تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/01/28 - 23:29
کد خبر: 232843

توکلی: فساد سیستمی تهدیدی برای انقلاب است

مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه تمامی موارد مطرح شده در فساد سیستمی ضد تولید است، گفت: تحریم کشور نیز اثرات نامطلوبی بر روی اقتصاد وارد کرده است. از اثرات تحریم به افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و نا اطمینانی سرمایه گذار نسبت به آینده که تهدیدی برای سرمایه‌گذاری وی می باشد، می توان اشاره کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: نماینده مجلس دهم گفت: وضعیت کلی دولت در بخش اقتصاد قابل دفاع نیست و رکود امروز ناشی از اقدامات دولت است. امروز کشور با فساد سیستمی و شبکه‌ای درگیر است و فساد اقتصادی انقلاب را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از دانشجو، احمد توکلی، مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت و نماینده مردم تهران در مجلس نهم در کرسی آزاد اندیشی که تحت عنوان بررسی چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران امروز ظهر در دانشگاه تربیت مدرس به همت بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: موضوعات اصلی که امروز اقتصاد کشور با آنها ارتباط دارد مواردی از قبیل بحث تولید ملی، شفافیت، واردات، فساد، بهره وری و تحریم است. امروز کشور با فساد سیستمی و شبکه ای درگیر است که موجب بالا بردن هزینه سرمایه گذاری، ریسک معاملاتی،نابرابری تجاری و از بین رفتن اخلاق و همبستگی شده، که باعث پیوند قدرت و ثروت شده است.

مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه تمامی موارد مطرح شده در فساد سیستمی ضد تولید است، گفت: تحریم کشور نیز اثرات نامطلوبی بر روی اقتصاد وارد کرده است. از اثرات تحریم به افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و نا اطمینانی  سرمایه گذار  نسبت به آینده که تهدیدی برای سرمایه‌گذاری وی می باشد، می توان اشاره کرد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی دولت امید بیان داشت: دولت آن چیزی را که در در برجام وعده داده بود اتفاق نیفتاد. دولت امید تمام همت خویش را در اقتصاد  به سیاست خارجی و نفت گره زد و از عوامل داخلی همچون فساد، بی اعتنایی به عقل و علم و کشمکش سیاسی غافل شد. دولت برجام را کیمیای نجات بخشی می دانست که می‌تواند همه چیز را حل نماید اما امروز ما شاهد رکود ناشی از این تفکر هستیم.

توکلی با اشاره به دلایل مهار تورم گفت: عوامل مختلفی باعث مهار تورم شد،  از اقدامات دولت می توان به عواملی همچون مهار ارز و البته اشتباه ثابت نگه داشتن قیمت انرژی اشاره کرد و باید گفت عوامل مهم تر و موثرتری همچون کاهش شدید قدرت خرید مردم، تشدید واردات و کاهش قیمت جهانی به صورت اصلی موجب مهار تورم شد تا اقدامات دولت.

وی با تشریح وضعیت تورم کشور اظهار داشت: نرخ تورم در کشور با توجه به مقدار میانگین جهانی خوب نیست و حتی در در منطقه خاورمیانه  وضعیت تورم کشور مطلوب نمی باشد. از چند ماه پیش روند تورم در ماه‌های اخیر صعودی شده و باید گفت وضعیت کلی دولت در بخش اقتصاد قابل دفاع نیست.

در ادامه همایش که با پرسش و پاسخ دانشجویان همراه بود یکی از دانشجویان از آقای توکلی پرسید: در حالی که اقتصاد در جهان از امریکا به سمت چین و هند در حال تغییر است ما چگونه می‌توانیم از این فرصت استفاده نماییم؟ در پاسخ گفت: باید دولت چشمش را بر روی غرب ببندد و البته  برخی نگاهشان به غرب است. ما قبلا با چین و هند به صورت قهری ارتباط اقتصادی داشتیم و باید به صورت اختیاری از اقتصاد هند و چین استفاده کرد که این بسیار به نفع اقتصاد ما می باشد.

