تاریخ انتشار: شنبه 1396/02/23 - 14:20
کد خبر: 235084

دردسرهای مدرک آقای حقوقدان!

این روزها آن هم در نزدیکی انتخابات به نظر می رسد دیگر رقیب روحانی این بار از مبحث علمی وارد اردوگاه مشترک اعتدال و اصلاحات شده است و آن بحث مدرک روحانی است.

خبرنامه دانشجویان ایران: این روزها آن هم در نزدیکی انتخابات به نظر می رسد دیگر رقیب روحانی این بار از مبحث علمی وارد اردوگاه مشترک اعتدال و اصلاحات شده است و آن بحث مدرک روحانی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، روزنامه افکار نوشت: این روزها با نزدیک شدن هرچه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات تک تک عملکرد روحانی در چهار سال گذشته یکی از رقبای جدی روحانی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری محسوب میشوند.

* رقیب جدید رونمایی شد
این روزها آن هم در نزدیکی انتخابات به نظر می رسد دیگر رقیب روحانی این بار از مبحث علمی وارد اردوگاه مشترک اعتدال و اصلاحات شده است و آن بحث مدرک روحانی است. مدرکی که در انتخابات سال ۹۲ به صورت غیرمستقیم و غیرمستقیم توسط روحانی به رخ ملت و دیگر نامزدها کشیده شده بود این روزها در حال خودنمایی علیه روحانی است.

پایگاه اینترنتی «تلگراف» سایت معروف انگلیسی در گزارشی که در سال ۲۰۱۳ منتشر کرده بود، با اشاره به بررسی کارشناسان دانشگاه کالدونیان گلاسکوی اسکاتلند که رئیس جمهور مدرک دکترای خود را از آن گرفته، نوشته بود: «حسن روحانی بخشهایی از رساله دکتری خود را از روی کتاب محمدهاشم کمالی، رئیس مرکز بین المللی مطالعات پیشرفته اسلامی سرقت کرده است. » بر طبق این گزارش، اعتراضات فراوانی در این زمینه صورت گرفته و بسیاری از افراد خواستار لغو مدرک دکترای آقای روحانی شده اند. به دنبال این اعتراضات بود که «چارلز مکگی»، سخنگوی دانشگاه از در دستور کار قرار گرفتن بررسی تقلب علمی در رساله دکتری حسن روحانی خبر داد و اعلام کرد که این مسئله را به صورت جدی دنبال خواهد کرد.

* مدرکی اعتراضبرانگیز
اما اعتراض اصلی به مسئولین دانشگاه گلاسکو چگونه صورت گرفت؟ این سوالی است که متن زیر ابعاد پنهان این ماجرا را نشان میدهد.
یکی از دانشجویان مقطع دکتری در آمریکا با تشریح دسترسی به متن تز دکترای روحانی که تا کنون منتشر نشده است، نوشت:
من یک دانشجوی ایرانی مقطع دکتری در آمریکا هستم و به جهت یک موضوع پر اهمیت درباره ی وقوع سرقت علمی در رساله ی دکترای یکی از فارغ التحصیلان مشهور شما تماس گرفته ام. در مورد آقای حسن روحانی (نام فامیلی قبلی: فریدون) صحبت میکنم، رئیس جمهور فعلی جمهوری اسلامی ایران. وی تز خود را در موضوع انعطاف شریعت (احکام اسلامی) با نظر به تجربه ی ایرانی در سال ۱۹۹۸ ارائه داده است. چند سال قبل اخباری در رسانه هایی چون فارین پالیسی و تلگراف دیدیم که تک موردی از سرقت علمی را در رساله ی مذکور بیان می کرد. حال ما به عنوان گروهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایرانی در داخل و خارج از کشور، به متن کامل تز آقای روحانی دسترسی پیدا کرده ایم. شاید بدانید که متن کامل این تز هیچگاه توسط دانشگاه کالدونیان گلاسکو برای عموم منتشر نشد.

