تاریخ انتشار: شنبه 1396/02/16 - 04:44
کد خبر: 234408

نگاهی به تحلیل‌های فعالان سیاسی و اجتماعی به دومین مناظره

در مدت زمان برگزاری مناظره بین این 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری، علاوه بر دفاع تمام قد حسن روحانی و اسحاق جهانگیری از عملکرد دولت، دیگر همراهان دولت در پشت صحنه مناظرات اقدام به پاسخگویی و صدور بیانیه های مختلف از نمایندگان خود برآمدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید ولی تحلیل‌های فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پس از پایان مناظره قابل تأمل است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مناظره دوم نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت «سیاسی و فرهنگی» برگزار شد که البته کاندیداها بیشتر بر روی مسائل سیاسی و خصوصا برجام مانور دادند تا مسائل فرهنگی.

در مدت زمان برگزاری مناظره بین این 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری، علاوه بر دفاع تمام قد حسن روحانی و اسحاق جهانگیری از عملکرد دولت، دیگر همراهان دولت در پشت صحنه مناظرات اقدام به پاسخگویی و صدور بیانیه های مختلف از نمایندگان خود برآمدند.

سیدمصطفی میرسلیم که در مناظره اول حرفی برای گفتن نداشت اما در مناظره دوم با لحنی صریح تر و تندتر ظاهر شد و انتقادات خود را متوجه عملکرد منفعلانه دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی نمود و با نقد سیاست هسته‌ای دولت در موضوع برجام اظهار کرد: چگونه می توان حقوق ملت ایران را در چارچوب برجام احقاق کرد، با توجه به اینکه طرف های مقابل هیچکدام به تعهدات خود عمل نکرده اند. بسیاری از تاسیسات را تعطیل کرده ایم و دانشمندان را بیکار کرده ایم اما تحریم ها سر جای خود باقی مانده است!

اما جالب ماجرا اینجاست درحالی که بسیاری از انتقادات ۴ نامزد غیردولتی متوجه سیاست خارجی و برجام بود، وزارت امور خارجه  طی اقدامی شتاب زده به کمک روحانی و جهانگیری شتافت و در این بیانیه آورد: "کلیه تحریم هایی که بر اساس برجام باید برداشته می شدند همگی لغو و متوقف شده اند. برخی موانع و مشکلاتی که در حوزه بانکی هنوز وجود دارند ناشی از تحریم ها و مشکلاتی هستند که در خارج از برجام قرار دارند."

با توجه به فضای مناظره، دو طیف حاضر در جلسه نتوانستند فضای غالب بر مناظره را به دست بگیرند، ولی هر چه که گذشت، فضا به سمتی سوق پیدا کرد که به ضرر روحانی حرکت می‌کرد. رئیس جمهور که در مناظره اول نشان داد چیزی در چنته ندارد و حتی نامزد پوششی‌اش هم نتوانست کاری از پیش ببرد، آخرین بخت خود را در این مناظره سیاسی و فرهنگی از دست داد، تا با دستانی خالی به دنبال جبران اشتباهات راهبردی‌اش در مناظره سوم باشد.

در ادامه با توجه به پایان مناظره دوم، مطالعه تحلیل فعالان سیاسی و اجتماعی مخاطبان را به نتایج قابل تأملی می‌رساند:

مهدی محمدی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: «امروز بخش بزرگی از راه پیروزی پیموده شد. تیم روحانی- جهانگیری به وضع فاجعه باری مناظره را باخت. روحانی، حتی وقتی نوبت به برجام رسید، جز عصبانیت چیزی نداشت و تنها زمانی می‌خندید که می‌خواست دیگران را مسخره کند...» (ادامه)

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور با تبیین استراتژی حسن روحانی در مناظره‌های اول و دوم گفت: «استراتژی روحانی در مناظره اول افشاء و شکست تاکتیک دروغ‌گویی، تهمت و افتراء بود؛ و در مناظره دوم افشاء و شکست پوپولیسم، عوام‌فریبی، و بی‌برنامگی طرف مقابل...» (ادامه)

