تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/02/13 - 11:42
کد خبر: 234201

عمده‌ترین دلیل تاخیر در ازدواج جوانان از زبان خودشان

خانم رستمی که به تازگی و در ۳۱ سالگی ازدواج کرده است، می‌گوید: بسیاری از جوانان به دلیل «بی‌پولی و نداشتن درآمد کافی» ازدواج نمی‌کنند، در حال حاضر با هر یک از جوانان فامیل که در مورد ازدواج صحبت می‌کنم هیچ کدام برنامه‌ای برای ازدواج ندارند و بیشتر آنها نداشتن امنیت شغلی را یکی از دلایل عدم ازدواج خود می‌دانند.

خبرنامه دانشجویان ایران: «مسائل اقتصادی و شغلی» اولین دلیل تاخیر ازدواج جوانان است. بیکاری، درآمد کم، نبود امنیت شغلی به یک دغدغه حل نشدنی برای جوانان تبدیل شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، براساس اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود ۳۴.۴ درصد مردان و ۲۶.۲ درصد زنان ایرانی در سن ازدواج، هرگز ازدواج نکرده‌اند که این آمار نسبت به سرشماری سال ۹۰ کاهش یافته است اما به گفته علیرضا زاهدیان، معاون مرکز آمار ایران، این کاهش به دلیل بهبود الگوی سن ازدواج در کشور نیست و بیشتر ناشی از کاهش سهم جمعیت ۱۵ تا ۳۰ سال است.

وی معتقد است برخلاف بسیاری از کشورهای غربی علاقه به ازدواج در کشور مناسب است ولی جوانان دیر ازدواج می‌کنند. برای اینکه علل تاخیر در ازدواج جوانان را از زبان خودشان بشنویم با طرح این سوال که «مهم‌ترین علت تاخیر در ازدواج جوانان چیست؟» به سراغ مردم رفتیم.

آقای وحیدی ۳۲ ساله و مجرد علت تاخیر در ازدواجش را «بیکاری و بی‌پولی» می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که شغل و درآمد کافی نداشته نباشم حتی فکر کردن به ازدواج هم اشتباه است.

خانم رستمی که به تازگی و در ۳۱ سالگی ازدواج کرده است، می‌گوید: بسیاری از جوانان به دلیل «بی‌پولی و نداشتن درآمد کافی» ازدواج نمی‌کنند، در حال حاضر با هر یک از جوانان فامیل که در مورد ازدواج صحبت می‌کنم هیچ کدام برنامه‌ای برای ازدواج ندارند و بیشتر آنها نداشتن امنیت شغلی را یکی از دلایل عدم ازدواج خود می‌دانند.

آقای مسعودی در پاسخ به سوال ما در مورد علت تاخیر در ازدواج جوانان می‌گوید: جوانی که کار ندارد و نمی‌تواند از عهده خرج و مخارج خودش بربیاید چطور یه نفر دیگر هم اسیر خودش بکند.

آقای حمیدنژاد که به گفته خودش تحصیل‌کرده و بیکار است، می‌گوید: تا وقتی «مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان» حل نشود هر اقدامی برای افزایش ازدواج به بن‌بست می‌خورد چون وقتی شغل و درآمدی برای گذران زندگی نباشد زوجین برای رهایی خود تن به طلاق می‌دهند.

علیرضا که ۳۷ سال سن دارد و مجرد است در پاسخ به سوال ما می‌گوید: ازدواج؟ دیگر از ما گذشته است. تا ۳۲ سالگی که در حال تحصیل و سربازی رفتن بودیم بعد که نیت ازدواج کردیم، دیدیم نه شغل مناسب، نه درآمدی، نه آینده شغلی داریم پس بی‌خیال ازدواج شدیم.

آقای رضایی یکی دیگر از شهروندان در پاسخ به سوال ما در مورد علت تاخیر در ازدواج جوانان، می‌گوید: فقط و فقط «مشکلات اقتصادی»، کسی را سراغ ندارم که واقعا و از ته دل علاقه‌ای به تشکیل خانواده نداشته باشد. وقتی درآمد کافی برای تامین حداقل‌های زندگی وجود ندارد چطور از یک جوان توقع داریم که ازدواج کند؟

خانم حسینی که به گفته خودش یکی از دهه شصتی‌هایی که در صف انتظار ازدواج مانده است، می‌گوید: «مسائل اقتصادی و شغلی» اولین دلیل تاخیر ازدواج جوانان است. بیکاری، درآمد کم، نبود امنیت شغلی به یک دغدغه حل نشدنی برای جوانان تبدیل شده است. جوان امروز با دیدن تورم و گرانی آینده‌ای را می‌بیند که حتی یک خانه نقلی و خودرو برای همسر و فرزندش نمی‌تواند تامین کند.

آقای حیدری که پدر ۴ فرزند جوان است، می‌گوید: «بی‌پولی، بیکاری، شرایط سخت زندگی و هزینه‌های بالای زندگی» سبب شده که جوانان فکر ازدواج را از سر خود بیرون کنند.

آقای طاهری که ۳ سال از ازداوجش می‌گذرد، می‌گوید: «وضعیت بد اقتصادی» جوانان را از ازدواج ترسانده است، برادران خود من وقتی وضعیت اجاره‌نشینی، استرس بالا رفتن اجاره، خانه به دوشی من را دیده‌اند ترجیح داده‌اند که ازدواج را به تاخیر بیاندازند و می‌گویند تا زمانی که خانه‌دار نشویم ازدواج نمی‌کنیم.

آقای محسنی که ۶ سال پیش ازدواج کرده و یک فرزند دارد، می‌گوید: «بیکاری، گرانی، وضعیت بد اقتصادی» مانعی بزرگ برای متاهلان و مجردان شده است، من خودم با این وضعیت به همه توصیه میکنم ازدواج نکنن چون خودم حدود یک سال است از کار بیکار شدم الان هم صاحب‌خانه جوابم کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top