تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/01/30 - 09:25
کد خبر: 232963

چرا خبری از فعالیت جدی انتخاباتی در دانشگاه‌ها نیست؟

دولت دل و دماغ دانشگاه سیاسی ندارد!

مشکل عمده ما دخالت مستقیم دولت در فعالیت‌های دانشجویی است. فعالیت‌های دانشجویی در حوزه انتخابات فعالیت جناحی نیست، بلکه یک فعالیت تبیینی است که با انتقاد و ارائه پیشنهاد به فضای انتخابات کمک می‌کند، اما در فضای بسته و محدود دانشگاه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

خبرنامه دانشجویان ایران: انتخابات نزدیک است و به سنت همیشگی بهار فعالیت‌های دانشجویی باید کم‌کم به شکوفه بنشیند، اما سکوت و انفعال حاکم بر فضای دانشگاه‌‌ها، از این فصل، خمودگی و رخوتی ساخته که عین خزان است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها با نزدیک شدن به ایام انتخابات باید شاهد فعالیت‌های دانشجویی و برگزاری سخنرانی‌های جناحی و نقادانه بیشتری در دانشگاه‌ها باشیم، اما گویی امنیتی‌ترین دولت انقلاب اسلامی، فضای دانشگاه‌ها را هم امنیتی کرده است. ادعای بازتر شدن فضاهای دانشجویی، در عمل کاملاً وارونه است؛ زبان حال فعالان دانشجویی در دانشگاه‌های مهم این امر را تأیید می‌کند. 

مهم‌‌ترین و بزرگ‌ترین اتحادیه‌های دانشجویی کشور که نماینده دهها دفا‌تر خود در دانشگاه‌های سراسر کشور هستند، پیش‌تر از این نیز از حضور و سخنرانی در مراسم‌های مهمی همچون 16 آذر و به دلیل صراحت در نقادی از دولت در بیان نقطه‌نظرات محروم شده بودند و حتی بعد از آن در بیانیه‌های مختلف از کارشکنی اطرافیان دولت در رسیدن صدای دانشجویان به سایرین انتقاد کرده بودند. 

دولت دل و دماغ دانشگاه سیاسی ندارد!

این در حالی است که طی سال‌های اخیر، بسیاری از تشکل‌های اسلامی و با قدمت، از تشکل‌های دانشجویی دولت ساخته که از سال 92 به بعد شکل گرفته‌اند، انتقاد داشتند و آن را با هدف ورود به فضای انتخاباتی و ایفای نقش پیاده نظام احزاب و گروه‌ها توصیف می‌کردند. تشکل‌‌های دانشجویی یکبار مصرف یا دولت ساخته‌ای که چند وقت قبل از انتخابات توسط برخی از جریان‌‌ها و گروه‌های سیاسی خاص ایجاد می‌شوند و هدفی جز تلاش برای پیروزی جریان سیاسی حامی خود در انتخابات ندارند و تقریباً همه آنها بعد از اتمام روند انتخابات به فعالیت خود پایان می‌دهند.  انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نزدیک است و موانع فعالیت‌های دانشجویی منجر به خمودگی فصل انتخابات در دانشگاه‌های کشور شده است.

مشکل عمده، دخالت مستقیم دولت در فعالیت‌های دانشجویی است
متین منتظمی، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به مشکلات و موانع فعالیت‌های دانشجویی در فصل انتخابات می‌گوید: مشکل عمده ما دخالت مستقیم دولت در فعالیت‌های دانشجویی است. فعالیت‌های دانشجویی در حوزه انتخابات فعالیت جناحی نیست، بلکه یک فعالیت تبیینی است که با انتقاد و ارائه پیشنهاد به فضای انتخابات کمک می‌کند، اما در فضای بسته و محدود دانشگاه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. پیش‌تر از این نیز در اوج فعالیت‌های دانشجویی در 13 آبان و 16 آذر، با بهانه‌های واهی، لغو سخنرانی‌های مهم در دقیقه 90 را داشتیم و اکنون با نزدیک‌تر شدن به انتخابات نه‌تنها فضای موجود باز نشد، بلکه خفقان موجود بیشتر شد.

دولت دل و دماغ دانشگاه سیاسی ندارد!

ایجاد تشکل‌های یک‌بار مصرف با هدف جو‌دهی کاذب منتظمی با اشاره به شکل‌گیری تشکل‌های یک بار مصرف انتخاباتی می‌گوید: در این چند وقت شاهد شکل‌گیری تشکل هایی بودیم که در آستانه انتخابات بالا آمد تا با به حاشیه کشاندن فضای دانشگاهی و جو کاذب، صحبت‌های منطقی را به انحراف سوق دهند.

