تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/03/01 - 11:45
کد خبر: 235963

جمنا در انتخابات 96 چه کرد؟

جمنا در انتخابات 96 چه کرد؟

با مثمر ثمر بودن تلاش برای انصراف قالیباف هم بخشی از سبد رای قالیباف به روحانی منتقل شد و هم با دو قطبی شدن فضا بدنه ی خاموش حامی روحانی فعال شد و هم آتش تخریب روحانی و کمپین انتخاباتی دولت یک سره به سمت رئیسی رفت.

خبرنامه دانشجویان ایران: جمعی 3 هزار نفره با گرایش حزب الهی و ارزشی را جمع کردند و بین آنها انتخابات برگزار کردند که شما دوست دارید چه کسی رئیس جمهور شود؟احتمالا پیش فرض آقایان این بوده است که قرار است انتخابات 29 اردیبهشت هم فقط در پایگاه های بسیج یا مصلی های نماز جمعه برگزار شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد زعیم زاده در تحلیلی از نقش جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا) در انتخابات نوشت:  برای برخی دوستان دو سوال پیش آمده است اول اینکه واقعا نقش جمنا در انتخابات چه بوده است و ثانیا این نقد در حال حاضر چه سودی دارد؟در پاسخ به هرکدام از این سوالات می توان نکات فراوانی گفت که بیانش آسوده سری خواهد و مهتاب شبی اما اجمالا در این فرصت در پاسخ به سوال اول نکات زیر به ذهنم می رسد

1- اعضای هیئت موسس و بعد شورای مرکزی جمنا با اینکه عموما افراد موجهی بودند ولی هیچ نسبتی با مسئله ی اصلی کشور یعنی اقتصاد و فساد نداشتند. هر چند در عمل هم عموم این افراد هم خیلی تصمیم گیر نبودند واز نوع کنش های سیاسی مشخص بود کار توسط چند نفر اداره می شود.

جمنا در انتخابات 96 چه کرد؟

2- جمعی 3 هزار نفره با گرایش حزب الهی و ارزشی را جمع کردند و بین آنها انتخابات برگزار کردند که شما دوست دارید چه کسی رئیس جمهور شود؟ احتمالا پیش فرض آقایان این بوده است که قرار است انتخابات 29 اردیبهشت هم فقط در مصلی های نماز جمعه برگزار شود.

3- پس از کش و قوس های فراوان و پر حرف و حدیث که حالا  مجال بیانش نیست به پنج گزینه رسیدند در بین این پنج گزینه دو نفر اصرا داشتند که مستقل هستند و در هیچ کدام از همایش های جمنا هم شرکت نکردند، 3 نفر دیگر هم یا نخواستند به سد شورای نگهبان برسند یا نتواستند از آن عبور کنند.

4- در حالی که همه می دانستند نقطه ی قوت حسن روحانی مناظره هاست گزینه ای چون ضرغامی که توانایی خوبی در سخنوری داشت از جمع گزینه ها حذف شد.

5- در حالی که همه می دانستند نقطه ی ضعف دولت در بحث اقتصاد است در بین گزینه های جمنا فردی چون نادران که به عنوان یک استاد اقتصاد می توانست مرجعیت اقتصادی داشته باشد و هم چنان فن بیان خوبی هم داشت و می توانست پا به پای روحانی و جهانگیری در مناظره ها دولت را به چالش بکشد اصلا جز گزینه های  اولیه جمنا  هم نبود.

6- در حالی که واضح بود یکی از زمینه های آسیب روحانی در انتخابات  پایگاه مستضعفین است، جوری با پرویز فتاح رفتار کردند که عطای  ادامه ی کار را به لقایش بخشید.

7- برخی نیروهای جبهه ی انقلاب که شاید خودشان هم فکر کاندیداتوری به سرشان نمی زد با وارد شدن به پروژه ی انتخاباتی جمنا احساس تکلیف کردند که برخی آنها از پس روند انتخاباتی  دموکراتیک! جمنا بر نیامدند و برخی دیگر هم صلاحیتشان  توسط شورای نگهبان احراز نشد که در هر حال نتیجه اش برای آنها سر خوردگی و عدم حضور با ظرفیت حداکثری در نقد وضع موجود در انتخابات بود.

8- مصطفی میرسلیم که جزو گزینه های محذوف جمنا بود، ضمن ثبت نام  از فیلتر شورای نگهبان عبور کرد و وارد صحنه ی انتخابات شد؛ وعملا فلسفه ی وجودی جمنا را با چالش روبرو کرد.

9- در روند تبلیغات انتخاباتی در حالی که بدیهی بود بخش قابل توجهی از سبد رای محمدباقر قالیباف به حسن روحانی می رسد و در حالی که هنوز عدد رای روحانی به 50 نرسیده بود، با استناد به کار آماری موهومی که معلوم نبود مبنایش کجاست اصرار فراوان کردند تا قالیباف انصراف دهد و با موج ایجاد شده انتخابات در مرحله ی اول به نفع سیدابراهیم رئیسی به پایان برسد! تحلیلی که دقیقا در واقعیت معکوس شد و بهترین پاس گل برای کمپین انتخاباتی روحانی از سوی این دوستان ارسال شد.

10- با  مثمر ثمر بودن تلاش برای انصراف قالیباف هم بخشی از سبد رای قالیباف به روحانی منتقل شد و هم با دو قطبی شدن فضا بدنه ی خاموش حامی روحانی فعال شد و هم آتش تخریب روحانی و کمپین انتخاباتی دولت یک سره به سمت رئیسی رفت. 

11- در چند روز منتهی به انتخابات خصوصا در روز جمعه باز هم با استناد به همان نظر سنجی های موهوم-که در سال 92 در 23 خرداد می گفت قالیباف و جلیلی به دور دوم می روند و روحانی سوم می شود یا در انتخابات خبرگان 94 می گفت در صورت رای دادن به مشترکات لیست هاشمی و جامعه مدرسین هاشمی و روحانی حذف می شوند!- تاکید کردند که کار در مرحله ی اول تمام است و آقای رئیسی رئیس جمهور است و متاسفانه آن قدر این ادعا را محکم گفتند و تکثیر کردند که برای برخی دوستان حزب الهی تبدیل به باور شد و حالا ممکن است پذیرش نتیجه ی انتخابات برایشان سخت باشد.

12- نهایت استدلال دوستان هم در نقد عملکردشان این است که بگویند گر تو بهتر می زنی بستان بزن!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/03/02 - 08:53

هیچی هنرنمایییییییییییییی
محمود
1396/03/02 - 11:27

جمنا و ما ادراک جمنا
آقایان راست اصولگرا و ... جریان انقلاب را به حال خود بگذارید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top