تاریخ انتشار: 23 بهمن 1389 - 10:30:30
کد خبر: 23504

نویسنده کتاب موج سوم در جمع دانشجویان مطرح کرد:

دلیل اصلی انشقاق در تشکل‌های دانشجویی؛ تغییر رویکرد دینی به ملاحظات سیاسی

خضریان با تاکید بر این نکته که اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اولین تشکیلاتی نبود که از دفتر تحکیم وحدت جدا شد گفت: اما اتحادیه مستقل اولین تشکیلاتی بود که انشقاقش تشکیلاتی بود، یعنی اینطور نبود که مثلا من در درون اتحادیه با شما اختلاف پیدا کنم و از انجمن بروم بلکه انجمن های اسلامی بودند که از درون دفتر تحکیم وحدت جدا شدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: علی خضریان دبیر اسبق سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل صبح پنجشنبه در آخرین روز از اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر 9 به سخنرانی پیرامون موضوع جنبش دانشجویی پرداخت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خضریان با تاکید بر این نکته که اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اولین تشکیلاتی نبود که از دفتر تحکیم وحدت جدا شد گفت: اما اتحادیه مستقل اولین تشکیلاتی بود که انشقاقش تشکیلاتی بود، یعنی اینطور نبود که مثلا من در درون اتحادیه با شما اختلاف پیدا کنم و از انجمن بروم بلکه انجمن های اسلامی بودند که از درون دفتر تحکیم وحدت جدا شدند.

وی افزود: قبل از شما ظرفیت های دیگری هم بودند که به دلایل گوناگون از درون دفتر تحکیم وحدت جدا شدند اما انشقاقشان توسط انجمن های اسلامی نبود بلکه افراد بودند که از دفتر تحکیم وحدت جدا شدند و رفتند و تشکیلات دیگری را بوجود آوردند. مثل اواخر دهه شصت، خروج افرادی مثل آقای نصر اصفهانی از دانشگاه علامه طباطبایی یا آقایی مثل باقری لنکرانی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز که اینها جدا شدنشان از درون دفتر تحکیم وحدت به صورت فردی بود و بخاطر اختلافات فردی که با دفتر تحکیم وحدت مواجه شدند به فکر تاسیس تشکیلات دیگری افتادند و رفتند اتحادیه دیگری را به نام جامعه اسلامی دانشجویان تاسیس کردند.

این فعال سابق دانشجویی در ادامه تصریح کرد که اختلاف آنها فکری و اعتقادی نبود چون دفتر تحکیم وحدت آن سالها دفتر تحکیم وحدت ارزشی بود چون تا سال 77، 78 جمعیت اصلی دفتر تحکیم وحدت ارزشی بود. اثبات این حرف آنجاست که بعد از انتخابات سال 76، آقای منتظری چهل روز بعد انتخابات آمد سخنرانی کرد و در آنجا یکسری بی احترامی ها به مقام معظم رهبری می کنند که دفتر تحکیم وحدتی که در سال 76 به نفع آقای خاتمی کار می کرد با سیاه پوش کردن دانشگاه ها و عزاداری و راهپیمایی کردن و راه انداختن دسته های سینه زنی و حتی تجمع های اعتراض آمیز به مدت یک هفته این اقدام را محکوم کردند.

خضریان در ادامه افزود: همان سالها این افراد نامه ای دارند خطاب به شیعیان لبنان که نامه را اینطور شروع می کنند. "نامه ای به ملت رشید، مبارز و دلاور لبنان، پیروزی شما توسط دلاور مردان حزب الله لبنان را تبریک می گوییم." این نامه سال 77 منتشر شده است. همان افرادی که امروز در خارج از کشور خودشان را به عنوان مدعیان جریان دانشجویی جا می زنند و معلوم نیست آخرین باری که در دانشگاه تهران قدم زدنند چه زمانی بود. آن سالها که در کف دانشگاهها بودند اعتقاداتشان این شکلی بود یا در سالهای 77، 76 انجمن اسلامی عضو دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه شهید چمران اهواز هفته ای یک هیئت دانشجویی داشتند که دعای کمیل در شبهای جمعه برگزار می کرد. آنهایی که در دانشگاه چمران اهواز بودند می دانند که فضای مقابل مسجد آنجا چطوری بود. آنجا آنقدر دانشجو ها به دعوت دفتر تحکیم وحدت در دعای کمیل شرکت می کردند که سوزن انداختن پیدا نمی شد.

خضریان با تشریح دلایل اختلاف در دفتر تحکیم وحدت و ایجاد انشقاق گفت: یکی دو سال پیش از جدا شدن این افراد انتخاباتی داشتیم در کشور به نام انتخابات سوم شورای شهر کشور که در این انتخابات دفتر تحکیم وحدت البته نه به معنای همه بلکه به معنای شورای مرکزی اتحادیه از لیست مجمع روحانیون مبارز حمایت کنند.

وی افزود: آن زمان در آستانه انتخابات مجلس سوم یک اتفاقی در فضای سیاسی کشور می افتد که جریانی از درون جامعه روحانیت مبارز به دلیل عدم فضای مشترک فکری در لیست انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز از آنها جدا می شوند و با عنوان مجمع روحانیون مبارز اعلام موجودیت می کنند.

نویسنده کتاب موج سوم در ادامه گفت: اعضای شورا مرکزی دفتر تحکیم وحدت به دلیل اینکه احساس می کردند اعتقادات سیاسیشان به مجمع روحانیون مبارز نزدیک تر است می روند به سمتی که در انتخابات آینده از لیست مجمع روحانیون مبارز حمایت کنند و همین کار را هم می کنند و طی بیانیه ای از مجمع روحانیون مبارز حمایت می کنند.

خضریان با اذعان این مطلب که این اتفاق در سال 65 و 66 افتاد گفت شورای مرکزی یک تصمیمی گرفت و بیانیه اش را صادر کرد. کم کم در بدنه دانشگاه کسانی که معتقد به این رفتار شورای مرکزی نبودند می روند به سمتی که انتقادات خودشان را طرح کنند که چرا شما از جامعه روحانیت مبارز حمایت نکردید و یک عده هم گفتند چرا شما از لیست مجمع حمایت کردید. بخاطر رویکرد سیاسی آن سالها باعث می شود یک عده ای که مخالف حمایت از لیست مجمع روحانیون بودند، کم کم اختلافاتشان بیشتر شود و از دفتر تحکیم جدا شدند و به عنوان جامعه اسلامی دانشجویان فعالیت کردند.

