تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/02/11 - 17:22
کد خبر: 234051

مطهرنیا در دانشگاه تربیت مدرس: روحانی بگوید وعده‌هایش چه شد

وی با تأکید بر اینکه به ایالات متحده اطمینانی نیست، افزود: روش ما با روش شما فرق می‌کند. منافع ملی، اهداف ملی و نام رهبری ارزش‌های ملی ما است و نمی‌شود با آن کاسبی کرد. سایه جنگ یعنی تهدید، ژورنالیستی برخورد کردن درست نیست. تهدید با تیر شلیک کردن متفاوت است. چرا در اواخر دوره احمدی‌نژاد، رهبر انقلاب مجوز مذاکره دادند.

خبرنامه دانشجویان ایران: کارشناس مسائل سیاست خارجی ضمن اشاره به اینکه سیاست خارجی و استراتژی آن دست دولت نیست، گفت: به ایالت متحده آمریکا اعتمادی نیست.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل سیاست خارجی عصر امروز در مناظره‌ با مصطفی خوش‌چشم از کارشناسانان حوزه سیاست خارجی که با عنوان سایه جنگ، واقعیت یا توهم که در دانشگاه تربیت مدرس و به همت بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: اساساً نامگذاری این جلسه در مورد سایه جنگ پس از سخنان دیروز رهبری درست نیست. اما سایه جنگ دیروز مشخص شد که واقعیت بوده است.

وی ادامه داد: ستاره درخشان شمالی از منظر بسیاری برای هدایت افکار، رهبر جمهوری اسلامی شناخته می‌شود. به نظر من نمی‌شود استناد به مصاحبه‌ها کرد، زیرا دیپلمات‌ها در عرصه عمل بازی‌های بسیاری را در آستین دارند.

مطهرنیا با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی در کشور دارای ساختار مشخصی است، بیان داشت: سیاست خارجی و استراتژی آن دست دولت نیست، چه برسد به دیپلماتش. حتی سفیری که به عراق، سوریه و لبنان فرستاده می‌شود، وزارت امور خارجه تعیین نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی فقط در بخش تاکتیک و تکنیک در سیاست خارجه می‌تواند عمل کند. در قانون اساسی ارکان قوا زیرنظر رهبری است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با طرح این پرسش که مسئولیت این مسائل در سیاست خارجی با کیست، افزود: آقای موسویان و خرازی از کجا می‌آیند، تأییدیه را از کجا می‌گیرند. حکومت توان قدرت و مسئولیت و حتی کسانی را که به آن نقد دارد، در دست دارد. نمی‌شود یک سیستم همه قدرت را در دست داشته باشد، اما تنها یک جزءاش را مسئول بداند.

مطهرنیا با تأکید بر اینکه «هد» دستگاه خارجی ما رهبری است، گفت: برای این مسئله می‌توان این مثال را زد که آقای احمدی‌نژاد اولین نامه را به آقای اوباما نوشت اما هیچ پاسخی دریافت نکرد، اما اوباما چندین نامه برای رهبری نوشته است، چون می‌داند تصمیمات برعهده ایشان است. اگر در هر برهه‌ای اشکالی به وجود می‌آید، باید در همان ابتدا جلویش را گرفت. اگر سایه جنگ وجود ندارد، نرمش قهرمانانه هم نیاز نیست.

وی خاطرنشان کرد: ایالات متحده به هیچ وجه نمی‌خواهد وارد جنگ با هیچ کشوری شود مگر آنکه راه‌های دیگر را رفته باشد و از آن نتیجه نگرفته باشد.

این استاد دانشگاه درباره تأثیرات برجام اظهار داشت: نمی‌گویم برجام شق‌القمر بود، برجام بهترین کار در بدترین زمان بود. اگر قرار است «نه»ی بزرگ به آمریکا بگوییم باید پای آن بایستیم، اما این نکته مهم است که فرمان را چه کسی صادر می‌کند. ما نتوانستیم از برجام استفاده روانی کنیم.

مطهرنیا با بیان اینکه چرا به دیپلمات‌های خود اعتماد نداریم، تصریح کرد: دیپلمات‌ها جاسوسانی با مهر رسمی هستند، ما همه پرونده‌های سیاست خارجی خود را برای نبرد داخلی استفاده می‌کنیم. هر کسی صراط مستقیم در سیاست خارجی را مشخص می‌کند باید پاسخگو باشد. مگر نظامی‌های ما نگفتند اگر اسرائیل، سوریه را بزند، ما هم اسرائیل را می‌زنیم اما شاهد هستیم چند بار اسرائیل، سوریه را زد چرا هیچ اقدامی انجام ندادند.

وی با تأکید بر اینکه به ایالات متحده اطمینانی نیست، افزود: روش ما با روش شما فرق می‌کند. منافع ملی، اهداف ملی و نام رهبری ارزش‌های ملی ما است و نمی‌شود با آن کاسبی کرد. سایه جنگ یعنی تهدید، ژورنالیستی برخورد کردن درست نیست. تهدید با تیر شلیک کردن متفاوت است. چرا در اواخر دوره احمدی‌نژاد، رهبر انقلاب مجوز مذاکره دادند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت:‌ تهدید، اختلاس‌ها و میزان طلاق است. آمریکا هیچ تیری به طرف ایران شلیک نمی‌کند مگر جبهه جهانی علیه او درست کنیم. نفت دیگر کالای استراتژیک نیست، شما گفتید تنگه هرمز را می‌بندید، تنگه هرمز را هم نمی‌توانید ببندید.

مطهرنیا اظهار داشت: رئیس دولت اصلاحات گفت رئیس‌جمهور یک تدارکاتچی است، اما باید در انتخابات رأی داد. رأی مردم حق است. باید در یک مسیر دموکراتیک، کشور را جلو ببریم. تحول‌خواهی ذات انسان مؤمن است. اصلاح‌طلبی هم همین است و باید به سمت و سویی برویم که تحول ایجاد کنیم. ما می‌گوییم از ظرفیت تدارکاتچی هم بالاترین استفاده را ببرند. خرد به ما می‌آموزد وضع موجود را ترسیم و نقشه راه بکشیم.

وی با تأکید بر اینکه رهبری قبل از حضور روحانی اجازه مذاکرات را داده بودند، تصریح کرد: در سیاست زنگ تفریح نداریم. آقای روحانی وعده‌هایی داده که باید بگوید وعده‌های خود را چه کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top