عبدالله عبداللهی سردبیر گروه سیاسی و بین الملل خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی نوشت: «سیدابراهیم رئیسی در مناظره امروز بسیار بهتر از مناظره اول نشان داد و توانست نقدهای مهمی از وضعیت موجود در اذهان عمومی بنشاند. میرسلیم را نیز می‌توان پدیده‌ی مناظره امروز لقب داد. محتوا و ساختار جملات انتقادی او خطاب به حجت‌الاسلام روحانی و اسحاق جهانگیری، تاثیرگذار بود...» (ادامه)

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب نیز طی مصاحبه مکتوب درباره مناظره دوم گفت: «مناظره بیش از این که جای ارایه دیدگاهها تلقی شود برای تخریب استفاده شد و بعید است که چنین چیزی مطلوب مردم باشد؛ البته تخریب و نقد طرف مقابل هم جزیی از مناظره است ولی از ابتدا معلوم بود که برای این کار آمده‌اند...» (ادامه)

لطف‌الله فروزنده عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پس از پایان مناظره دوم گفت: «متاسفانه امروز همه دیدند که آقای جهانگیری انشاء می‌خواند و از نوشته‌هایی که برای او از قبل تنظیم شده بود، استفاده می‌کرد. واقعا آقایان مردم را چه فرض کرده‌اند، چرا برای شعور مردم ارزش قائل نیستند...» (ادامه)

مهرداد بذرپاش عضو سابق هیئت رئیسه مجلس طی مصاحبه‌ای بیان کرد: «او(روحانی) چهار سال در اتاق‌های دربسته به امید مشاوران خود از مردم جدا ماند و روزها را سپری کرد؛ اما فکر این روزها را نمی‌کرد که چقدر زود دیر می‌شود و باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشد...» (ادامه)

سیدمحمد حسینی عضو هیات رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب در یک مصاحبه گفت: «در واقع در این مناظره و در دیگر برنامه‌های تلویزیونی جهانگیری تلاش مذبوحانه‌ای دارد که به مخاطب بقبولاند ما که جز یک دوره هشت ساله همواره قدرت را در دست داشته‌ایم، اگر باز هم در قدرت بمانیم، همه چیز درست می‌شود و چنانچه برویم، کشور سقوط خواهد کرد؛ بنابراین ما باید همیشه در قدرت بمانیم تا برای کشور خطر و مشکلی پیش نیاید.» (ادامه)

عبدالله گنجی تحلیل‌گر مسائل سیاسی و مدیر مسئول روزنامه جوان در کانال تلگرامی خود نوشت: «در این مناظره دو طرف جبهه‌ها به میدان آمدند که البته نفر سوم جریان مستقر ضعیف تر بود و جهانگیری تلاش کرد روحانی کم رنگ نشود. ارزیابی من از مناظره دوم 2-4 نه به نفع فرد که به نفع جبهه انقلاب است. ظهور میرسلیم و رئیسی فراتر از انتظار بود...» (ادامه)

عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در تحلیل از مناظره دوم نوشت: «وقتی وزیر یک دولت به زیان تولیدکنندگان داخلی عمل و به نفع تولیدکنندگان خارجی کار می‌کند، هر دولتی بود عذرخواهی می‌کرد، اما آقای روحانی امشب نه تنها در معرض ملت ایران عذرخواهی نکرد، بلکه منتقد در این عرصه را به بداخلاقی و عدم رعایت اخلاق متهم ساخت...» (ادامه)

پرویز امینی تحلیل گر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: «جهانگیری و روحانی نیز ناتوان از ایجاد فضای جدید بودند و نتوانستند فضا را به نفع خود برگردانند. شعارزدگی و انشاخوانی و تکرار ادبیات این چهار سال، برآیند کار آنها در این مناظره بود که اگر نگوییم آزاردهنده بود، به هیچ وجه موج آفرین نبود...» (ادامه)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top