انجمن های اسلامی به این نتیجه رسیدند که باید تشکلهای جدید انقلابی تاسیس کنند
خضریان در ادامه با تاکید بر این نکته که دفتر تحکیم وحدت بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت گفت انجمن های اسلامی دانشجویان قبل از انقلاب اسلامی شکل گرفتند و اعلام موجودیت کردند. در سالهای قبل از انقلاب اسلامی انجمن های اسلامی دانشجویان که تنها ظرفیت اسلامی در درون دانشگاه ها بودند. تمام هم و غمشان را حمایت از مرجعیت امام بعد از 15 خرداد سال 42 گذاشتند و هدف خودشان را براندازی نظام طاغوت گذاشتند که در همان سالها دچار یکسری اختلافات شدند، همان سالهایی که هنوز دفتر تحکیم وحدت شکل نگرفته بود.

وی در ادامه افزود: یک طیفشان به نام طیف حنیف نژاد که دانشجوی رشته کشاورزی دانشگاه تهران پردیس کرج بود از درون انجمن اسلامی می گوید که روندی که برای حمایت از مرجعیت در پیش گرفته اید اشتباه است و باید به سمت مبارزه مسلحانه برویم. به سمت مبارزه مسلحانه می روند و می گویند کم کم ما با شیوه های اسلامی قادر به مبارزه مسلحانه نیستیم و اسلام را کنار می گذارند و اعلام موجودیت مارکسیستی می کنند و در همان موقعیت مارکسیستی رژیم شاهنشاهی یک تعدایشان را می گیرد و تعدادیشان را می کشد و مردم هم به دلیل اینکه می دانستند مارکسیست هستند خیلی واکنش نشان ندادند.

خضریان با تصریح این نکته که این نیز باز همه ظرفیت انجمن های اسلامی نبود گفت ما انجمنی های اسلامی زیادی داشتیم که رویکرد و اعتقادات اسلامی داشتند و تا سال 57 پیش آمدند و در سال 57 هم ظرفیت خود را تقویت کردند و در همان سال 58 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شروع کردند به برقراری ارتباط با یکدیگر.

وی ادامه داد: آنچه که از خاطرات خودشان بر می آید عمده عنوان های جلساتشان در آن سالها این بود که ما تا الان برای این مبارزه می کردیم که رژیم سقوط کند حالا از این به بعد باید چه کاری در کف دانشگاه ها انجام دهیم. در این جلسات به این نتیجه رسیدند که آنها باید تمام ظرفیت انقلابی خود را برای تقویت از نظام اسلامی بگذارند. بر اساس ادعای تمام افرادی که در آن جلسه بودند مثل آقای میردامادی، آقای عباس عبدی که مشارکتی است، آقای احمدی نژاد، آقای بی طرف، همه در آن جلسه بودند.

این فعال سابق دانشجویی افزود: بعد می گویند که ما چطور ظرفیتهای انقلاب اسلامی تقویت را کنیم و به این نتیجه می رسند که باید بروند تشکلهای جدید انقلابی که می توانند ظرفیت سیاسی کشور را تقویت کنند را تشکیل دهند. یکسری رفتند به دنبال تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک عده رفتند به دنبال تشکیل کمیته امداد، بعضی رفتند به دنبال جهاد سازندگی، تعدادی رفتند بدنبال جهاد دانشگاهی و ظرفیتهایی که در درون انقلاب اسلامی شکل گرفت.

مدیر مسئول خبرنامه دانشجویان ایران در ادامه گفت: افرادی مثل آقای میردامادی که دبیر جبهه مشارکت بود رفت به دنبال تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک عده هم رفتند به دنبال کار در مسئولیتهای مختلف کشور مثل آقای احمدی نژاد که فرماندار خوی شد.

وی ادامه داد: این وضعیت بعدا به این سوال می رسد که حالا که ما می خواهیم در خدمت انقلاب اسلامی باشیم آیا نباید در درون خودمان یک جبهه تشکیلاتی باشیم تا بتوانیم از ظرفیتهای شهرستانها برای این کار بهره ببریم؟

دفتر تحکیم وحدت یک عنوان ولایت پذیرانه بود
وی با تاکید بر این نکته که این سوال در شهریور 58 در دانشگاه امیرکبیر در نشست سال 58 انجمن اسلامی های دانشگاه های تهران مطرح شد گفت: در آنجا به این نتیجه می رسند که باید برویم به دنبال تاسیس یک اتحادیه تا بتوانیم از تمام ظرفیت های کل کشور به نفع گفتمان انقلاب اسلامی بهره ببریم.

خضریان افزود: این ایده آنجا توافق می شود که انجام شود و عده ای مسئول پیگیری آن می شوند. اما به دلیل اتفاقاتی که پس از سال تحصیلی 58 در دانشگاه ها می افتد که منجر می شود به 13 آبان ماه سال 58 و تسخیر لانه جاسوسی، این ایده همچنان مسکوت می ماند چون اعضایی که مسئول پیگیری تاسیس این اتحادیه بودند غالبا افرادی بودند که در تسخیر لانه جاسوسی حضور داشتند تا اینکه در سالهای بعد در شهریور ماه در دیداری که دانشجویان خط امام با امام داشتند در مورد اینکه می خواستند گزارشی را از  اسنادی که کشف شده است ارائه کنند در حاشیه این دیدار این ایده را به امام طرح می کنند. حضرت امام در آنجا به آنها می گوید که بروید تحکیم وحدت کنید و اینها با این عنوانی که حضرت امام گفتند به عنوان مخفف برای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان و مراکز عالی کشور نام دفتر تحکیم وحدت را انتخاب می کنند.

وی با تاکید بر این نکته که عنوان دفتر تحکیم وحدت یک عنوان ولایت پذیرانه بود گفت: پس کسی امروز می تواند ادعای دفتر تحکیم وحدت کند که به تفکرات حضرت امام پایبند باشد چون عنوان عنوانی است که حضرت امام گذاشتند. یعنی علم دفتر تحکیم وحدت با علم انجمن های اسلامی دانشجویان خیلی متفاوت است، هرچند که اگر علم انجمن اسلامی دانشجویان را بررسی کنیم دارای نکات خیلی اساسی و ریزی است که باید توجه کرد.

