تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/02/10 - 13:29
کد خبر: 233953

استفاده انتخاباتی روحانی از تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد

این اختلاف‌ها و البته ورود دانشگاه آزاد به بحث انتخابات ریاست جمهوری باعث شد تا دولت محمود احمدی‌نژاد برای نخستین بار فرهاد دانشجو را به عنوان رئیس دانشگاه آزاد معرفی کند، اقدامی که با واکنش‌های فراوانی مواجه شد و برای رئیس هیات امنا و هیات موسس وقت دانشگاه آزاد خیلی خوشایند نبود.

خبرنامه دانشجویان ایران: نماینده یکی از تشکل‌های دانشجویی می‌گوید اداره‌کل تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد یک عده‌ای از دانشجویان حامی دولت و اصلاح‌طلب را از سراسر کشور دعوت کرده و با اسکان آنها در هتل فرهیختگان قصد دارد در روزهای آینده برنامه‌های خود را برای حمایت از حسن روحانی آغاز کنند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، بارها بر این مسئله تاکید شده است که دانشگاه آزاد ملک خصوصی هیچ شخص یا گروهی نیست و نهادی متعلق به نظام و همه مردم است و آخرین بار هم علی‌اکبر ولایتی بود که بر این جمله تاکید کرد. البته گاهی اوقات هم افرادی بوده‌اند که این نهاد را متعلق به خود و خانواده‌شان می‌دانستند.

این اختلاف‌ها و البته ورود دانشگاه آزاد به بحث انتخابات ریاست جمهوری باعث شد تا دولت محمود احمدی‌نژاد برای نخستین بار فرهاد دانشجو را به عنوان رئیس دانشگاه آزاد معرفی کند، اقدامی که با واکنش‌های فراوانی مواجه شد و برای رئیس هیات امنا و هیات موسس وقت دانشگاه آزاد خیلی خوشایند نبود.

* حمایت دانشگاه آزاد از موسوی در انتخابات و نقش برخی از مدیران ارشد این دانشگاه در فتنه 88
امروز دیگر نقش دانشگاه آزاد در حمایت از سران فتنه در انتخابات سال 88 بر کسی پوشیده نیست ولی آن روزها این حمایت انکار می‌شد تا اینکه اسنادی دال بر این اقدام در رسانه‌ها منتشر شد.

مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام می‌کند که « هرکس می‌تواند سندی بیاورد که ما یک بار هم در این سال‌ها کوچک‌ترین استفاده انتخاباتی از دانشگاه آزاد کردیم.»

این سخنان در حالی مطرح شد که دانشگاه آزاد در دوره مدیریت جاسبی، متهم به سوءاستفاده از اموال دانشگاه در راستای اهداف انتخاباتی بود و البته اسنادی از این موضوع هم منتشر شد.

علاوه بر این اسناد و گزارشاتی هم در آن زمان در خصوص نقش برخی از مدیران ارشد دانشگاه آزاد در حوادث پس از انتخابات 88 منتشر شده بود.

* اقدامات در سایه بازمانده‌های مدیریت قبلی دانشگاه آزاد
بازخوانی این مسائل برای این است که تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 96 چند روز بیشتر فرصت باقی نمانده و این نگرانی وجود دارد که دانشگاه آزاد یک بار دیگر اموال مردم و دانشجویان را صرف اهداف انتخاباتی برای یک کاندیدای خاص کند که البته با تغییراتی که در این دانشگاه با روی کار آمدن علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد و برکناری میرزاده از ریاست این دانشگاه ایجاد شد انتظار می‌رفت دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم ولی بازمانده‌هایی منتصب رئیس قبلی هنوز در دانشگاه فعال هستند و اقدامات خود را در سایه ادامه می‌دهند. یکی از این افراد « حسن نمازی» است فردی که مدیریت اداره‌کل تشکل‌های سیاسی و اسلامی دانشگاه آزاد را بر عهده دارد.

اداره کل تشکل‌های اسلامی و سیاسی دانشگاه آزاد نهادی است که به غیر از فعالیت تشکل‌های دانشجویی برنامه‌های هیات‌های مذهبی دانشگاه آزاد هم برعهده دارد و البته تشکل‌های اساتید در واحدهای دانشگاه آزاد سراسر کشور هم تحت حمایت این اداره‌کل قرار دارد. اینجا اهمیت این نهاد در دانشگاه آزاد به روشنی مشخص می‌شود.

حسن نمازی متولد سال 1354 در حالی مدیریت اداره‌کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد را برعهده گرفت که قبل از آن جوانترین نماینده در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری بود و عضوی که با استعفای خود در آن دوره بسیار خبرساز شد.

بعد از آن برای پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری از استان تهران به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کرد که صلاحیتش توسط شورای نگهبان تایید نشد. وی الان مشاور حسن روحانی در امور روحانیت و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت نیز هست.

* حذف تشکل‌های انقلابی و منتقد دولت از برنامه‌های دانشگاه آزاد/ دیدار میرزاده با تشکل‌های دانشجویی منهای انقلابی‌ها
یکی از اقداماتی که به روشنی نشان داد دانشگاه آزاد قصد حذف تشکل‌های انقلابی را دارد دیداری بود که میرزاده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد با تشکل‌های دانشجویی حامی دولت داشت و در آن دیدار نه تنها تشکل‌های دانشجویی منتقد دولت و انقلابی دعوت نشدند بلکه خبرنگاران نیز پشت درب‌های بسته ماندند.

