسب کنید و از منابع معتبر و معروف لینکهای زیادی به وبسایت خود بگیرید. افرادی که در شغل یا موقعیت شما هستند را دعوت کنید تا در سایت شما مطلب بگذارند. این لینک در مقالات مهمان نه تنها تعداد بازدیدکنندگان شما را افزایش میدهد، بلکه از نظر گوگل یک امتیاز محسوب میشود. اما در نظر داشته باشید که تنها لینکهای که دارای کیفیت بالا و محتوای اصلی و بدون اسپم هستند را پست کنید؛ چراکه گوگل با مطالب مهمان که کیفیت پایینی دارند، برخورد میکند.
۵ ترفند برای افزایش مدت زمان حضور بازدیدکنندگان وبلاگ
همانطور که میدانید وبلاگ، یک یا چند صفحه اینترنتی شخصی یا گروهی است که در آن شخص یا گروه به ارائه موضوعات مختلف یا متنوع به صورت روازنه یا چند روز در میان میپردازند. امروزه میلیونها نفر در سراسر دنیا به امر وبلاگنویسی روی آوردهاند که همین موضوع باعث میشود وبلاگنویسان برای جلب توجه و البته حفظ بازدیدکنندگان با یکدیگر به رقابت بپردازند.
میلیونها نفر برای جلب توجه در وب رقابت میکنند. در حقیقت، هر روز بیش از صد هزار وبلاگ ساخته میشوند. پس نیاز به توجه جزو بدیهیات است، اما جذب بازدیدکنندگان و حفظ توجه آنان کار آسانی نیست.
برای جذب توجه بازدیدکنندگان باید کاری کنید که آنها مدت بیشتری در وبلاگ شما بمانند و به سرعت از آن خارج نشوند. با این 5 روش کاری کنید که بازدیدکنندگان وقت بیشتری را برای وبلاگ شما بگذارند:
1- لینک پستهای قدیمیتر وبلاگ خود را به پستهای جدیدتر اضافه کنید
با این کار به بازدیدکنندگان خود امکان میدهید از پستهای بیشتری دیدن کنند. اضافه کردن لینک پستهای قدیمیتر همچنین باعث کاهش بانس ریت یا نرخ پرش کاربر میگردد. منظور از پرش کاربر خروج کاربر از آن سایت یا صفحه است.
2- محتوای با کیفیت بنویسید
وقتی کسی وارد وبلاگ شما میشود، مطالب ومحتوای باکیفیت صفحه شما میتواند عامل تصمیمگیرندهای برای وی باشد تا مدت بیشتری در وبلاگ شما بماند یا اینکه از آن خارج شود.
3- بازدیدکنندگان را ترغیب کنید تا در وبلاگ شما عضو شوند
بازدیدکنندگانی که عضو وبلاگ شما میشوند، به طور مداوم به آنجا سر میزند. پس از آنکه وبلاگ شما را به قدر کافی خواندند ممکن است تصمیم بگیرند نگاهی به صفحات پستهای وبلاگ شما بیاندازند.
4- یک فهرست با گزینههای خوب تهیه کنید
فهرست وبلاگ شما باید شامل بخش مخاطب (درباره من) و گزینههای دیگر باشد. هر چه تعداد این گزینهها بیشتر باشد، بازدیدکننده مدت زمان بیشتری را در وبلاگ شما سپری خواهد کرد.
5- بهترینهای خود را به نمایش بگذارید
اگر تاکنون این کار را در وبلاگ خود انجام ندادهاید، نیاز به یک ویجت دارید که محبوبترین پستهای وبلاگی شما را به نمایش بگذارد. اکثر اوقات، محبوبترین پستهای وبلاگ، بهترین پستهای آن وبلاگ هم هستند. اگر کسی ببیند که شما سعی دارید بهترین کارهای خود را ارائه دهید، به طور حتم ترغیب میشود وقت بیشتری را برای بازدید وبلاگ شما بگذارد.
هر چه بازدیدکنندگان زمان بیشتری را به خواندن و دیدن پستهای وبلاگ شما اختصاص دهند، بیشتر با شما آشنا خواهند شد. بازدیدکنندگان ممکن است نگاهی به محصولات شما بیاندازند، با طرح یک سوال با شما ارتباط برقرار کنند یا این که محصولات شما را بخرند. هر چه مدت زمان بازدید آنها از وبلاگ شما بیشتر شود، نتیجه بهتری خواهید گرفت.
منبع: ناواستارتاپ