تاریخ انتشار: شنبه 1396/02/02 - 12:35
کد خبر: 233242

نگاهی به عدم پخش زنده مناظرات انتخاباتی؛

گاف اخوی!

گاف اخوی!

با این وجود رحمانی فضلی امروز در جمع خبرنگاران گفت: «4 نفر از 5 عضو این کمیسیون به پخش ضبط شده مناظرات تلویزیونی رأی دادند.» به هر روی در خلال اظهارات ضد و نقیض موجود به نظر می‌رسد اساسا آنچه به چشم نمی‌آید گوهر صداقت است.

خبرنامه دانشجویان ایران: چند روزی است موضوع پخش زنده مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به بحث داغ محافل سیا‌سی و رسانه‌ای تبدیل شده است. بعد از آنکه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری رأی به پخش مناظرات تلویزیونی به صورت ضبط شده داد بیش از همه منتقدان دولت برآشفتند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این تصمیم در برداشت اول عمده نگاه‌ها را به سوی پاستورنشینان روانه ساخت و گمانه‌ها بیش از هرچیز ناظر به آن بود که اراده دولت بر ممانعت از پخش زنده مناظرات است. 

رئیس‌جمهور اما پس از هجمه سنگین افکار عمومی تلاش کرد تا دامن خود از این تصمیم شاذ بپاید. روحانی طی یک پیام توئیتری چنین نوشت: «ارزش انتخابات به انتخاب آزادانه و آگاهانه است. من حامی آزادترین شیوه ها هستم». حسام‌الدین آشنا نیز در کانال تلگرامی خود از تقاضای رییس جمهور برای تجدیدنظر در مصوبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات خبر داد.

این در حالی است که علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما صراحتا اعلام کرد: «با وجود اصرار رسانه ملی برای پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی متاسفانه کمیسیون تبلیغات انتخابات در جلسه خود به ریاست وزیر کشور با این پیشنهاد مخالفت و پخش غیرزنده مناظره‌ها را تصویب کرد.

عکس:: اعضای حاشیه‌ساز کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات

غلامرضا کاتب نیز در این ارتباط گفت: نمی خواهیم مناظره های انتخاباتی زنده نباشد چراکه باید برای مردم جاذبه داشته باشد و نامزدها نیز بتوانند بسیار شفاف با مردم صحبت کنند و نظرات خود را در باره اداره کشور با آن ها در میان بگذارند.

با این وجود رحمانی فضلی امروز در جمع خبرنگاران گفت: «4 نفر از 5 عضو این کمیسیون به پخش ضبط شده مناظرات تلویزیونی رأی دادند.» به هر روی در خلال اظهارات ضد و نقیض موجود به نظر می‌رسد اساسا آنچه به چشم نمی‌آید گوهر صداقت است.

در این میان به نظر می‌رسد معتبرترین روایت از ترکیب آراء، موضوع شفاف رئیس سازمان صدا و سیما مبنی بر مخالفت با پخش ضبط شده مناظرات است. از او که بگذریم فارغ از اینکه دو عضو غیردولتی دیگر چه نظری داشته اند موضع رحمانی فضلی وزیر کشور و پورعلی مطلق دبیر هیأت اجرائی مرکزی انتخابات محل تأمل است.  

از برخورد ریاکارانه دولت آنجا رونمایی می‌شود که چنانچه حقیقتا نظر پاستورنشینان بر پخش زنده مناظرات می‌بود قاعدتا می‌بایست این دو نماینده دولت همسو با موضع اعلامی رئیسشان رأی داده و راه را بر پخش زنده مناظرات هموار می‌ساختند. حال آنکه به اقرار وزیر کشور، تعداد آراء مخالف 4 رأی بوده و بر این اساس کاملا روشن است که برخلاف مواضع صوری اتخاذ شده، همچنان نظر دولت نسبت به پخش زنده منفی است.

به این شواهد گاف توئیتری حسین فریدون را اضافه کنید. فریدون روز جمعه در توئیتر خود نوشت: «مناظره زنده احتمال مشکلات امنیتی انتخابات را چند برابر می کند؛ تصمیم هیئت نظارت بر انتخابات بسیار خردمندانه است.»

و اینجاست که باید گفت ظاهرا در دولت تدبیر دیوار حاشا بد جور بلند است. حالا حسن روحانی هر چقدر بخواهد با توییت و پست گذاشتن‌های معترضانه و سخنرانی‌های آتشین مبنی بر انتقادش به غیرزنده بودن مناظره‌ها، حواس جامعه را از موضوع پرت کند، اما دم خروس را چه می‌شود کرد که بیرون زده، خصوصا گاف اخوی که بر ترس روحانی از زنده بودن مناظره‌ها در این دوره  صحه‌گذار است.

در هر صورت باید قدری به روحانی حق داد. او در کنفرانس خبری اخیر خود نشان داد تا چه حد از گفتگوی مستقیم عاجز است. لذا نباید به رئیس‌جمهوری که برای سرپاماندن نیاز به داربست دارد بابت این موضوع چندان خورده گرفت.

* گزارش از محمد جعفری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top