تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/02/26 - 11:24
کد خبر: 235365

نامه دانشجویان دانشگاه‌های بزرگ تهران به مردم:

مسیر ناکارآمدی و فریب را به سوی افق صداقت و شفافیت هدایت کنید

مسیر ناکارآمدی و فریب را به سوی افق صداقت و شفافیت هدایت کنید

کشور ما بیش از پیش به صداقت و کارآمدی برای نیل به افقهای روشن پیشرفت در این عرصه نیازمند است و این شما هستید که با هر اندیشه و گرایش سیاسی میتوانید با رای خود، این مسیر را از فریب و ناکارآمدی دور کرده و به سوی افقهای روشن صداقت، شفافیت و کارآمدی به حرکت درآورید.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان دانشگاه‌های بزرگ تهران، در نامه‌ای خطاب به مردم ایران، خوستار انتخاب درست و انتخاب مسیر شفافیت و صداقت به جای ناکارآمدی و فریب برای دوازدهمین کرسی ریاست جمهور شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بخش مهمی از این نامه آمده است: مردم خردمند ایران زمین، انتخابات پیشرو مرحله‌ای مهم از تاریخ این دیار کهن محسوب میشود و آراء شما مهمترین و مؤثرترین وسیله برای  پاسداشت مفهوم متعالی آزادی و شفافیت است. کشور ما بیش از پیش به صداقت و کارآمدی برای نیل به افقهای روشن پیشرفت  در این عرصه نیازمند است و این شما هستید که با هر اندیشه و گرایش سیاسی میتوانید با رای خود، این مسیر را از فریب و  ناکارآمدی دور کرده و به سوی افقهای روشن صداقت، شفافیت و کارآمدی به حرکت درآورید.

متن کامل نامه را در ادامه می‌خوانید:

بسمه تعالی

ملت شریف ایران، ریاست محترم جمهور و نامزدهای محترم ریاست جمهوری؛
سلام علیکم؛

با روی کار آمدن دولت محترم تدبیر و امید به ریاست جناب آقای روحانی که خود را به عنوان یک حقوقدان معرفی کرده بودند  یک مدعا دائما شنیده میشد و آن هم ضرورت فراهم کردن فضا برای آزادی بیان و تحمل نظرات منتقدان بود. گذشته از حدود 50 لفظ کنایه آمیز و بعضا توهین آمیز ایشان به منتقدان و حواله آنها به جهنم و رفتارهای دولتمردان از قبیل توهین به خبرنگار و فرماندار، گذشته از شکایتهای متعددی که علیه منتقدان در محاکم قضایی صورت گرفت و رفتارهای تحریمی و گاه خشن که علیه آنها در  موضوعات مختلف از جمله موضوع برجام و IPC انجام شد و گذشته از رفتارهای متعدد مشابه، الزم است ادعا و عملکرد دولت محترم  تدبیر و امید در زمینه آزادی بیان در یک ساحت منطقی و با شاخصههای عینی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. در این راستا نکاتی  به شرح ذیل قابل طرح و بررسی است.

1- اصل اولیه در آزادی بیان، آزادی دسترسی به اطالعات صحیح و شفاف است. اگر دولتی اطلاعات زمینه ساز برای آزادی بیان را از شهروندان مخفی بدارد چگونه می‌تواند ادعای آزادی بیان (Speech of Freedom) داشته باشد و چگونه سیاستها و تصمیمات  خود را در معرض نقد نخبگان قرار میدهد! آزادی بیان در صورت وجود اطلاعات قابل دسترسی (Information Accessible) معنا پیدا میکند. چگونه یک شهروند عمومی یا نخبه در حالی که به اطلاعات دسترسی ندارد به پرسش از آنها مبادرت کند؟

چگونه است که خیلی از طرحهای شفافیت زایی اطلاعات در این دولت مورد بی مهری قرار می‌گیرد اما باز هم ادعای آزادی بیان  از آن شنیده میشود! برای اجرایی کردن واقعی آزادی بیان نیاز به یک اصل مهم و بنیادین است که آزادی گردش اطلاعات و دسترسی به اطالعات را شامل میشود. اصوال آزادی اطلاعات و گردش اطلاعات و همچنین دسترسی به این اطلاعات قدم اول هموار کردن مسیر آزادی بیان است. لذا اگر دولتی گردش اطلاعات و دسترسی به اطالعات را محدود کرد هر چقدر هم که دم  از آزادی بیان بزند، سخن به گزافه گفته است.