یکی دیگر  از دانشجویان از تقابل اقتصاد مقاومتی و تولید ملی در مقابل تحریم پرسید: آیا با تحریم ها و شرایط موجود میتوان به اقتصاد مقاومتی عمل کرد یا خیر؟

نماینده سابق مجلس در پاسخ با اشاره به یکی از رشته‌های مهندسی به نام مهندسی سطح گفت: زمانی غلطک های معیوب فولاد مبارکه قابل استفاده نبود و باید برای تعمیرات به خارج از کشور می رفت یا دور انداخته می شد، اما امروزه یک شرکت  کوچک به صورت دانش بنیان  این غلطک ها را به جریان تولید بازگردانده است. پس اگر ما با حمایت هایمان توانایی تولید را افزایش دهیم اثربخشی تحریم را میتوان کاهش داد. اما متاسفانه سیاست‌های تجاری دولت با این تفکر همسو نیست و  کار را به جایی رسانده است که رهبری در عید امسال واردات کالای مشابه را شرعا حرام اعلام کرد.

مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در پاسخ به شرایط قاچاق کالا در کشور گفت: بیشترین حجم قاچاق در مناطق آزاد انجام می شود، زیرا در این مناطق راه های مختلف و متعددی برای قاچاق کالا و جود دارد. یکی دیگر از دلایل فساد خیز بودن مناطق آزاد این است که قبل از آنکه منطقه ای به عنوان منطقه آزاد معرفی شود برخی با رانت در آن مناطق به دنبال کسب منافع خود هستند همانطور که باخبر شدیم فرزند یکی از مسئولین به بهانه آزمایش خاک چندین هکتار را در یک منطقه ای که بعدا منطقه آزاد معرفی شد خریداری کرد.

وی با بیان آنچه که جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کند، گفت: انقلاب مخملی، کودتا و تجاوز نظامی تهدیدی برای کشور محسوب نمی شود و آنچه که انقلاب ما را تهدید میکند فساد است و باید با فساد مبارزه کرد.

در ادامه یکی از دانشجویان از تأسیس قارچ گونه موسسات مالی و اعتباری پرسید: که چگونه چنین موسساتی اجازه فعالیت پیدا می کنند و بعد از مدتی فعالیت با اعلام ورشکستگی موجب ضرر و زیان مردم می‌شود؟

نماینده مجلس نهم اظهار داشت: برای بنده نیز جای سئوال دارد وقتی یک مغازه کلید سازی برای فعالیت نیاز به مجوز دارد، چگونه موسسات مالی به راحتی با شعب فراوان اقدام به فعالیت و کسب سرمایه مردم می کنند. بانک مرکزی به موسسه کاسپین مجوز می دهد و بعد می‌گوید که به من مربوط نیست! دولت در مقابل این مسائل مسئولیت دارد اما ایفای وظیفه نمی کند، البته دولت قبلی و دولت قبل ترش هم انجام وظیفه نمی‌کردند.

دانشجوی دیگری با اشاره به سخنان وزرای دولت که ساخت مسکن و ایجاد را شغل وظیفه دولت نمی دانند، پرسید: آیا اینها وظیفه دولت است یا خیر؟

توکلی در پاسخ گفت: ایجاد اشتغال و ساخت مسکن بی‌تردید وظیفه دولت است البته نه اینکه بودجه ای به صورت مستقیم تخصیص دهد؛ بلکه با مدیریت و حمایت همه جانبه باید در این راه قدم بردارد. این گفته های دولتمردان فقط فرا فکنی است. در ایالات متحده آمریکا ارتش این کشور ملزم به خرید کالاهای امریکایی می باشد اما نهادهای دولتی ما اینگونه اند؟!

در پایان یکی از دانشجویان با اشاره به افزایش نقدینگی از ۴۹۲ هزار میلیارد تومان به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان و بدهی دولت به بانک‌ها از ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۵۵ هزار میلیارد تومان به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان طی 4 سال گذشته، پرسید: اثر این اقدامات در اقتصاد کشور چه خواهد بود؟

مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در پاسخ گفت: قطعا این اقدامات خطرات بالقوه ای را برای اقتصاد کشور در پی دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1401/09/24 - 12:44

از زمان احمدی نژاد فساد سیستمی شدت و گسترش یافت و همچنان ادامه دارد. هزینه بسیار سنگین نیروها و عوامل فرامرزی به همین روش تامین میشوند.
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top