تاریخ انتشار: شنبه 1396/02/09 - 05:56
کد خبر: 233812

نگاهی به واکنش فعالان سیاسی و اجتماعی به اولین مناظره انتخابات؛

«لایک‌های» مثبت و منفی!

«لایک‌های» مثبت و منفی!

نامزد پوششی، ضربه‌گیر، ضد ضربه و یا هر اسم دیگری هم که بخواهید بر روی آن بگذارید، نتوانست جلوی انتقادات جدی دیگر کاندیداها بر اقدامات نامناسب دولت را بگیرد و همین امر مسبب بروز خوی عصبانیت و اتهام‌پراکنی جهانگیری و روحانی را موجب شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: ارزیابی مناظره شب گذشته آنچنان هم دشوار نبود و با دو دو تا چهارتای ساده می‌توان فهمید که با برگزاری نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری بین 6 کاندیدای مشخص شده، اولین زنگ حساب دولت تدبیر و امید به صدا در آمد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن روحانی که با حضور جهانگیری در رقابت ها، به نظر می رسید در این مناظره کار ساده ای خواهد داشت اما  لرزش دستانش نشان داد که او ساعاتی سخت و نفس‌گیری را در حال تجربه کردن است.

نامزد پوششی، ضربه‌گیر، ضد ضربه و یا هر اسم دیگری هم که بخواهید بر روی آن بگذارید، نتوانست جلوی انتقادات جدی دیگر کاندیداها بر اقدامات نامناسب دولت را بگیرد و همین امر مسبب بروز حاشیه ها زیادی از سوی جهانگیری و روحانی را موجب شد.

رئیس جمهور که طی چند روز گذشته وعده 100 روزه انتخابات سال 92 را انکار کرده بود، دیروز هم وعده انتخاباتی ایجاد 4 میلیون شغل در سال 92 را انکار و در اظهار نظری جالب، آن را منتسب به یک سایت گمنامی از ناکجاآباد اعلام کرد(!) که البته رقیب وی با ارائه سندی، او را از اظهار نظرش مطلع کرد!

می‌توان روحانی را از آن جهت بزرگترین بازنده مناظره اول نامید چرا که او هم مناظره را باخت و هم احتمالا اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، مجبور است تا نقش عارف سال 92 را ایفا کند و بصورت خیلی دراماتیک خود را از صحنه انتخابات کنار بکشد.

اکنون با توجه به اینکه اولین مناظره با محوریت «بررسی مسائل اجتماعی» انجام شد، برخی از فعالان سیاسی و اجتماعی واکنش‌های جالب توجهی نسبت به اتفاقات در این مناظره داشتند که به برخی از آنان می‌پردازیم:

عبدالله عبداللهی سردبیر گروه سیاسی و بین الملل خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی نوشت: «آقای روحانی حتی وعده‌های خودش را هم فراموش کرده بود و حضور بسیار پرگافی به یادگار گذاشت، به نحوی که محمدباقر قالیباف پرینت اظهارات خود روحانی در سال 92 که در سایت شخصی خود آقای روحانی مندرج بود را به او داد تا کمکی به حافظه ایشان کرده باشد و هم اخلاق و صداقت را به رئیس جمهور محترم متذکر شود. با روند رو به پیشرفت مورد انتظار آقای رئیسی در مناظرات، احتمالاً کار برای آقای روحانی در ادامه سخت‌تر هم خواهد شد...» (مطالعه کامل یادداشت)

پرویز امینی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: «جهانگیری نیز دو امتیاز مثبت داشت. یکی نمایندگی اصلاح‌طلبان در شرایطی که آنها سخت دنبال بازسازی خود و پایان دادن به سواری دادن به امثال روحانی‌اند و دیگری تحت‌الشعاع قرار دادن روحانی در حالیکه قرار بود جهانگیری در سایه روحانی حرکت کند...» (مطالعه کامل یادداشت)

