تاریخ انتشار: شنبه 1396/02/09 - 11:12
کد خبر: 233832

محمدرضا محمدی

اپوزیسیون باش تا کامروا باشی

اپوزیسیون باش تا کامروا باشی

بنابراین باید توجه داشت که این یک قائده در علوم سیاسی است و مربوط به یک فضای اجتماعی یا سیاسی خاص نیست و همواره کسی موفق بوده و خواهد بود که از این قائده غفلت نکرده باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا محمدی*// یکی از کاراکترهای بسیار مهم برای اینکه اقبال عمومی به سمت یک فرد گرایش پیدا کند و فرد بتواند در فضای اجتماعی کشور، ابتکار عمل را به دست گیرد و فرصت سیاست ورزی جریان ساز را از سایر افراد سلب کند و سایرین را در موضع ضعف قرار دهد، این است که آن فرد یا آن نامزد انتخابات، خود را نماد اعتراض به وضعیت موجود جلوه دهد.

حال، اینکه نماد اعتراض بودن در چه شرایطی صورت پذیرد، متفاوت است و گاها در ادوار مختلف انتخابات مشاهده شده است که برخی به راحتی می توانند خود را در این موضع قرار دهند ولی به دلیل ضعف در ظهور و بروز سیاسی و کیفیت پایین سیاست ورزی، نه تنها نتوانسته اند در دیدگاه مردم، به عنوان نماد اعتراض باشند، بلکه نماد وضعیت موجود هم جلوه داده شده اند و این در حالی است که گاها افرادی هم بوده اند که با وجود اینکه خودشان، دقیقا عامل و سازنده ی وضعیت موجود بوده اند ولی با سیاست ورزی هوشمندانه و احساسی کردن فضای اجتماعی، توانسته اند خودشان را نماد اعتراض به وضعیت موجود نشان داده و اقبال فضای اجتماعی را به سمت خود جذب کنند که احمدی نژاد سال 88 مصداق کامل این نوع از سیاست ورزی هوشمندانه است.

بنابراین باید توجه داشت که این یک قائده در علوم سیاسی است و مربوط به یک فضای اجتماعی یا سیاسی خاص نیست و همواره کسی موفق بوده و خواهد بود که از این قائده غفلت نکرده باشد.

حال، اگر فضای امروز کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کنیم، یکی از عواملی که حسن روحانی می تواند با استفاده از آن فضای سیاست ورزی رقبا را احساسی کند و بسیاری از بدنه رای منفی خود را دوباره جذب کند، این است که نقاط ضعف مدیریتی خود را چه در سیاست داخلی و حوزه فرهنگ و چه در سیاست خارجی و روابط بین الملل به حاکمیت نسبت دهد و از این طریق، چهره ای مظلوم از خود بسازد، ولی با توجه به مناظره اول که انجام شد دیدیم که با وجود تلاش زیادی که جهانگیری و روحانی برای القای این فضا انجام دادند ولی چون قسمت اعظمی از انرژی شان را برای مقابله به مثل با قالیباف از دست دادند، آنطور که باید، نتوانستند از خودشان چهره ای مظلوم بسازند!

و این شاید زنگ خطری باشد برای اصلاح طلبان که به جهانگیری هم فکر کنند.

* دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سهیل
1396/02/10 - 07:00

این منطقی که به کار بردید درست نیست.
1396/02/10 - 07:03

احمدی نژاد را چطور -تنها با چهار سال ریاست جمهوری -عامل وضع موجود در سال 88 نامیده اید؟ پس 26 سال حکومت جمهوری اسلامی قبل از احمدی نژاد لابد برگ چغندر بوده است.
تورهای مسافرتی آفری
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top