تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/01/30 - 13:03
کد خبر: 233002

راهکارهای آماده‌سازی برای مصاحبه کنکور دکتری/ 1

مدارک و توانمندی‌های علمی خود را متمرکز کنید

مدارک و توانمندی‌های علمی خود را متمرکز کنید

اگر کارهای پژوهشی خاصی انجام داده‌اید از همین حالا می‌توانید کار نگارش رزومه خود را انجام دهید. رزومه‌ای که در فرصت کافی نگارش و تصحیح شده است یا رزومه‌ای که با عجله نوشته شده است، متفاوت خواهد بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: برای داوطلبین آزمون دکتری احتمالا مرحله پذیرش در دانشگاه‌ها، مهمتر از خود آزمون باشد، به خصوص اینکه سوابق پژوهشی و داشته‌های علمی دانشجویان، بیش از نمره کتبی در آزمون برای دانشگاه‌ها مهم شده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ راهکاریی لازم است تا داوطلبین بدانند چگونه با مصاحبه روبرو شوند. پس بخش اول راهکارهای آماده سازی برای مصاحبه دانشگاه‌ها و مرحله پذیرش در کنکور دکتری را در ادامه می‌بینید:

اولین بخش از راهکارهای آماده‌سازی برای مصاحبه دکتری با عنوان «فعالیت‌های قابل انجام در روزهای باقیمانده تا اعلام نتایج»

1- مروری بر دروسی و مطالب کلیدی
با اینکه سوالات علمی جلسه مصاحبه آزمون دکتری مرتبط با دروس اصلی رشته و گرایش انتخابی داوطلبی هستد ولی متأسفانه آزمون کتبی برخی رشته‌ها از چنین دروسی نبوده است و رتبه خوب آزمون کتبی به معنای آمادگی در این دروس نیست.

2- اطلاع نسبی از دانش روز
سعی کنید خلاصه مقالات (Abstract) ماههای اخیر یک نشریه معتبر در زمینه کاری خود را مطالعه کنید. اگر آشنایی شما با زیان زیاد نیست از منابع فارسی استفاده کنید. یه هر حال سعی کنید از موضوعات جدید مطلع شوید.

3- آگاهی از جهان پیرامون
اگر داوطلب رشته‌هایی نظیر مدیریت، اقتصاد و نظایر آنها هستید سعی کنید با مطالعه اخیار و اطلاعات مریوط به سایت‌های خیری تحلیلی در مورد مسائل داخل و خارج کشور آگاهی کسب کنید و یا مرور مسائل در ذهن خود برای سوال‌های احتمالی، پاسخ‌هایی آماده کنید.

4- تهیه توصیه نامه‌ها
معمولا در مدارک دعوت یه مصاحبه دانشگاه‌ها، دو یا سه توصیه نامه از اساتید دوره کارشناسی ارشد داوطلبی خواسته می‌شود که یکی از آنها یاید از استاد راهنمای وی باشد. اگر رتبه‌تان یه گونه‌ای است که قطعا به مصاحبه دعوت خواهید شد می‌توانید از همین حالا به فکر تهیه این توصیه نامه‌ها باشید. روزهای بعد از معرفی اسامی مصاحبه شوندگان، روزهای با ارزشی است که بهتر است صرف چنین کارهایی نشود.

5- سر و سامان دادن به پایان‌نامه
اگر در ترم آخر کارشناسی ارشد هستید و مقاله‌ای هم ندارید، تلاش کنید در زمان باقی‌مانده پایان‌نامه خود را به جایی برسانید. همراه داشتن پرینت نهایی کارتان هم تا حدی به شما کمک خواهد کرد.

6- تدوین رزومه
اگر کارهای پژوهشی خاصی انجام داده‌اید از همین حالا می‌توانید کار نگارش رزومه خود را انجام دهید. رزومه‌ای که در فرصت کافی نگارش و تصحیح شده است یا رزومه‌ای که با عجله نوشته شده است، متفاوت خواهد بود.

7- تمرین مکالمه
در صورتی که آشنایی‌تان با زبان انگلیسی در حدی است که ارزش سرمایه‌گذاری دارد، شروع به تمرین مکالمه کنید. همه دانشجویان و داوطلبان دکتری می‌توانند یا همین میزان آشنایی با زبان انگلیسی مکالمه بهتری داشته باشند. یرای این کار لازم نیست به زبان انگلیسی مسلط باشید؛ آن قدر تمرین کنید که مطمئن باشید مکالمه تان به اندازه سطح آشنایی‌تان با زبان انگلیسی است.

8- روش تحقیق
اگر داوطلب رشته‌هایی هستید که درس روش تحقیق را گذرانیده‌اید آگاه باشید که آشنایی با روش تحقیق از مهمترین مباحت در ارزیابی شما است.

9- جمع و جور کردن کارها
سعی کنید همه کارهای پژوهشی خود را مرتب و منسجم کنید. اگر اصل بعضی مقاله‌هایتان را ندارید و یا نسخه‌ای از پایان نامه‌تان را در دسترس ندارید باید هر چه زودتر مشکل را حل کنید. همراه داشتن نسخه کامل کارهای تحقیقی‌تان کاری است که برخی دانشگاه ها از شما خواهند خواست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top