تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/02/04 - 23:54
کد خبر: 233531

حسن عباسی: مبنای اقتصاد هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب، لیبرالی است

رئیس مرکز دکترینال امنیت ملی با بیان اینکه جنبش احیای دیدن باید پای کار بیاید، گفت: باید روی واژه ها، روی واژه «خسارت» کار شود؛ یا روی دوگانه «بیع و شراء». این که می گوید مثلا بیمه خسارت فلان را پرداخت کرد اشتباه است. خسارت چیزی نیست که بشود در این دنیا پرداختش کرد، بلایی روی کلمه «جعل» آورده اند که آدم به محض شنیدن این واژه به ذهنش چیزی مثل جعل چک می آید.

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس مرکز دکترینال امنیت ملی گفت: دو جناح‌ها اصولگرا و اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی که تفکیک سیاسی روشن دارند، هر دو اقتصاد صد در صد لیبرالی دارند. اگر شما آموزه های لیبرالی را از اینها بگیرید هیچ چیز دیگری نخواهند داشت.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، در نشست «اقتصاد ما آنگونه که هست» در حسینیه هنر تبریز عنوان شد: آغاز تمدن نوین اسلامی، نیازمند هزار سنجه بومی است/ مبنای اقتصاد هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب، لیبرالی است/ ربا، مهمترین چالش جمهوری اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن عباسی ظهر امروز در نشست تخصصی «اقتصاد ما آنگونه که هست» اظهار داشت:  دغدغه ما در استمرار راه بعثت، تمدن‌سازی است. تمدن ها با سنجه ها ساخته می شوند. سنجه هایی را آنگلوساکسنها دارند و سنجه هایی را فرانسوی ها ابداع کرده اند. ما سنجه هایی داریم که دقیق نیستند و امروز به درد نمی خورند.

وی افزود: باید بدانیم چرا در مدارس این سیستم همچنان موجود است، باید بدانیم در دانشگاه ها و در بانک ها و در همه امور چرا این سلسله مراتب همچنان سر زنده است، سنجه های تمدنی ما باید بومی و قرآنی و روایی باشد.

عباسی با اشاره به لزوم درک چهارچوب مفاهیم گفت: اگر چهارچوب مفاهیم را بشماریم خواهیم دید که ما و غرب در این چهارچوب ها دو حرف متفاوت داریم. مشکل این بوده که ما به جای این، اصل را بر این همانی گذاشتیم.

عباسی افزود: حدود هزار سنجه بومی باید ابداع کنیم تا بتوانیم تمدن نوین را آغاز کنیم ولی ما حتی یک سنجه را هم نداریم و تا وقتی سنجه ها مال غربی هاست ما تمدنی به نام تمدن اسلامی نخواهیم داشت.

رئیس مرکز دکترینال امنیت ملی بیان کرد: ربا جنگ با خداست و ما در حال خوردن رباییم. کسی نمی تواند این را منکر باشد. انسان در خسران است مگر ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد.

وی عنوان کرد: ما نه ایمان داریم که ربا حرام است نه عمل صالح انجام می دهیم. ما عمل فاسد انجام می دهیم، حکومتی که مردمش در دنیا خوب زندگی کنند ولی در آخرت مردمش به جرم ربا جهنمی باشند آن حکومت اسلامی نیست.

عباسی گفت: ما در اسلام اقتصاد به این معنا نداریم ما بیع داریم. بیع یعنی فروش. در ادبیات قرآن ما با دوتایی شراء و بیع مواجهیم.

وی افزود: من با فرمالیسم مشکل دارم، در مصر صدها و ده ها هزار نفر حافظ و قاری قرآنند اما چه فایده. اگر با انواع الحان و فرازها آیه «لا تاکل الربا» را بخوانیم ولی ندانیم چه میخوانیم چه فایده دارد.