دبیر اسبق سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: انجمن اسلامی ها کسانی بودند مانند شهید بزرگوار چمران، افرادی مثل شریعت رضوی ها، افرادی بودند کاملا بچه مسلمان که اساسا روند شکل گیری انجمن های اسلامی توسط این افراد برای تقابل با جریانهای غیر اسلام گرا بود.

خضریان در ادامه اذعان داشت: حالا ببینید این دفتر تحکیم وحدت کارش به کجا کشیده شد. باید بدانیم چرا اینطور شد؟ مهمترین آسیبی که دفتر تحکیم دید چه بود که این خودش چهل تکه است و من مجبورم برای اینکه آن را شرح دهم به دو، سه مورد از آن اشاره کنم:

باید تلاش کنید اولویتهای دینی تان را در دانشگاه ها بالا ببرید
مهمترین دلیلش جداشدن از اولویتهای دینی به سمت اولویتهای سیاسی بود. یعنی انجمن اسلامی دانشجویانی که همه چیز را باید از نگاه دین بپردازند این بار رویکردشان کم کم تغییر کرد. سالهای 66، 67 که رویکردشان سیاسی می شود و به دو طیف انجمن اسلامی و جامعه اسلامی تبدیل شدن. جلوتر انجمن اسلامی مستقل می شوند و دفتر تحکیم می آییم جلوتر دفتر تحکیم به طیف علامه و طیف شیراز تقسیم می شوند. و می آییم جلوتر طیف علامه سه شاخه می شود. نمودار درختی که عرض کردم بکشید هر کدام از این انشقاق ها بخاطر رویکرد سیاسی بوجود آمد.

خضریان در ادامه افزود: در سالهای 76، 77 اگر بنده می خواستم عضو انجمن اسلامی شوم نمی گفتند بچه مسلمان است یا نه بلکه می پرسیدند دوم خردادی است یا نه؟ یا  در سالهای 70، 71 اگر کسی می خواست عضو انجمن اسلامی شود نمی گفتند بچه مسلمان است یا نه بلکه می گفتند چپی است یا نه؟ چپی منظور چپی سیاسی است نه چپی مارکسیستی. می گفتند این چپی است یا راستی است. اگر چپی است می تواند در انجمن اسلامی بیاید. انجمن اسلامی جای بچه های چپ است. راستی ها باید به جامعه اسلامی روند. هرجا این اولویت سیاسی غلبه کرد بر اولویت دینی انجمنهای اسلامی و دفتر تحکیم دچار آسیب شد. آن سالهایی که طیف زیادی از دانشجویان توسط دفتر تحکیم اعزام می شدند به جبهه های جنگ یک عده علم مجمع روحانیون را بلند کرده بودند و زیر آن سینه می زدند. طیف ناخالصی که آن موقع فکر می کردند که الان جبهه جنگ بین مجمع روحانیون و جامعه روحانیت است.

وی تاکید کرد اگر می خواهید در اتحادیه خود بر اساس عناوین و آرمانهای اسلامی پایدار بمانید و براساس آنچه به آن اعتقاد دارید اتحادیه شما باقی بماند تلاش کنید اولویتهای دینی تان در دانشگاه ها بالا ببرید. رویکردتان را دینی قرار دهید. در مسائل دینی کوتاه نیایید. در جذب نیروهایتان رویکرد دینی، رویکرد  اساسی شما باشد. روی آنها بمانید و پایدار باشید. از آن طرف در جهت تقویت باورهای دینی برنامه ریزی کنید. تلاش کنید. دیداری را همین اعضای اتحادیه در اسفند 83 با مقام معظم رهبری داشتند که ای کاش فیلم آن دیدار را در اختیار اتحادیه قرار می دادند تا شاید مواضعی که در آن سال و حتی سالهای بعدی ارائه کردند در چارچوب فکری رهبر معظم انقلاب بود.

رهبری نظرات ما را تایید کرد
دبیر اسبق سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: ما نمی گوییم همه نظرات رهبری را پیاده کردیم ولی درچارچوب فکری مقام معظم رهبری بوده است. ایشان اشاره می کنند که تمام مواضع شما را تایید می کنم. بروید به همه بگویید. من همه مواضع شما را تایید می کنم و بعد از آن مواضعی که رهبر معظم انقلاب داشتند اینگونه بود که ایشان نگاه ویژه ای یه اتحادیه شما دارند. اینها ظرفیت است اینها برکت است. روز اربعین دیداری هیئت های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب داشتند. بعد از این مراسم اعضای قدیمی اتحادیه دانشجویان افتخار این را داشتند که برای صرف ناهار به منزل ایشان بروند و با ایشان ناهار را صرف کنند. آنجا اعضای قدیمی اتحادیه شما خدمت ایشان می رسند خودشان را معرفی کردند به حضرت آقا که ما اعضای اتحادیه انجمن مستقل دانشجویان هستیم. لبخند رضایتی که بر لب حضرت آقا شکل گرفت برای خیلی هایی که در جلسه بودند شیرین بود و شیرین تر از تمام سختی هایی که طی این ده سال گذشته کشیده شده است. ایشان اجازه دادند که ما سلام ایشان را به شما برسانیم و چفیه خودشان را به اتحادیه تقدیم کردند. این برکتی برای اتحادیه شما است. قدر این برکت و عنایت را بدانید. چیزی که امروز در اختیار شما است تلاش زیادی برای آن شده است تا به اینجا رسید.

هنوز ظرفیت اسلامگرا در دانشگاه ها مظلوم است
خضریان با تشریح بعضی از آسیبهایی که تشکلهای اسلامی ممکن است به آن دچار شوند گفت: جنبش دانشجویی و جریان اسلامگرای دانشگاه متاسفانه دچار یک جور بی انگیزگی رفتاری و عملیاتی در درون دانشگاه دارد می شود و احساس می کند که قله ها و مرزهایی را فتح کرده است و با رویکرد خودش در درون دانشگاه به حیات عادی خودش ادامه می دهد.مواظب باشید به روزمرگی دچار نشوید.

