تاریخ انتشار: شنبه 1396/01/26 - 19:20
کد خبر: 232631

با پایان مهلت ثبت نام کاندیداها؛

با ۱۵ چهره اصلی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم آشنا شوید

با ۱۵ چهره اصلی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم آشنا شوید

قطعا انصراف سعید جلیلی و مهرداد بذرپاش در ساعات پایانی ثبت نام یکی از خبرسازترین اخبار بود و عدم حضور چهره هایی همچون عزت الله ضرغامی، رستم قاسمی، مسعود پزشکیان و حتی صادق خرازی قابل توجه است که طی روزهای آینده تحلیل های گوناگونی درباره این موضوع در فضای رسانه ای مطرح خواهد شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: سرانجام نام نویسی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بعد از پنج روز عصر شنبه به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق اعلام رییس ستاد انتخابات کشور در مجموع طی ۵ روز ۱۶۳۶ نفر برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. از این افراد ۱۴۹۹ نفر مرد و ۱۳۷ نفر زن هستند. ۹۵۶ نفر نسبت به ۴ سال پیش بیشتر ثبت‌نام انجام شد.

اما جدای از حاشیه های ثبت نام کاندیداهای عجیب و غریبی که با واکنش های خاصی همراه شد، در میدان واقعی حضور چهره های سیاسی طی این مدت حرف ها و تحلیل های زیادی را در پی داشت.

قطعا انصراف سعید جلیلی و مهرداد بذرپاش در ساعات پایانی ثبت نام یکی از خبرسازترین اخبار بود و عدم حضور چهره هایی همچون عزت الله ضرغامی، رستم قاسمی، مسعود پزشکیان و حتی صادق خرازی قابل توجه است که طی روزهای آینده تحلیل های گوناگونی درباره این موضوع در فضای رسانه ای مطرح خواهد شد.

با ۱۵ چهره اصلی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم آشنا شوید

اما در سوی دیگر، می توان گفت تمامی چهره های مطرح در فضای سیاسی کشور که از ابتدا اعلام حضور کرده بودند، خود را نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری کردند.

اگر سه جریان، دولت - اصلاح طلبان، اصولگرایان و طیف احمدی نژاد را از کنش گران مهم این دوره عرصه انتخابات بدانیم، نامزدهای سه جریان یاد شده حضور دارند.

* دولت - اصلاح طلبان
همانطور که پیش از ثبت نام کاندیداها مشخص بود، حسن روحانی به عنوان مهمترین کنشگر عرصه انتخابات می توان نام برد. البته حضور اسحاق جهانگیری نیز گرچه می توان در نقش پوششی دانست، اما احتمال اتفاقات دیگری نیز وجود دارد. جهانگیری امروز در هنگام ثبت نام خود گفته بود: "بنده و آقای روحانی در کنار هم و مکمل هم هستیم و روحانی کاندیداری اصلی جریان اصلاحات و اعتدال است".

حضور محمد هاشمی، سیدهاشم بطحائی، محسن رهامی و سیدمصطفی هاشمی طبا نیز در این طیف می تواند قابل تحلیل و ارزیابی باشد.

اصولگرایان
اما در در طرف مقابل وضعیت به این صورت است که از میان ۵ کاندیدای اعلامی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) سیدابراهیم رئیسی که طی بیانیه ای حضور خود را فارغ از جناح بندی های سیاسی اعلام نموده و در هنگام ثبت نام در ستاد انتخابات نیز در خصوص رابطه خود با جبهه مردمی انقلاب گفت: جمعی از دلسوزان انقلاب اسلامی گرد هم آمدند که وحدت برقرار باشد که کار آن‌ها نیز قابل احترام است.

رئیسی یادآور شد: در نشست اول این جبهه اسم من هم مطرح شده بود در حالی که هنوز اعلام آمادگی نکرده بودم که من از همین تریبون از همه آن‌ها تشکر می‌کنم اما من حتما کاندیدای همه مردم ایران و دلسوزان انقلاب اسلامی و کسانی که دلشان برای اعتلای کشور می‌تپد، هستم. من از مردم، با مردم و در مردم خواهم بود.

علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز به عنوان کاندیداهای اعلامی جمنا با حضور در ستاد انتخابات اقدام به ثبت نام کردند و مهرداد بذرپاش نیز در حالی که جزء ۵ کاندیدای اعلامی جمنا قرار داشت در آخرین لحظات ثبت نام از حضور در انتخابات انصراف داد.

اما در این میان سیدمصطفی میرسلیم از حزب مؤتلفه و محمدمهدی زاهدی که پیش از این به عنوان کاندیداهای جبهه مردمی از آنها یاد می شد، ضمن ابراز گلایه و ناراحتی نسبت به نتایج نهایی اعلامی از سوی جمنا، نتایج نهایی انتخابات داخلی این مجموعه را نپذیرفته و با حضور در ستاد انتخابات، اعلام حضور کردند.

اما ضلع دیگر جریان اصولگرا جبهه پایداری است؛ این جبهه که در ساز و کار جمنا حضور نیافته و بارها انتقادات خود را نسبت به این شیوه کار سیاسی بیان کرده است، همچنان نسبت به اعلام گزینه نهایی خود سکوت اختیار نموده است.

احمدی نژادی ها
و آخرین بازیگر انتخابات، محمود احمدی نژاد است، وی که طی یک ماه اخیر خود را در رسانه های مجازی و تصویری زیاد کرده بود در روز دوم ثبت نام کاندیدها با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور نام خود و حمیدرضا بقایی را برای حضور در انتخابات به ثبت رساند. ثبت نامی که با حواشی و واکنش های مختلفی همراه بود.

البته سیدمحمد غرضی از دیگر کسانی است که نام خود را در بین رقبا به ثبت رساند.

به هر حال با توجه به ثبت نام کاندیدها می توان نام ۱۵ چهره اصلی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که شناخته شده تر از دیگر ثبت نام کنندگان می باشند را به این شرح اعلام نمود:

1- حسن روحانی

2- محمود احمدی نژاد

3- سیدابراهیم رئیسی

4- محمدباقر قالیباف

5- اسحاق جهانگیری

6- حمیدرضا حاجی‌بابایی

7- محمدمهدی زاهدی

8- سیدمحمد غرضی

9- محمد هاشمی‌رفسنجانی

10- علیرضا زاکانی

11- سیدمصطفی میرسلیم

12- حمید بقایی

13- سیدمصطفی هاشمی طبا

14- سیدهاشم بطحائی

15- محسن رهامی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/01/26 - 20:50

انصراف بذرپاش رو با انصراف جلیلی یکی نگیرید که آدم چندشش میشه...
1396/01/27 - 16:09

احمدی نژاد و بقایی و رهامی و میرسلیم که رد می شوند.
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top