2- مفاد فوق به تصریح در اصول قانون اساسی همچون بند 7 اصل دوم و اصل بیستم، بند 18 سیاستهای کلی نظام اداری 1389 و بند 19 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی 1392 ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، قابل مطالعه است. این موضوع در جایجای  قانون »انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات« مصوب 1388 مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بیان شده و به کرات در برنامه‌های  انتخاباتی و مناظرات نیز این ادعا مطرح شد که دولت به صورت کامل و همه جانبه، قانون مذکور را اجرا نموده است.

3- با این مقدمه باید از دولت محترم کنونی که رئیس آن خود را به عنوان یک حقوقدان معرفی نموده است این سوالها پرسیده شود  که چرا خیلی از تعهدات و قراردادهای بین المللی صورت گرفته در این دولت از شهروندان مخفی نگه داشته شده است و یا اطلاعات معهود با شفافیت کامل برای شهروندان منتشر نمی‌شود؟! مگر بعضی از اسنادی که در رابطه با برجام امضاء شده  فاجعه‌ای را برای منافع ملی به بار آورده است که از مردم و حتی نمایندگان مجلس مخفی شده و این همه سعی در عدم انتشار و  محرمانه باقی ماندن آن میشود؟ آیا متن قراردادها و تعهدات دیگری از قبیل مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به آی.پی.سی IPC ،تفاهمنامه با گروه ویژه اقدام مالی FATF ، قرارداد با شرکتهای خودروسازی فرانسه و با شرکتهای هواپیمایی بوئینگ  و ایرباس، سند آموزش 2030 یونسکو، به موقع در دسترس همه شهروندان و نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی قرار  گرفت؟ اگر این قراردادها مایه افتخار دولت است چه باکی از انتشار به موقع، شفاف و کامل آنها وجود دارد؟! مگر بعضی از این  قراردادهای سیاسی، اقتصادی، آموزشی و صنعتی دارای محتوای امنیتی بوده‌اند که به صورت »محرمانه« طبقه‌بندی شده‌اند؟

4- آقای روحانی به کاهش قاچاق در طول دوره دولت تدبیر و امید اشاره می‌کنید، اما عجیب آن است که از الگوی محاسباتی آن  سخنی به میان نمی‌آورید و این نیز یکی دیگر از موارد عدم شفافیت اطلاعاتی است. بررسی‌های کارشناسی نشان می دهد ادعای کاهش قاچاق کاال از رقم 25 میلیارد دالر به 5.12 میلیارد دلار پیش از هر چیز یک بازی با آمار است. مدعیان این آمار، شیوه محاسبه قاچاق را به روشی کامال غیرواقعی یعنی شکاف بین عرضه و تقاضا تغییر داده‌اند و حال آنکه روش مرسوم و متداول در  دنیا روش رصد کالا از مبدا تا مقصد است. روش شکاف عرضه و تقاضا به این صورت است که این مرجع با همکاری دستگاه‌های مرتبط با تجارت، میزان تقاضای یک کاال خاص را نیازسنجی میکند و سپس ابتدا می‌سنجد چه بخشی از آن در داخل تولید شده  و چه بخشی توسط گمرک به صورت قانونی وارد شده است و مابقی آن را قاچاق در نظر میگیرد. بعنوان مثال آمارهای جهانی در  سایت Map Trade نشان می دهد حجم کاالی ترخیص شده از مبدا چین به مقصد ایران در 9 ماهه اول سال 95 ،معادل 13  میلیارد دلار بوده که تنها 5.7 میلیارد دالر آن در گمرک ایران رسما تحویل شده، این یعنی تنها 5.5 میلیارد دلار کالای قاچاق  فقط از کشور چین وارد کشور شده است. جدای از این تغییر در شیوه محاسبه، برابر آمارهای اعالمی از سوی ارگانهای مسئول و  ذیربط، حجم قاچاق سوخت در سال 1392 روزانه حدود پنج میلیون لیتر بود که این میزان در حال حاضر به 15 تا 20 میلیون لیتر افزایش یافته است.

مسئله قاچاق صرفا به ورود کاال به کشور محدود نمی‌شود بلکه این مسئله به حدی رسیده است که خاک مرغوب زراعی کشور ما نیز به مقصد برخی از کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس قاچاق می‌شود.