وی تاکید کرد ما هنوز چیزی را بدست نیاورده ایم و هنوز ظرفیت اسلامگرا در دانشگاه ها مظلوم است. ما هنوز در حال مبارزه هستیم.ببینید چیکار کنیم در حوزه زنان که در این حوزه موفق باشیم.برایش برنامه ریزی کنید و ببینید چگونه می توانید انگیزه ایجاد کنید.من باید عرض کنم که رهبر انقلاب به اتحادیه نگاه ویژه ای دارد. این حرف غلو نیست. من از راه های مختلف مطلع هستم که چنین است.

مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران افزود: ما باید هر آنچه داریم به میدان بیاوریم.ما باید روند انجمن های اسلامی را تثبیت کنیم. در حوزه فضای مجازی همان طور که در ابتدای عرایضم گفتم جریانی که در کف دانشگاه حضور ندارد در فضای مجازی آن چنان دارد خودش را ظهور و بروز می دهد که بنده اگر نگاهی به فضای دانشجویی نداشته باشم و آشنایی با این فضا نداشته باشم احساس می کنم که این فضای دانشگاه یک فضای غیر اسلامی است. اگر شما را نشناختند بدانید در حوزه افکار عمومی دارید ضعیف عمل می کنید .کار می کنید ولی محصول را عرضه نمی کنید.

خضریان تاکید کرد که کار شما باید در مسیر اسلامی شدن دانشگاه باشد. این اسلامی شدن دانشگاه را هم ریز کنید و به عنوان شعار بزرگ در ذهنتان نگه ندارید که نتوانید به آن عمل کنید، نماد سازی برایش کنید و این نمادسازی را مهندسی کنید و درکف دانشگاه ها بیاورید. وی افزود: من یک مثال برای شما می زنم و بقیه آنرا خودتان پیگیری کنید،بطور مثال مسجد دانشگاه شما نماد اسلام خواهی دانشگاه است،درست است؟ این را می پذیرید؟ اگر می خواهید دانشگاه را به سمت اسلامی شدن ببرید،چند درصد طیف مسجدی دانشگاه با شما ارتباط دارد؟ چقدر توانستید این طیف را ارتقا بدهید؟ مثلا می بینید اول ترم 500 نفر از جمعیت 10هزار نفری دانشگاه ظهرها در نماز جماعت شرکت می کنند.خب کسی این مسجد را ببیند می گوید عجب مسجد پری! چکار باید کرد این جمعیت را افزایش داد، بگویی می خواهیم تا آخر سال این جمعیت را به 700نفر ارتقا بدهیم. این 200نفری که می خواهیم اضافه کنیم، چه انگیزه هایی باید برایشان فعال بشود تا در نماد اسلام خواهی دانشگاه که نماز جماعت ظهر و عصرش است، حضور پیدا بکنن. خار بشوند در چشم کسانی که نمی خواهند در دانشگاه بچه مسلمان ها را ببینند.

وی در ادامه افزود: چه کار باید کرد؟ باید در امام جماعت تغییراتی رخ دهد؟ بروید و با او صحبت کنید. باید مسجد دانشگاه از برگزاری نماز صرف خارج شود و مسائل دیگری در آن شکل گیرد؟ فکر کنید و ببینید چه اتفاقاتی باید بیافتد؟ انگیزه های مادی باید برایش ایجاد کرد؟ مسابقات برگزار کنیم؟خب مسابقه پیامکی برای اردوی خودتان نمونه خوبی بود. باید برای بچه ها انگیزه های مسابقاتی ایجادکنیم و جایزه های نفیس باید بدهیم؟ جایزه های نفیس بدهید!

اگر شما از بودجه فرهنگی دانشگاهها استفاده نکنید، دیگران خرج ریخت و پاشهای تبلیغاتی خود می کنند
خضریان در ادامه صحبت ها به عملکرد یکی از دستگاه فرهنگی وزارت علوم انتقاد کرد، خضریان درباره بودجه فرهنگی وزارت خانه اعلام کرد: اگر این بودجه های فرهنگی را تشکل ها از دانشگاه نگیرند و خرج فعالیت فرهنگی نکنند، این پول را می برند و هتل بزرگ تهران را می گیرند، دانشجوها را با هواپیما به تهران انتقال می دهند و نشست نشریات دانشجویی و ایرانیان خارج از کشور برگزار می کنند. پول در مملکت هست شما خرج انقلاب اسلامی نکنید، دیگران خرج می کنند! از معاون فرهنگی دانشگاه بگیرید خرج کنید، اگر گفت پول نداریم،قبول نکنید!

این فعال سیاسی فرهنگی تاکید کرد: اگر گقتند پول نیست باور نکنید، چرا وقتی در کف دانشگاه می خواهیم کار فرهنگی برای انقلاب اسلامی بکنیم، پول نیست؟ ولی تا دلتان بخواهد در کشور نشست هنرمندان و بازیگران آنچنانی برگزار می شود و بهترین امکانات فرهنگی در اختیار آن ها قرار می گیرد. ما در عرصه فرهنگی در دانشگاه ها هیچ چیز بدست نیاوردیم، همه چیز ما را دارند می گیرند. اقدام نکنید، تا چند وقت دیگر خوانندههای لس آنجلسی را در دانشگاه هایتان می آورند تا برای شما کنسرت اجرا کند! چه زمانی کار ما به خواننده های زن برسد هنوز معلوم نیست؟!

حداقل 1 درصد بودجه دانشگاه باید صرف مسائل فرهنگی شود
خضریان خطاب به جنبش دانشجویی افزود: همه چیز ما را دارند می گیرند. اقدام کنید، در کف دانشگاه ها انگیزه داشته باشید. داریم ضعیف عمل می کنیم.بودجه های فرهنگی دانشگاه ها را مطالبه کنید. طبق قانون حداقل1درصد بودجه دانشگاه باید صرف مسائل فرهنگی شود؛ مگر دولت دهم ادعا نمی کند که من دولت فرهنگی هستم؟ همان 1درصد بودجه فرهنگی دانشگاهمان را به ما بدهند! چطور آن مقام اجرایی در حیطه فرهنگی وزارت علوم جلوی مقام معظم رهبری صحبت می کند و می گوید اگر بودجه فرهنگی افزایش پیدا کند، اداره کردنش مشکل می شود. کار فرهنگی اینطور نیست که با بودجه حل شود. ایشان آنجا در حرف مقام معظم رهبری می پرد که نه اینطور نیست. حالا که بودجه است بگذارید لااقل صرف یک کار فرهنگی شود. فکر نکنید چیزی بدست آوردید و قله ای را فتح کردید. مظلوم تر از گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه نداریم.

