تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/02/10 - 10:25
کد خبر: 233925

پس از دو روز از مناظره نامزدهای انتخاباتی؛

چرایی «جنگ» یک هفته‌ای برای لغو مناظره

چرایی «جنگ» یک هفته‌ای برای لغو مناظره

انفعال بی سابقه روحانی در مناظره به گونه ای بود که ضمن فرار از ارائه آمار روشن، سعی داشت با تفسیر و تأویل و حتی درغگویی درخصوص وعده های تحقق نیافته خود بار دیگر از زیر بار این وعده ها شانه خالی کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: «مناظره‌های انتخاباتی به صورت ضبط شده پخش می‌شوند»! این خبری بود که ابتدا فضای سیاسی و رسانه ای را با بهتی فراگیر مواجه کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این تصمیم هر چند در ابتدا با همراهی دو تن از اعضای کمیسیون نظارت بر تبلیغات همراه بود اما تقریبا بر همگان روشن بود که عزم جدی دولتی‌ها در کار است. چند روز پس از انتشار این خبر اظهارات صریح وزیر کشور مبنی بر مخالفت با پخش زنده مناظره ها این گمانه را تقویت کرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه "در مناظره‌های  آزاد و زنده چه حرف و مطلبی قابل بیان است که در مناظره‌های ضبط شده قابل گفتن نیست؟!" گفت: "در برنامه‌های زنده هر حرفی که زده شود دیگر قابل مدیریت نیست".

حسین فریدون برادر رئیس جمهور نیز تبعات امنیتی مناظرات را بهانه کرد و نوشت: "مناظره زنده احتمال مشکلات امنیتی انتخابات را چند برابر می کند تصمیم هیئت نظارت بر انتخابات بسیار خردمندانه است".

عمده ناظران این اظهارات را ناظر به واهمه رئیس جمهور از مواجهه مستقیم با منتقدان تفسیر کردند. هرچند روحانی و "آشنا"یانش در ادامه تلاش کردند با توئیت‌ها و سخنرانی های  آتشین آب رفته را به جوی بازگردانند اما باور عمومی شکل گرفته تغییر چندانی نکرد و جامعه تلاش دولت برای پخش غیر مستقیم مناظرات را به پای نگرانی رئیس جمهور از ناتوانی در دفاع از عملکرد خود و نداشتن توان پاسخگویی نوشتند.

در مرحله بعد رسانه ها خبر دادند ستادهای انتخاباتی روحانی و جهانگیری با برگزاری نخستین مناظره در روز جمعه 8 اردیبهشت ماه مخالف است. روحانی و جهانگیری سفر استانی در این روز را علت مخالفت خود با برگزاری اولین دور از مناظره‌های پخش زنده عنوان کردند. در آن مقطع نیز این سوال مطرح شد که با وجود داشتن 4 سال زمان، چرا باید سفر استانی درست در روز برگزاری مناظره برنامه ریزی شود؟ سوالی که هیچ وقت به آن پاسخ روشنی داده نشد.

به هر روی گذشت و گذشت تا روز موعود فرا رسید. اولین مناظره تلویزیونی در حالی برگزار شد که بیش از هر چیز دست خالی دولت از پاسخ‌های روشن بابت کاستی های موجود در عملکردش رو شد. دو نماینده دولت در مناظره به همین خاطر ترجیح دادند بیش از دفاع از عملکرد خود و ارائه توضیحات روشن در خصوص عملکردشان از محدودیت های اجتماعی، حصر، گازانبر، فضای مجازی، امید، نشاط، حمله به سفارت عربستان، نوع مدیریت شهری و ... بگویند. 

این سطح از مواجهه با منتقدین به کلی در 4 سال گذشته بی سابقه بود به گونه ای که در این مدت تریبون عمدتا بصورت "مونولوگ" و "منبرهای یک طرفه" در اختیار او قرار گرفته بود.

انفعال بی سابقه روحانی در مناظره به گونه ای بود که ضمن فرار از ارائه آمار روشن، سعی داشت با تفسیر و تأویل و حتی درغگویی درخصوص وعده های تحقق نیافته خود بار دیگر از زیر بار این وعده ها شانه خالی کند. به عنوان نمونه او در حالی گفت: "4میلیون شغل را درصورتی گفتم ایجاد می‌شود که 10 میلیون گردشگر می‌آمد ولی نگذاشتند!" که 5 روز قبل از آن معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گزارشی از عملکرد دولت یازدهم در حوزه گردشگری از ورود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی و درآمد 32 میلیارد دلاری کشور در حد فاصل سال‌های 92-95 خبر داده بود. با این وصف رئیس دولت تدبیر و امید بعد از آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، یک حضور پر گاف دیگر را در کارنامه خود ثبت کرد.

با این اوصاف باید گفت اولین مناظره نشان داد که چرا دولت یازدهم تا این حد نگران مناظره زنده بود و این همه تمهیدات برای آن اندیشید و حالا می توان فهمید که روحانی و ستادش چرا یک هفته تمام جنگیدند تا مناظره لغو شود. به بیان دقیق تر نتیجه و خروجی این مناظره نشان داد نگرانی دولت به‌جا بوده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top