5- آقای رئیس جمهور چرا قرارداد «کرسنت» را برای مردم تشریح نمی‌کنید؟ جناب رئیس جمهور مگر شما نبودید که در آذرماه سال  81 و از جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامهای خطاب به آقای خاتمی رئیس جمهور وقت، به عملکرد بیژن زنگنه  وزیر نفت کابینه اصالحات به شدت اعتراض کردید و اقدام ایشان در انعقاد قرارداد نفتی «کرسنت» را بیرون از چارچوب قانون و  از طریق »واسطه« و دارای آثار منفی فراوان برای جمهوری اسالمی ایران قلمداد کرده بودید!؟ چرا از عوامل پشت صحنه این  قرارداد ننگین حرفی نمیزنید؟ و گذشته از افتضاحات سیاسی این قرارداد و بعد از گذشت فرآیند شکایت ایران و ملغی شدن عواقب این قرارداد ننگین، چرا حضرتعالی با انتخاب مجدد آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت به نحوی باعث شدید که این پرونده بار دیگر  در جریان بیفتد و این بار بنا به قول وزیر سابق دولت شما آقای جنتی، احتمالا مبلغی قریب به 14 میلیارد دلار از جیب ملت ایران  برای جریمه ایران در نظر گرفته شود؟! بگذریم از رقم‌های سنگین‌تری که مورد ادعای دیگران است.

6- آقای رئیس جمهور تنزل جایگاه ایران در توسعه دولت الکترونیک در سال 2016 چه معنایی دارد؟ تالش برای حذف طرحهای  شفافیت‌زا و فساد زدا، از جمله سامانه کارت سوخت، طرح شبنم و طرح ایران کد چه رابطه‌ای با شفافیت اطالعات و مبارزه با  فساد دارد؟ وضعیت سامانه ثبت الکترونیک معاملات ملکی و مستغالت در چه وضعیتی قرار دارد؟ چرا با گذشت چند سال از روی  کار آمدن دولت حضرتعالی هنوز بعضی از افراد دولت هستند که بر خالف تصریح اصل یکصد و چهل و دوم قانون اساسی، لیست  منابع درآمدی و داراییهای خود را به صورت شفاف و کامل برای مردم ارائه نکردهاند؟ آقای روحانی سیاستهای پوپولیستی شبه  تاچری و مک کارتیسمی نسبت به رقباء، جبران کننده کارنامه پر از ابهام و ضعف شما نیست و نمیتوان عملکرد ضعیف 4 ساله  را با تقویت جنگروانی و سیاستهای عوام فریبی جبران کرد.

7- جناب رئیس جمهور از شما میخواهیم با عموم ملت و یا حداقل با نخبگان ملت صادقانه برخورد کنید و سپهر ماهتاب رویاهای  آنها را برای سعادت ایران به بنبست یاس منتهی نکنید. و ای کاش که در طی این چند سال به جای تقویت مشاوران رسانه‌ای  و جنگ روانی در کنار خود به دعوت از جوانان نخبه ایران زمین و تقویت مشاورین اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دلسوز مبادرت  می‌کردید که اکنون به جای جنگ روانی علیه شهروندان این مملکت به ارائه شفاف کارنامه خویش می‌پرداختید. مردم خردمند  ایران زمین، انتخابات پیشرو مرحله‌ای مهم از تاریخ این دیار کهن محسوب میشود و آراء شما مهمترین و مؤثرترین وسیله برای  پاسداشت مفهوم متعالی آزادی و شفافیت است. کشور ما بیش از پیش به صداقت و کارآمدی برای نیل به افقهای روشن پیشرفت  در این عرصه نیازمند است و این شما هستید که با هر اندیشه و گرایش سیاسی میتوانید با رای خود، این مسیر را از فریب و  ناکارآمدی دور کرده و به سوی افقهای روشن صداقت، شفافیت و کارآمدی به حرکت درآورید. ایران، امروز نیازمند سیاستمدارانی  است که صداقت و شفافیت را در راستای دفاع حقیقی از منافع ملی و حقوق شهروندی به کار بندند و این میسر نمیشود مگر با  خرد سیاسی و اراده عموم ملت شریف ایران.

ایران را تنها نگذاریم

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top