همه شعار می دهند ولی هیچ کدام کمک شما نمی کنند
دبیر اسبق سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه به کرسی های آزاد اندیشی اشاره می کند: در یکی از دانشگاه ها می گویند می خواهیم کرسی آزاد اندیشی برگزار کنیم، رئیس دانشگاه که به اصطلاح از قشر ارزشی هم است، می گوید نه چرا که فضای دانشگاه متشنج می شود. خضریان خطاب به  این شخص گفت: ما حرف شما را بپذیریم یا حرف رهبر انقلاب را؟ چرا باید رئیس دانشگاه همچین اجازه ای به خودش بدهد؟ مسئول بسیج دانشگاه آمده بود پیش من و می گفت نمی گذارند کرسی آزاد اندیشی برگزار کنیم، این که یکی از ارزشی ترین دانشگاه های ماست، این وضع را دارد.

وی افزود: به شما بگویم در سطوح عالی وزارت خانه شما وزارت علوم و وزارت بهداشت، همه شعار می دهند ولی هیچ کدام کمک شما نمی کنند. به شما می گویند احسنت شما طیف مذهبی دانشگاه هستید و تو دلشان به شما می خندند و می گویند که این ها سر کار هستند! بخش اعظمی به شما اعتقادی ندارند و فقط لبخند به شما می زنند. در امور دانشگاهتان مراجعه کنید که کجا کارتان را راحت کردند؟ کجا کار شما را سهل کردند و دارند به انقلاب اسلامی کمک می کنند؟ در دانشگاه هرمزگان، استاد دانشگاه استاد درجه یکی هم نیست استاد ادبیات هست،مویش را فشن می کند و لباس های بدن نما می پوشد، این آقا سرکلاس می آید و هرچه از دهانش در می آید، می گوید. به مسئول دانشگاه می گویی که این چه وضعی است؟ این چه استادی است که برای ما آوردید؟ می گوید حرف شما درست است ولی ما باید این ظرفیت ها را در دانشگاه ها حفظ کنیم، این چه حرفی است؟ چرا اجازه می دهید در دانشگاهی که باید دست جریان انقلاب اسلامی باشد، همچنین اساتیدی تنفس کنند؟

وی در ادامه آسیب شناسی جنبش دانشجویی افزود: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، استاد اجازه نمی کرد حرفی را بزند که اگر به گوش انجمن  اسلامی می رسید،برایش مشکل ساز می شد. انجمن اسلامی همچین جایگاهی دارد،انجمنهای اسلامی باید بدنه اجتماعی دانشگاه باشند. می دانید چرا در کف دانشگاه، جنبش دانشجویی نمی تواند عمل کند، بخاطر این که باید کف دانشگاه را با خودمان همراه  می کردیم، نشد و بدنه اجتماعی دانشگاه همراه ما نیست و نمی توانیم در میدان کاری بکنیم چون تنها می مانیم، چون آنجایی که باید پایگاه مسجد را افزایش میدادیم ،ندادیم.چون با الگوی غربی داریم به جنگ غرب می رویم.

مسجد و هیئات را تقویت کنید
آنجایی که پایگاه اصلی ماست،مسجد و هیئت است، چقدر ما داریم این ها را تقویت می کنیم؟ چقدر وقتمان را داریم صرف این کار می کنیم؟ خدا لعنت کند کسانی را که آمدن در دانشگاه ها و گفتن هیئت های دانشجویی باید جدا باشد، از انجمن های اسلامی،کانون های فرهنگی باید جدا باشند از انجمن های اسلامی، کانون مهدویت جدا باشد از انجمن های اسلامی .برای همه این ها کانون تشکیل دادند بعد گفتیم انجمن اسلامی باید چه کار بکند؟

گفتند شما کار سیاسی تان را بکنید!
مگر ما چیزی غیر از مسجد و هیئت داریم؟مگر چیزی غیر از مهدویت داریم؟ خدا لعنت کند آن کسی را که این ها را از ما بخواهد بگیرد.

اقدام کنید این ها را برگردانید،این ها اصالت های انجمن اسلامی است. مسجد پایگاه اصلی انجمن اسلامی است.استراتژی هایتان را عوض کنید. وقتی که می بینید به این شکل جواب نمی گیرید یعنی با مدل غربی نمی تونید غرب را ساقط کنید، برگردید به هویت هایتان.

خضریان در ادامه افزود: مسجد و هیئات را تقویت کنید؛ مسجد را سیاسی بکنید و نگذارید مسجد غیر سیاسی بماند. نگذارید که بگویند مسجد مقدس است و جای مسائل سیاسی نیست یعنی مسجد مقدس است و کار سیاسی غیر مقدس.ا لان به این شکل دارد جا می افتد.

خضریان افزود: غزه زیر فشار است و به کانون ها می گوییم بیایید تجمع کنیم ولی می گویند که این کار سیاسی است و ما نمی آییم. اگر کانون قرآن و عترت و کانون مهدویت نخواهند این جا حضور داشته باشند،پس کجا می خواهند حضور داشته باشند؟ قرآنی تر از این؟مهدوی تر از این؟ ما هم نشسته ایم و نگاه می کنیم،هویت هایمان را یکی یکی دارند از ما می گیرند.

خضریان در مورد رسالت انجمن های اسلامی در زمان دانشگاه می گوید: یک زمانی انجمن های اسلامی در زمان جنگ تحمیلی، آمدن یک جا را قرار دادن به نام واحد جنگ و انجمن اسلامی دانشگاه تهران بزرگترین ساختمان خود را به واحد جنگ خود اختصاص دادند. مسئول تقویت نیروهای دانشجو بود در جبهه ها و کمک های اقتصادی را جمع می کرد و به جبهه ها می رساند یعنی تامین نیروی انسانی و مالی و مسئول رفع غیبت دانشجویانی بود که از دانشگاه ها می رفتند به جبهه ها و مشکلات دانشجو ها را هم پیگیری می کردند که مثلا برای صحبت کردن با یک استاد ،لازم نباشد از خوزستان بیایند تهران.