عباسی اظهار داشت: ما وقتی این مباحث را شروع کردیم، اصلا نمی شد در تلویزیون حرف از ربا زد، کسی مگر جرات داشت با مافیای قدرت و ثروتی که همه مناسبات رسانه ای و حکومتی را در چنبره خودش داشت سر به سر گذاشت؟

وی افزود: آقای طالب زاده خط شکنی کرد و برای اولین بار بانک مرکزی بیانیه داد. بانکی که به خدا پاسخگو نبود آمد و بیانیه داد که کی گفته ما ربوی هستیم ما شهید دادیم! آمدیم با مسئولان بانک مرکزی در سال 90 مناظره کردیم و ثابت کردیم که بانکها ربوی اند.

رئیس مرکز دکترینال امنیت ملی با بیان اینکه جنبش احیای دیدن باید پای کار بیاید، گفت: باید روی واژه ها، روی واژه «خسارت» کار شود؛ یا روی دوگانه «بیع و شراء». این که می گوید مثلا بیمه خسارت فلان را پرداخت کرد اشتباه است. خسارت چیزی نیست که بشود در این دنیا پرداختش کرد، بلایی روی کلمه «جعل» آورده اند که آدم به محض شنیدن این واژه به ذهنش چیزی مثل جعل چک می آید.

وی افزود: در حالی که این واژه رونوشت خلق است، احیاء دین احیاء مفاهیم قرآنی است. احیاء دین کار کردن روی این واژگانی است که ابلیس از معنا تهی‌اش کرده است، ما مصیبتی در مفاهیم داریم.

عباسی گفت: ارشاد اسلامی غیر اسلامی ندارد، ارشاد از رشد آمده که نقطه مقابلش غی است، ارشاد نمی تواند غیر اسلامی باشد که با این قید آمده است، در این دوگانه ها، ربا در برابر برکت است، برکت یعنی هر چه از آن برداری کم شدنی نیست.

عباسی تاکید کرد: هر فیلسوف و اندیشمندی یک مفهوم پایه دارد که منظومه فکری اش را روی آن میچیند. ما نیاز به حکمای قرآنی داریم که سنجه های جدید قرآنی تعبیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: دو جناح‌ها اصولگرا و اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی که تفکیک سیاسی روشن دارند، هر دو اقتصاد صد در صد لیبرالی دارند. اگر شما آموزه های لیبرالی را از اینها بگیرید هیچ چیز دیگری نخواهند داشت، هیچ چیزی جز 220 واحدی که خوانده اند ندارند، حتی حزب اللهی ترین اقتصاد دانان ما هم لیبرال اند.

وی افزود: ما یک متخصص تاریخ معیشت باستانی ایرانی نداریم در عین حالی که باستان گرایی این همه مدعی دارد، جریان شناسی اقتصادی در کشور ما جریان لیبرال ها و غیر لیبرال هاست. هر حرفی خارج از چارچوب اقتصاد لیبرالی در ایران مطرح میشود خارج از دانشگاه هاست.

عباسی گفت: مهمترین بحران ما یعنی جنگ ارزی را رهبر انقلاب به اقتصاددانان نگفت و در دیدار با سپاه گفت، چرا به فرماندهان نظامی می گوید که شما باید آقایی دلار را بشکنید؟ چون آن اقتصاددانی که همه نظام معرفتی اش غربی است، برایش دلار بت است و شکستن بت برای او غیرقابل تصور است.

وی در پایان بیان کرد: ابلیس هر حکومت دینی در تاریخ را از سفره به تعارض با خدا کشانده است. مهم ترین چالش جمهوری اسلامی هم مثل همه حکومت انبیا رباست، انتظار هم نداشته باشید که دولت و مجلس بیاید برای این مسئله چاره ای بکند. گوش اینها از این مسائل پر است و تا حالا هیچ کاری نشده. حجت هم برای ما تمام است. باید نظام ربوی در جمهوری اسلامی اصلاح شود.

استاد عباسی در فرصت کوتاه پایان برنامه به دو سوال مطرح شده از سوی مخاطبین پاسخ دادند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top