وی همچنین به ممیزی نشریات قبل از انتشار اشاره می‌کند و می‌گوید: فضا باید تا حدی باز باشد که حرف جواب حرف را بدهد و اندیشه در مقابل اندیشه قرار گیرد، اما در بحث نشریات دانشجویی همچنان بر ممیزی قبل از انتشار اعمال فشار وجود دارد و یکی از علل عقب افتادگی نشریات در دانشگاه‌ها و بی‌انگیزگی دانشجویان، همین سختگیری‌های بی‌مصرف است.

جلسات غیرعمومی و داخلی تشکل‌ها هم منوط به کسب مجوز شد
محمدعلی امینی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز  درباره فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه خود در فصل انتخابات  می‌گوید: در همین چند هفته اخیر دو مجوز ما لغو شده است. یکی مربوط به مستند «فروشنده» بوده است که به رغم اعطای مجوز اولیه، از طریق فشار بیرونی دقیقه 90 کنسل شد و دیگری مستند ارتباط شوروی و امریکا که باز هم بعد از اعطای مجوز اجازه نمایش داده نشد.

وی درباره برگزاری مناظره‌ها نیز با بیان این مطلب که لغو مجوز مستند و برگزاری مناظره کاملاً تحت فشار بیرونی قرار دارد، ادامه می‌دهد: محدودیت‌های بسیاری وجود دارد. دانشگاه در مورد دولت قبل نگاه ممنوع‌الورودی در فضای دانشجویی دارد و اصلاً مخالف فضای مناظره است، کما اینکه تاکنون هم هیچ مجوزی در این زمینه داده نشده است. 

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف درباره جلسات داخلی نیز می‌گوید: فضای جلسات داخلی که اصلاً نیازمند دریافت مجوز نیست، اخیراً دارای محدودیت و ضرورت دریافت مجوز شده که فعالیت را بسیار سخت کرده و اینها نشئت گرفته از بد‌سلیقگی مسئولان است.

سیاست لغو دستوری در فصل انتخابات
اما علیرضا سفری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امیر کبیر اما با اشاره به رخوت و خمودگی حاکم بر فضای دانشگاه در فصل انتخابات معتقداست: لغو برنامه‌ها و اعطا نکردن مجوز به برخی سخنران‌ها که در مقاطع دیگر مجوز داده می‌شده است، از اهم سیاست‌هایی بوده که طی چند وقت اخیر شکل گرفته است. به رغم اینکه دانشگاه امیر‌کبیر خود در زمان انتخابات اقدام به جریان‌سازی می‌کرد، اما حتی فعالیت‌های انتخاباتی شروع نشده است و این رخوت به تشکل‌ها رسیده است.

دولت دل و دماغ دانشگاه سیاسی ندارد!

علی کیان، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه، منتقد دیگری است که در مورد فعالیت‌های دانشجویی قبل از انتخابات می‌گوید: اصل فعالیت‌های دانشجویی قبل از انتخابات، نقد دولت مستقر است که در این زمینه احتیاط‌هایی صورت می‌گیرد و موجب بسته‌شدن فضا می‌شود، از جمله اینکه در دانشگاه علامه، اجازه دعوت میهمانان جناحی داده نشده است.

وی می‌گوید: نشریات دانشجویی را که صریح صحبت می‌کنند محکوم به دعوت شدن به مجموعه‌های نظارتی هستند البته تا حدی این محدودیت طبیعی است، اما برای جریان‌سازی و ایجاد نشاط طی دو سال اخیر سختگیری‌ها کار ما را سخت کرده است.

دولت تمایلی به نقد شدن نداردشفیعی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت درباره  فعالیت‌های قبل از انتخاباتی به «جوان» می‌گوید: در صدد سیاه نمایی نیستیم، اما اعمال فشارهای قبل از انتخاباتی چه از داخل دانشگاه‌ها و چه خارج از دانشگاه‌ها به وضوح مشخص است.

دولت دل و دماغ دانشگاه سیاسی ندارد!

وی می‌گوید: دانشگاه‌ها در ارائه مجوز برای تمام فعالیت‌های قبل از انتخاباتی دچار سختگیری مضاعف شده‌اند. گویی دولت تمایلی به نقد شدن ندارد و سختگیری را بیشتر کرده است که نمونه آن لغو مجوزهای متعدد در دانشگاه‌ها است.  تجربه به خوبی نشان داده افراد و احزابی که تشکل‌های دانشجویی را برای خود سکوی پرتاب ساخته‌اند، پس از رسیدن به قدرت، این تشکل‌ها را به فراموشی سپرده‌اند.

منبع: روزنامه جوان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top