امروز در بعضی رسانه ها درباره ما دروغ می گویند
خضریان افزود: چه کسی باید در فضای سایبر بلند کند؟ شما ها را که آقا لقب افسری در دانشگاه بهتان داده است ،فکر کردید که چه کسی باید این علم را در انجمن شما بلند کند؟

وی با تاکید بر حضور بچه های انجمن اسلامی در فضای مذهبی گفت: وقتی ما واحد فرهنگی داریم باید یک بخش آن مربوط باشد به مسجد و هیئات. مسجد و هیئات را زنده نگه دارید.

خضریان تاکید کرد: یک اتفاقی در حوزه رسانه دارد انجام می شود که بد نیست شما به آن واقف باشید چون برای حفظ پویایی شما و پاسخگویی شما در دانشگاه به کار می آید. آن هم این است که امروز شما در رسانه دارید یک حرف کذب بزرگی می شنوید.

وی تصریح کرد ادعایی در مورد شما می شود که اصلا درست نیست. آن هم این است که اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل یک اتحادیه دولتی پس از روی کار آمدن دولت نهم است و می گویند شما را دولت نهم به پا کرد تا در برابر دفتر تحکیم وحدت بایستید.

خضریان در پاسخ به این ادعا کذب گفت: اولا شما در سال 78 شکل گرفتید. کسانی که در کف دانشگاه بودند این را می دانند چون اسنادش موجود است. یعنی نامه هایی از آقای معین وجود دارد که در مورد اتحادیه شما صحبت شده است. پیام های متفاوتی که مقام معظم رهبری قبل از روی کار آمدن دولت نهم به دفتر اتحادیه صادر کردند و متونش هم در دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری موجود است.

وی افزود: یعنی اسنادش وجود دارد که شما قبل از دولت نهم شکل گرفته اید و هیچ ارتباطی به دولت نهم ندارید و مهمترین سند هم سندی است که در نشست سال 83 در ارومیه برگزار شد که مقام معظم رهبری آنجا پیام دلنشینی را خطاب به اعضای آن زمان اتحادیه دادند که هنوز شیرینیش در بین افرادی که در آن نشست بودند حس می شود واین زمانی بود که هنوز دولت هشتم سر کار بود و حتی فیلم دیدار شما با مقام معظم رهبری در آبان 78 وجود دارد که در آن سال این اتحادیه شکل گرفته است.

خضریان با تاکید بر جو سازی های زیاد علیه اتحادیه گفت: از طرف دیگر وقتی این ادعا را رد می کنیم یک ادعای دیگر مطرح می کنند که شما درست است که قبل از این شکل گرفته اید اما گسترش شما و گستردگی شما به دولت نهم و دهم مربوط می شود.

خضریان در پاسخ به این ادعا گفت: این حرف را هم من رد می کنم و استدلالش را هم به شما می گویم. تعدادی از شما قبل از این که من برای شما سخنرانی کنم به من می گفتید که مسئولین دانشگاه لازم نیست به ما کمک کنند فقط به قانون پایبند باشند که اگر ما با یک روند قانونی در حال شکل گیری هستیم سد راه ما نشوند.

وی افزود: در سال 78 که این اتحادیه اعلام موجودیت کرد اسم 18 انجمن اسلامی دانشجویان به عنوان بنیانگذاران و موسسین این اتحادیه اعلام موجودیت کردند و الان هم اسامی آنها موجود است و در سال 84 زمانی که دولت داشت انتقال پیدا می کرد در حدود 30 انجمن اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل عضو این اتحادیه بودند که اسامی آنها در بیانیه های پیش از انتخاب آقای احمدی نژاد به عنوان سند موجود است. در نشستی به نام شهید رجایی الگوی مدیریت اجرایی، انجمن های اسلامی دانشجویان عضو این اتحادیه بیانیه ای را امضا کردند که مهر و اسم آن انجمن ها موجود است که در حدود 30 است.

خضریان با تاکید بر این نکته که رشد اتحادیه در دولت نهم و دهم کمتر از زمان دولت دوم خرداد است گفت: ما در سال 84 سی انجمن داشتیم و در سال 78 هجده تا، یعنی از 78 تا 84 تعداد انجمن ها دو برابر شده است و از سال 84 تا الان که حدود 5 سال می گذرد 40 انجمن عضو اتحادیه هستند که این نشان می دهد روند رشد انجمن ها از سال 84 به بعد کند شده است.

وی در ادامه گفت: یعنی روندی که در دولت دوم خرداد اتحادیه در حال گسترش بود بهتر از روند حال حاضر است. خیلی از انجمن های ما هنوز در وضعیت قبل از اعلام موجودیت خودشان توسط مسئولین فعلی با آنها برخورد می شود. خیلی از انجمن های ما بود که هیئت موسسش هم بود ولی تا یک سال، دو سال پروسه مجوز گرفتن آنها طول می کشید، مثل علوم پزشکی زاهدان که ما می دیدیم این بچه ها را که در اتحادیه می آیند و می روند ولی روند مجوز گرفتنشان طول کشید.

بعضی از مسئولین دانشگاه نمی خواهند دانشجویان انجمن اسلامی داشته باشند
این فعال دانشجویی افزود: در خیلی از دانشگاه ها مانند دانشگاه علامه طباطبایی ما هیئت موسس فعال وپویا داشتیم اما مسئولین آن دانشگاه می گفتند که ما دوست نداریم در آن دانشگاه فعالیت کنید و آخر سر هم کار خودشان کردند و به ما مجوز ندادند. با اینکه ما ظرفیت های پویایی را در دانشگاه علامه طباطبایی داشتیم یا در دانشگاه هایی مانند شهید چمران اهواز بچه های ما را کلی اذیت کردندتا یک دفتر درست و حسابی به آنها بدهند و یا در دانشگاه هایی مانند دانشگاه اصفهان وقتی مجوز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را مطالبه کردند گفتند شما ها باید دو انجمن اسلامی باشید.