* مدرک سرقتی عیان شد
متوجه شدیم درصد مشابهت در بخش معرفی و فصول ابتدایی تز بالای ۳۰ درصد است که اثباتی روشن بر وقوع سرقت علمی است (درصد مشابهت توسط نرم افزار معتبر آیثن تیکیت و تایید دقیق نتایج حاصله توسط انسان به دست آمده تا نتایج دبلچک شده و معتبر باشند. آقای روحانی یا فرد یا گروهی که تز را برای وی نوشته اند، مقادیر متنابهی متن و تعداد بسیار زیادی پاراگراف از سایر کتب و مراجع، بدون رعایت ضوابط نقل قول کپی کرده اند. آنها برخی از این متون کپی شده را ارجاع داده و برخی را به منابع مربوطه ارجاع نداده اند. هر دو حالت کاملاً نامعتبر بوده و وقوع سرقت علمی فاحش را اثبات می کنند. به دلیل غفلت شما در گذشته، ما در مورد واکنش بعدی شما بسیار نگرانیم. اگر تضمین بدهید تز را دقیق و سریع بررسی خواهید کرد، مدارک و شواهد خود را به شما ارسال می کنیم. مودبانه از شما خواستاریم تا این موضوع را در نخستین زمان ممکن مورد مداقه قرار دهید. لطفاً تمایل خود را برای دریافت مدارک اعلام نمایید، و سپس اگر آنان را قابل توجه و مهم یافتید (که ما فکر می کنیم حتماً همینطور خواهد بود) لطفاً بیانیه ای در رسانه های عمومی منتشر نمایید. بیانیه حاکی از آن خواهد بود که در حال بررسی مجدد رساله ی آقای روحانی بر مبنای شواهد بزرگی از سرقت علمی که جدیداً واصل شده می باشید. در غیراینصورت، رسانه های جهان و بریتانیا، تشنه و علاقه مند به افشای مدارک ما، قبل از پس گرفتن این مدرک دکترا توسط دانشگاه کالدونیان گلاسکو می باشند. خواستاریم موضوع بین ما و شما و پیش از پوشش گسترده ی رسانه ای حل و فصل گردد.

حال با ترجمه این نامه و انتشار در رسانه های مختلف داخلی می توان گفت که در کنار دیگر رقبای روحانی حل و فصل این مسئله مهم یکی دیگر از رقبای روحانی محسوب می شود . افکار عمومی ایران و با توجه به اخذ مدرک بحث برانگیز روحانی در آن سوی مرزها، حتی افکار عمومی دنیا هم اکنون منتظر روشن شدن مدرک دکتری آقای حقوقدان است.

هرچند که روحانی در همین رابطه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرقت علمی تز دکترای وی با طفره رفتن از جواب، گفت: تز دکترای من مربوط به یک دانشگاه معتبر است. زمین ندادیم تز بگیریم! اما این موضوع در شبکه های اجتماعی بازتاب ها و اعتراضات فراوانی به همراه داشت:

- سیدرضی در توئیترش نوشت: به رئیس جمهور گفتن رساله دکترات کپیه برگشته گفته من از یه دانشگاه معتبر مدرک گرفتم! مثل اینه که به بچه بگی چرا تقلب کردی، بگه مدرسه من نمونه است!
- غنیستو هم دراین باره نوشت: اونایی که از مدرک دکترای روحانی برای حمایت ازش تعریف می کردید، سکوتتون بعد از اثبات کپی بودن تز دکتراش رو برنمی تابم.
- الیاس نادران، نماینده سابق مجلس نوشت: جوری میگه «دانشگاه معتبر بزرگ» که انگار جزو صد دانشگاه برتر دنیاست!در انگلیس رتبه۹۹ بود؛ درحد آزاد واحد دلفوزآباد! سرقت علمی پوشاندنی نیست.
- پیام فضلی نژاد، این توئیت را منتشر کرد: پایان نامه سازی نوعى تن فروشی علمی است. روحانی حتى اگر مقلد سیاست مداران غربى باشد، با این رسوایی باید استعفا دهد.
- یکی دیگران از کاربران شبکه های اجتماعی به کپی کردن روحانی در فصل ۴ رساله اش از روی کتاب استاد شهید مرتضی مطهری، بدون هیچگونه ارجاعی انتقاد کرده است.
- کاربری به نام مطهره نوشت: اون بزرگواری که میگفت من سرهنگ نیستم، حقوقدانم گویا مشخص شده که حقوقدانم نیست.
- فرزاد جهان بین از کارشناسان سیاسی در کانال تلگرامی اش نظر دیگری در این باره دارد: چندی است که موضوع سرقت علمی در پایان نامه دکتری رئیس جمهور مستقر، مطرح شده است.

فارغ از صحت و سقم موضوع، این قبیل موضوعات نیازمند بررسی کارشناسی است و نباید با طرح این موضوعات، اجازه داد زمینه ای برای غلبه حاشیه بر متن فراهم گردد. دکتر روحانی به اندازه کافی علاقه مند است که موضوع اقتصاد و فرصتهای برباد رفته در این چهارسال، در محاق قرار گیرد. .

- کاربر دیگری در این باره نوشت: طرف میگه اگه روحانی توی تزش سرقت علمی کرده چطور دانشگاه متوجه نشده؟ باید بهش گفت که در تمام موارد مشابه سرقت، دانشگاه متوجه نشده مرد مومن، اگه شده بود که مدرک نمی داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top