نمازی در یکی از نشست‌های خبری خود گفته بود آماده همکاری با بسیج دانشجویی است ولی طولی نکشید که مشخص شد اصلا بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل دانشجویی برای مسئولان دانشگاه آزاد به حساب نمی آید و از این تشکل برای شرکت در مراسم دبیران تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد دعوت نشد.

این دیدار در زمانی برگزار شد که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شدیم و برخی‌ها دلیل عدم دعوت تشکل‌های انقلابی را اهداف انتخاباتی پشت پرده این نشست می‌دانستند.

وحید شورابی مسئول شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، می‌گوید: مسئولان تشکل‌های دانشگاه آزاد اخیراً در یک نشست خبری اعلام کردند که ما آماده همکاری با بسیج دانشجویی هستیم و بسیج دانشجویی برای ما مهم است ولی در عمل چیز دیگری را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: بسیج دانشجویی بالای 200 دفتر در واحدهای دانشگاه آزاد دارد ولی از سال 92 به این سو از بسیج دانشجویی برای برنامه‌های دانشگاه آزاد دعوت نشده است. سه سال است که میرزاده هیچ دیداری با مسئولین بسیج دانشجویی نداشته و ما فقط رئیس دانشگاه آزاد را هر سال به برکت دیدار رهبری در حسینیه امام خمینی(ره) می‌توانیم ببینیم.

* پیگیری اهداف انتخاباتی توسط بازمانده‌های ریاست سابق دانشگاه آزاد
بعد از برکناری میرزاده از سمت ریاست دانشگاه آزاد انتظار می‌رفت تا یک بازنگری‌ هم در اداره تشکل‌های سیاسی و اسلامی این دانشگاه صورت بگیرد، اداره‌ای که عملکردش باعث انتقادهای زیادی شده بود ولی تا امروز هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است و به گفته نمایندگان یکی از تشکل‌های دانشجویی علیرغم برکناری میرزاده بازماندگانش هنوز اهداف انتخاباتی را دنبال می‌کنند.

* سرازیری یارانه‌های تشکل‌های دانشجویی به سمت اصلاح‌طلبان دانشگاه آزاد
نمازی در یک نشست خبری می‌گوید: «تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد در سراسر کشور براساس برنامه‌هایی که ارائه می‌کنند از ما یارانه می‌گیرند. این مساله از گذشته وجود داشته ولی ما ساز و کارهای جدیدی را برای آن درنظر گرفته‌ایم.» این در حالی است که مصطفی ابراهیمی مسئول شورای هماهنگی بسیج دانشگاه‌های آزاد تهران و مسئول سابق بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات با شنیدن این گفته تعجب می‌کند.

وی در واکنش به این جمله می‌گوید: « یارانه! در دوران مسئولیت 15 ماهه بنده حتی یک ریال هم به ما از پول‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ندادند و مدت 15 ماه تمام ما را تحریم کردند.

این دانشجوی دوره دکتری مهندسی هوافضا ادامه می‌دهد: نمازی در هفته کلا دو ساعت هم در دفتر کارش پیدایش نمی‌شود، چنین مدیری چگونه می‌تواند به امورات مهمی که برعهده دارد، رسیدگی کند.

* هدایت تشکل‌های دانشجویی به سمت اهداف سیاسی
ابوالفضل مظاهری دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در رابطه با اقدامات سیاسی دانشگاه آزاد می‌گوید: متاسفانه دانشگاه آزاد یک فضای علمی را با جهت گیری‌های سیاسی از روند اصلی خود خارج کرده و به سمت مقاصد سیاسی یک جریان خاص سوق داده است، دانشگاه آزاد چند اتحادیه دانشجویی دارد که متاسفانه هیچ بروز، ظهور و برون دادی در فضای دانشجویی کشور ندارند هر تشکلی که بخواهد خارج از محدوده اتحادیه دانشگاه‌های آزاد کاری انجام بدهد، مانع فعالیت وی می‌شوند.

* تبدیل دبیرخانه تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد به ستاد انتخاباتی روحانی
با ورود کشور به فضای انتخابات کم‌کم مشخص شد نگرانی‌هایی که در رابطه با دانشگاه آزاد وجود داشت بی‌دلیل نبوده است و به نوعی حوادث سال 88 به گونه‌ دیگری در حال تکرار شدن است ولی این بار حمایت از حسن روحانی برنامه اصلی تعیین شده است.

نماینده یکی از تشکل‌های بزرگ دانشجویی دانشگاه آزاد در این رابطه می‌گوید: شنیده شده که اداره‌کل تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد یک عده از دانشجویان حامی دولت و اصلاح‌طلب را از سراسر کشور دعوت کرده و با اسکان آنها در هتل فرهیختگان قصد دارد در روزهای آینده و در انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌های خود را برای حمایت از حسن روحانی آغاز کنند.

وی ادامه می‌دهد: این روزها تشکل‌های دانشجویی منتقد دولت از دبیرخانه اداره‌کل تشکل های سیاسی دانشگاه آزاد کنار گذاشته‌اند و برای برنامه های مختلف از آنها دعوت نمی‌شود در حالیکه تشکل‌های اصلاح‌طلب دانشگاه فعالیت‌های گسترده‌ای را برای حمایت از حسن روحانی آغاز کرده‌اند.

انتقادها به نوع مدریت حسن نمازی در دانشگاه آزاد زیاد است و انتظار دانشجویان انقلابی این است که تا اوضاع از این بدتر نشده فکری به حال اداره‌کل تشکل‌های سیاسی در دانشگاه آزاد شود.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا باید اموال بیت‌المال و دانشجویان به جای اینکه صرف تولید و توسعه علم و تربیت دانشجو شود صرف یک کاندیدای خاص می‌شود؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top