خضریان در ادامه اذعان داشت: ما می گفتیم که چطور در دانشگاه تهران طیف علامه یک انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران دارد. چرا به انها که می رسد این روند قانونی است ولی به ما که می رسد روند غیر قانونی می شود. گفتند نه شما در مورد آنها دخالت نکنید ما نمی گذاریم شما فعالیت کنید.

خانم ها چه از لحاظ کمی و کیفی در بعضی از زمینه ها از آقا سرتر هستند
در ادامه خضریان نکاتی را در خصوص جریان زنان در جنبش دانشجویی خاطر نشان کرد و گفت: من عقیده دارم در حال حاضر نه فقط از لحاظ کمی بلکه از لحاظ کیفی هم خانم ها در برخی از زمینه ها از آقایان سر تر هستند و دلایل روانشناسی زیادی هم در این زمینه وجود دارد.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایل این است که سالها در جریان دانشجویی خانم ها نادیده انگاشته می شدند و خانم ها حالا می خواهند دیده شوند.

خضریان همچنین افزود: یک نکته ای که باید بگویم این است که این ظرفیتی که از لحاظ کیفی در فضای دانشجویی بیشتر اند غالبا در ظرفیتهای غیر ارزشی و غیر مذهبی می بینیم.

وی با بیان این نکته که دلایل زیادی برای عقب افتادن خانم های قشر مذهبی در دانشگاه وجود دارد برخی از این دلایل را برشمرد. 1- برداشت اشتباه از ظرفیت های دینی 2- بروز نشدن جریان های دانشجویی ارزشی در حوزه ارزشی است.

مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران تصریح کرد نکته اساسی که در خصوص این امر باید اصلاح شود بر عهده خود خانم ها است و این است که بدانند روی چه گزینه هایی باید عمیق شوند و اینکه در چه حوزه هایی باید در دانشگاه کار کرد.

وی در ادامه گفت: اگر در این میدان جریان ارزشی زنان شکست بخورد بی شک جنبش دانشجویی ارزشی شکست خواهد خورد. من موفقیت و عدم موفقیت جریان خانم ها را با موفقیت یا عدم موفقیت کل جنبش دانشجویی مسلمان برابر می دانم.

خضریان با تاکید بر این نکته که اعضای انجمن اسلامی باید در فضای دانشگاهی خیلی فعالتر  شوند گفت: این فعالیت به معنای فعالیت فکری است. یعنی در درون جریان خواهران و دختران مسلمانان که طیف ارزشی دانشگاه های ما را تشکیل می دهند نیاز به این داریم تا هسته های فکری و معرفتی جدیدی شکل دهیم.

وی در ادامه افزود: آنچه ضعف ما است تقویت بنیان های فکری زنان در مورد خودشان، تاریخ سیاسی ایران، جهان اسلام و منطقه است. ما در حوزه زنان به شدت عقبیم و جریان مخالف دارد روی آنها کار می کند چون آنها انگیزه های جدیدتری ایجاد می کنند.

این فعال سابق دانشجویی با تاکید براین نکته که ارتباطات ناسالم و مثل آن حرکت هایی است که جریان ضد ارزشی با استفاده از آنها جریان دختران و زنان خودشان را در دانشگاه ها فعال می کنند گفت: اما من معتقد هستم که این همه راه ها نیست. ما در حوزه اخلاقیات و حفظ جریان های اسلامی هم می توانیم این کار را کنیم. ما می توانیم انگیزه ها را افزایش دهیم. ما آنقدر انگیزه های اخلاقی داریم که نیاز به این بی اخلاقی ها نداریم.

خضریان تصریح کرد ما باید روی راههایی برای افزایش انگیزه کار کنیم. باید روی اینها فکر کنیم. وقتی شما ها این کارها را انجام دهید اتحادیه را به آن سو می برد چون اتحادیه از ظرفیت خای انجمن ها تشکیل می شود.این کار باعث می شود که جامعه دانشجویی خود به خود اصلاح می شود.

وی افزود: شاه کلید کار تقویت خودتان در حوزه های فکری، معرفتی و عملیاتی کار است.

ظرفیت غیر قانونی دفتر تحکیم وحدت در حال حاضر نفس های آخرش را می کشد
خضریان گفت: امروز در جریان انجمن های اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت یک تابلوی قانونی و یک تابلوی غیر قانونی می بینیم. تابلوی غیر قانونی این طور نیست که نباشد بلکه موجود است و این ظرفیت وجود دارد. ظرفیت غیر قانونی در حال حاضر نفس های آخرش را می کشد اما در خارج از دانشگاه در فضای رسانه ای بسیار فعال هستند.

وی افزود: ظرفیت غیر قانونی هنوز در برخی از دانشگاه ها حضور دارد مثل  دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران که مهم ترین پایگاه فکری این جریان را تشکیل می دهد و نمونه هایی دیگری مثل دانشگاه شریف، رامین اهواز، چمران اهواز، صنعتی اصفهان وجود دارد که در اغتشاشات بعد از انتخابات بزرگترین خسارت ها از این ناحیه بود و در یک شب حدود 2 میلیارد به ساختمان های این دانشگاه خسارت وارد شد.

خضریان با تاکید دوباره بر این نکته که طیف غیر قانونی در ظرفیت رسانه ای بسیار پویاتر هستند گفت: سایت هایی مثل دانشجونیوز ،جرس با ظرفیت رسانه ای دانشجویان دفتر تحکیم فعالیتشان را انجام می دهند تا بتوانند جنبش سبز را پیش ببرند و همینطور رسانه های فارسی زبان بیگانه نیز از آنها حمایت رسانه ای می کنند.. این به این معنی است که هم ظرفیت درون دانشگاهی دارند و همینطور امکانات رسانه ای که دارند همراه با تقویت های رسانه اپوزوسیون مانند بی بی سی همراه است تا اینها تقویت افکار عمومی داشته باشند.

خضریان با اشاره به تاریخچه جنبش دانشجویی گفت: اختلاف این دو طیف بر می گردد به سال  1381 از نشست تشکیلاتی که در دانشگاه گیلان برگزار شد بدلیل اینکه در آن سالها فضای دانشگاه ها ملتهب بود، دفتر تحکیم وحدت از سال  78 به صورت یک جریان حزبی وارد جریان انتخابات شد. ظرفیت دفتر تحکیم وحدت دارای اختلاف عقیده شدند که به دو طیف ارزشی و لیبرال تقسیم شدند.