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «اگر نامزدی که ادعا می‌کند من پوششی نیستم و آمده‌ام که رقابت کنم، در آخر کار به نفع دیگری کنار رفت، تکلیف این دروغ آشکار چه می‌شود و نهادهای نظارتی چه تصمیمی برای چنین ساختارشکنی خواهند گرفت؟» (مطالعه کامل مصاحبه)

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در مصاحبه‌ای اظهار کرد:

«در این سالیان هر صدایی در نقد علمکرد آقای روحانی و دولت یازدهم بر می‌خواست، با تهمت و ناسزا روبرو می‌شد، خاطرنشان کرد: در مناظره دیروز دستان خالی آقای روحانی و دولتش بر همگان برملا شد...» (مطالعه کامل مصاحبه)

عباس عبدی فعال اصلاح طلب پس از برگزاری مناظره گفت: «به نظرم آقای قالیباف مرتکب یک اشتباه ناخواسته شد خواست خودش را محور رقابت کند ناخواسته تبدیل به سیبل هم شد. مشکل دیگر رییسی و قالیباف این بود که سیاست احمدی‌نژاد را دنبال کردند بدون این که توانایی او را در جا انداختن این ایده داشته باشند لذا دستشان خالی است نمی‌توانند این سیاست را ادامه دهند...» (مطالعه کامل مصاحبه)

عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی ایران نیز پس از مصاحبه‌ای اعلام داشت: «اولین مناظره نشان داد که چرا دولت دوازدهم اینقدر نگران مناظره زنده بود و این همه تمهیدات برای آن اندیشید، مثلاً مشخص شد که چرا معاون اول رئیس‌جمهور مستقر را وارد صحنه کرد تا در نقش توپخانه عمل کند؛ نتیجه و خروجی این مناظره نشان داد نگرانی دولت به جا بوده است...» (مطالعه کامل مصاحبه)

محمد ایمانی کارشناسی مسائل سیاسی در مطلبی با عنوان «از انکار ایجاد ۴ میلیون شغل تا وعده دوباره ایجاد ۴ میلیون شغل!» در کانال تلگرامی خود نوشت: «آقای روحانی چنان وعده ایجاد ۴ میلیون شغل (یک میلیون شغل برای هر سال) را انکار کرد که انگار اصلا برای حل مشکل بیکاری مسئولیت نداشته است. او اما همین حالا در تبلیغات خود می گوید فقط با توسعه گردشگری می توانیم ۴ میلیون شغل ایجاد کنیم.

پس تا حالا کجا بودید؟ کاش زودتر نامزد شده بودید و جای رئیس جمهور فعلی ، شما را انتخاب می کردیم!»

یاسر جبرائیلی کارشناسی مسائل اقتصادی در کانال تلگرامی خود نوشت: «دروغ های شاخدار روحانی ادامه دارد...

وابستگی بودجه به نفت در این ۴سال دو برابر شده است!

مجموع منابع نفتی بودجه عمومی کشور در سال ۱۳۹۶، حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است. در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۲، حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان بود!»

رضا سراج در خصوص "برنامه روحانی برای ۴‌ سال بعد" در کانال تلگرامی خود نوشت: «در مناظره اول معلوم شد که برنامه روحانی برای چهار سال بعد کشور چیست؟

روحانی در چهار سال اول و دوم :

دادن وعده‌های دروغ (۴۳۵ وعده) برای گرفتن رای مردم، عمل نکردن به آنها و تکرار مداوم در چهار سال اول، انکار و تکذیب وعده‌های داده شده به مردم، برای فرار از پاسخگویی به افکار عمومی در چهار سال دوم
 
مناظره اول نشان داد که در چهار سال آینده روحانی فقط می‌خواهد بگویید #من_نگفتم انکار وعده ۱۰۰ روزه، رفع همه تحریم‌ها، حل همه مشکلات کشور با برجام و اکنون انکار وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال از سوی روحانی»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top