گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 234440

هشدار انجمن فیزیوتراپی ایران به کنکوری‌ها

به گفته رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، نشستن طولانی بخصوص با کمی چرخش تنه یا اعمال وزن غیرقرینه بر طرفین لگن، نه‌تنها چرخش لگن نسبت به استخوان خارجی ایجاد می‌کند، بلکه اختلاف طول پاها و درد ناحیه بالای باسن را در پی خواهد داشت.

خبرنامه دانشجویان ایران:  هفته گذشته رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با توجه به در پیش بودن کنکور، نسبت به بروز عوارض جسمانی ناشی از نشستن طولانی‌مدت دانش‌آموزان هنگام مطالعه هشدار داد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از تسنیم، هفته گذشته رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با توجه به در پیش بودن کنکور، نسبت به بروز عوارض جسمانی ناشی از نشستن طولانی‌مدت دانش‌آموزان هنگام مطالعه هشدار داد.

در واقع مشکلات و اختلالات اسکلتی عضلانی دانش‌آموزان از نشستن طولانی مدت در حالی که سر به سمت پایین و جلو خم می‌شود، ایجاد می‌شود. زیرا در چنین وضعیتی موقعیت قرارگیری سر، سبب کوتاهی عضلات جلوی گردن و ضعف و اسپاسم عضلات عمقی و پشتی گردن می‌شود و قوس گردن را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

دکتر محمدعلی محسنی بندپی در این باره می‌گوید: هر وضعیتی به صورت طولانی‌مدت و بدون حرکت می‌تواند با خسته کردن عضلات و ایجاد کشش مداوم رباط‌ها و اعمال فشار بر مفاصل سبب بروز آسیب‌های جدی و گاهی پایدار در مفاصل و ستون فقرات شود.به همین دلیل، توجه به نحوه مطالعه بویژه به صورت طولانی نیازمند توجه بیشتر است.

دست‌هایی که به خواب می‌روند
استفاده بیش از حد از گردن در حرکات تکراری و مداوم مانند این که ساعت‌ها جلوی رایانه خود خم شده باشید یا این که در رختخواب یا روی شکم مطالعه کنید می‌تواند باعث کشیدگی عضلات گردن شود. با تداوم چنین شرایطی، شخص علاوه بر گردن درد دچار احساس بی‌حسی یا خواب رفتگی و کاهش قدرت در دست‌ها و حتی اختلال در حرکات ظریف دست‌ها هنگام نوشتن می‌شود.

به گفته دکتر محسنی، وقتی قوس طبیعی گردن از بین می‌رود و فشار روی دیسک‌ها و رباط‌ها افزایش می‌یابد، درد گردن و در صورت فشار بر ریشه‌های عصبی درد بازوها و دست‌ها ظاهر می‌شود و خواب رفتگی، گزگز و مورمور را در دست‌ها ایجاد می‌کند. وی هشدار می‌دهد: بروز گره‌های عضلانی بر اثر اسپاسم طولانی مدت این عضلات و سردرد و تهوع از دیگر عوارض این قبیل نشستن‌های غلط و طولانی‌مدت است.

دانش‌آموزانی با دیسک‌های بیرون زده کمری
خوب است بدانید ستون فقرات در ناحیه مهره‌های چهارم و پنجم و اول خاجی به علت وضعیت 90 درجه و تحمل وزن تنه بسیار آسیب‌پذیر بوده و مستعد بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌ای و درگیری عصب سیاتیک است.

به گفته رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، نشستن طولانی بخصوص با کمی چرخش تنه یا اعمال وزن غیرقرینه بر طرفین لگن، نه‌تنها چرخش لگن نسبت به استخوان خارجی ایجاد می‌کند، بلکه اختلاف طول پاها و درد ناحیه بالای باسن را در پی خواهد داشت.

نوجوانانی که قوز دارند
متاسفنه بی‌توجهی به وضعیت نشستن و مطالعه دانش‌آموزان بتدریج منجر به آن می‌شود که مهره‌های پشتی به علت وضعیت خمیده طولانی‌مدت دچار تغییر شکل به صورت قوزپشتی شود و به مرور وضعیت تنفسی فرد را نیز دچار اختلال کند. خمیدگی بیش از اندازه ستون مهره‌ها در ناحیه کمر به طرف جلو باعث به وجود آمدن خمیدگی بیش از اندازه ستون مهره پشتی به عقب می‌شود. به همین علت بیشتر دختران و پسران جوان، گودی کمر شدید دارند.