وی افزود: در جریان انتخابات شورای مرکزی بدلیل اینکه لیبرال ها تصور می کردند که در انتخابات شکست می خورند و فکر می کردند که با حضور نداشتن در نشست می توانند نشست را به هم بزنند در نشست گیلان شرکت نکردند ولی بخشی از این جریان در نشست شرکت کردند و این اتفاق باعث شد که نشست رسمیت پیدا کند و آن شورای مرکزی که انتخاب شد از طیف ارزشی این جریان باشد.

این فعال دانشجویی ادامه داد وقتی طیف لیبرال از این انتخاب مطلع می شود نشست را به تشنج می کشند و نشست تعطیل می شود. بر اساس نظر دبیر وقت تصمیم بر این می شود که دو هفته بعد جلسه ای در دانشگاه شیراز برگزار شود.

وی در ادامه گفت: در این زمان جریان های حزبی فعال مانند حزب مشارکت بدلیل اینکه تصور می کردند که با تشکیل شدن نشست شیراز این جریان از دست دوم خردادی ها خارج می شود جلسه ای موازی در دانشگاه علامه تشکیل دادند و از آن زمان به بعد ما شاهد دو طیف شیراز و علامه هستیم.

خضریان اذعان کرد: طیف شیراز شامل ارزشی ها می شود و طیف علامه شامل گروهی می شود که در دانشگاه علامه جمع شدند که بعدا نیز طیف علامه از سال 81 به بعد تقسیم به سه شاخه دیگر می شود. شاخه مدرن، شاخه سنتی و شاخه دموکراسی خواه که بعدا شاخه دموکراسی خواه فقط محدود به دانشگاه شهید بهشتی می شود که با کاهش فعالیت های سیاسی از دور خارج می شود تا جایی که همین امروز در دانشگاه شهید بهشتی حضور دارند ولی دیگر چیزی به نام شاخه دموکراسی خواه طیف علامه در دانشگاه شهید بهشتی حضور ندارد.

وی افزود: شاخه سنتی شامل تعداد کمیت بالایی از انجمن ها نمی شود اما بدلیل اینکه انجمن های دانشگاه تهران و علوم پزشکی عضو این شاخه بود این شاخه بدلیل حضور در دانشگاه هایی مثل تهران از یک سو و از سوی دیگر همکاری خبرگزاری دانشجویان ایران با این شاخه بدلیل پیشینه افراد حاظر در آن مثل ابوالفضل فاتح و غیره این شاخه در درون رسانه بسیار بزرگ نشان می دهد تا جایی که همین حالا که این رسانه برای ریاست جمهوری می باشد هنوز لایه هایی از فارغ التحصیلان آن انجمن در آن خبرگزاری حضور دارند. انجمن تهران در انتخابات سال 88 مهمترین ظرفیت این جریان در درون دانشگاههای تهران بود.

اما هنوز شما می بینید حتی اگر یک بیانیه بدهند خبرگزاری ایسنا به عنوان تیتر یک چاپ می کند حال اینکه اگر ده انجمن اسلامی و 10 تشکیلات دیگر غیر انجمن اسلامی تهران یک همچنین بیانیه ای بدهند چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

خضریان در ادامه با پرداختن به شاخه مدرن در طیف علامه گفت: این شاخه اکثریت انجمن های حاضر در طیف علامه را تشکیل می دهند و از سوی دیگر بدلیل اینکه اکثریت رسانه های اپوزیسیون و ضد انقلاب به دنبال گرفتن موضع گیری های رادیکال بر علیه نظام هستند، شاخه مدرن این مدل بیانیه ها را چاپ می کرد و به عنوان شاخه نئولیبرال طیف علامه شناخته می شد.

وی در ادامه افزود: گفتمان شاخه مدرن به گفتمان غرب و ضد انقلاب نزدیکتر بود. این جریان تلاش کرد خود را به جای شاخه مدرن به عنوان طیف علامه مشخص کنند و در گام بعدی در سال های پایانی این طیف یعنی سالهای 84، 85، 86 آن را به عنوان دفتر تحکیم وحدت معرفی می کردند.

این فعال دانشجویی گفت این را رسانه های خارجی بزرگ می کردند البته علت این ماجرا ضعف طیف ارزشی شیراز بخاطر درگیر شدن با مسائل حاشیه ای بود و این اتفاق باعث شد طیف مدرن علامه با نام دفتر تحکیم جا باز کند.

خضریان اذعان داشت رسانه های خارجی به حدی این را جا انداخته بودند که وقتی آقای احمدی نژاد در سال84 در زمان انتخابات نهم به عنوان یک چهره مذهبی خود را عضو هیئت موسس تحکیم معرفی می کرد همه او را مسخره می کردند و می گفتند او دارند دروغ می گویند. آنها می گفتند مگر می شود دفتر تحکیم فرد مذهبی داشته باشد و احمدی نژاد عضو دفتر تحکیم باشد.

وی با تاکید بر این نکته که شاخه مدرن به دلیل رفتار های رادیکالش رفته رفته پایگاه های خودش را از دست می داد گفت: پس باید بدانیم این طیف مدرن علامه است نه دفتر تحکیم وحدت و در باقی طیف ها مثلا طیف سنتی از جمله انجمن اسلامی تهران که معتقد به این موضع نبود ولی و در رمضان به دیدار رهبری آمد و تعابیری بسیاری مثلا پیرمراد نیز استفاده می کند.

دبیر اسبق سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: این اتفاقی بود که در دفتر تحکیم از سال 81 به بعد افتاد اما جدایی اتحادیه مستقل به قبل از آن مربوط می شود وقتی که در سال 77 درگیری زیاد می شود و در نهایت در سال 78 اتحادیه استقلال خودش رو اعلام کرد. این اتحادیه مربوط به جداسازی برخی از انجمن ها از دفتر تحکیم بود. یعنی پیش از آنکه دو طیف شیراز و علامه از همدیگر جدا شود در سال 78 اتحادیه جدا شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top