به همین دلیل این متخصص فیزیوتراپی نسبت به بروز قوز پشتی در دختران و پسران جوان هشدار داده و توضیح می‌دهد: قوز پشتی سبب فشار روی دنده‌ها و التهاب غضروف انتهایی آنها یا اسپاسم عضلات بین دنده‌ای می‌شود که بسیار دردناک است و تنفس و تحرک را برای فرد دشوار می‌کند. البته علاوه بر نشستن نامناسب، استفاده نادرست از کوله‌پشتی و حمل کوله‌های سنگین نیز می‌تواند در ایجاد قوز موِثر باشد.

مطالعه روی شکم، بلای جان کمر و گردن
همان گونه که گفتیم، برای مطالعه روی شکم خوابیدن از وضعیت‌های پرخطر است. در این وضعیت تنه با ستون کردن آرنج‌ها بالا قرار می‌گیرد یا دست‌ها زیر چانه واقع می‌شوند. این وضعیت، در طولانی‌مدت فشار را روی مفاصل پشتی ستون فقرات اعمال کرده و با سایش غضروف مفصلی سبب آرتروز یا قفل شدن این مفاصل می‌شود.

به همین دلیل، دکتر محسنی به دانش‌آموزان توصیه می‌کند: هر 15 تا 20 دقیقه وضعیت مطالعه خود را تغییر دهید. همچنین، هنگام مطالعه، کتاب یا رایانه در مقابل سر و چشم‌هایتان قرار گیرد تا سر خم نشود.

تمرین‌های ایزومتریک و کششی را با مشاوره فیزیوتراپی آموزش ببینید و هر چهار تا پنج ساعت مطالعه آنها را انجام دهید. در هر روز 30 تا 45 دقیقه شنای آرام یا پیاده‌روی را در برنامه خود بگنجانید تا از بروز آسیب‌های بدنی در امان باشید.

پیشگیری از کمردردهای دوران بزرگسالی
آموزش‌های ساده به کودکان باعث می‌شود از آسیب‌های جدی عضلانی و اسکلتی که ممکن است تا بزرگسالی همراه آنان باشد، پیشگیری کنیم. برای رسیدن به این هدف توجه به موارد زیر ضروری است:

با تفاهم‌نامه صورت گرفته با اداره آموزش و پرورش، تمامی کودکان غربالگری شوند و آنها که در معرض خطر و مستعد ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی هستند چه از لحاظ صافی کف پا، زانوهای پرانتزی، زانوهای ضربدری یا قوس‌های کمری، قوز ناحیه پشت یا حتی انحرافات جانبی دارند، شناسایی و در صورت نیاز به مراکز درمانی معرفی شوند.

وزن کوله‌پشتی بچه‌های مدرسه‌ای باید کاهش پیدا کند و فقط 10 درصد وزن خودشان باشد.

نشستن پشت نیمکت‌های مدرسه، وضعیت درس خواندن و انجام تکالیف دانش‌آموزان با انجام آموزش همگانی اصلاح شود.

کجی ستون فقرات دانش‌آموزان ایرانی
دبیر انجمن علمی فیزیوتراپی ایران معتقد است: بیشتر دانش‌آموزان کشور به دلیل وزن بالای کوله‌پشتی یا کوله‌پشتی نامناسب، دچار انحراف در ستون فقرات می‌شوند.

باید توجه داشت اگر وزن کوله‌پشتی بیش از 10 درصد وزن بدن دانش‌آموزان دبستانی باشد سبب انحراف در ستون فقرات خواهد شد. دانش‌آموزان بویژه در پایه ابتدایی به دلیل رشد سریع جثه و شکل گیری سیستم اسکلتی ـ عضلانی، در معرض پیامد‌های منفی ناشی از حمل دستی وسایل مورد نیاز مدرسه خود در طول سال تحصیلی هستند. در واقع، انتخاب یک کوله‌پشتی مناسب باعث می‌شود بار حمل شده توسط دانش‌آموز به صورت متقارن نگهداری شود و این امر در کاهش خطر بروز اختلالات اسکلتی ـ عضلانی موثر است.

ضروری است دانش‌آموزان تا حد ممکن، کمترین بار را در کوله‌پشتی بگذارند زیرا سنگین‌کردن آن، سبب قوس‌دار شدن بیش از حد پشت یا سر و تنه را به جلو خم می‌کند که همین امر عوارضی نظیر انحنای غیرطبیعی ستون فقرات، ابتلا به دردهای جسمی و ناهنجاری‌های قامتی بر جای می‌گذارد.

منبع: جام جم

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.