تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/03/02 - 14:05
کد خبر: 236111

روبات خارق‌العاده جراحی

در آینده‌ای نه چندان دور، جراحی‌های پزشکی دست‌خوش تغییرات اساسی خواهند شد. به واسطه آن‌که روبات‌ها و هوش مصنوعی به‌طور جدی به دنیای پزشکی وارد شده‌اند. به‌کارگیری روبات‌ها در عرصه جراحی نه تنها کمک فراوانی به پزشکان می‌کند، بلکه این پتانسیل را دارد تا زمان جراحی‌های پیچیده و زمان‌بر را به‌طرز کاملا محسوسی کاهش دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: در آینده‌ای نه چندان دور، جراحی‌های پزشکی دست‌خوش تغییرات اساسی خواهند شد. به واسطه آن‌که روبات‌ها و هوش مصنوعی به‌طور جدی به دنیای پزشکی وارد شده‌اند. به‌کارگیری روبات‌ها در عرصه جراحی نه تنها کمک فراوانی به پزشکان می‌کند، بلکه این پتانسیل را دارد تا زمان جراحی‌های پیچیده و زمان‌بر را به‌طرز کاملا محسوسی کاهش دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ عمل جراحی مغز کاری بسیار دقیق و ظریف است. جزیی‌ترین و کوچک‌ترین خطا در این عمل ممکن است پیامدهای بسیار جدی را برای بیماران به همراه آورد. پیامدهای چنین اتفاق ناگواری ممکن است تا آخر عمر همراه بیمار باشد. در مشاغلی همچون جراحی و در راس آن‌ها جراحی مغز و اعصاب به متخصصانی نیاز است که مهارت‌های بسیار بالایی داشته باشند. با این وجود همواره این احتمال وجود دارد که عامل انسانی دچار اشتباه شود. در همین ارتباط تیمی از پژوهشگران دانشگاه یوتا به دنبال ارائه راهکاری هستند که این میزان خطای پزشکی را به کمترین حد ممکن تقلیل دهد. این تیم در حال طراحی و توسعه روباتی هستند که قادر است مدت زمان انجام جراحی‌های پیچیده را نزدیک به 50 درصد کم کند. این روبات قادر است فرآیند وارد کردن مته به درون جمجمه را از دو ساعت به دو دقیقه و نیم کم کند. نتایج حاصل از این تحقیق در مجله علمی Neurosurgical Focus به چاپ رسیده است.

پژوهشگران در مقاله‌ منتشر شده به این موضوع اشاره کرده‌اند که آزمایش انجام شده روی این روبات نشان داد که برای عمل‌های بسیار پیچیده پزشکی می‌توان از این روبات هوشمند استفاده کرد. پژوهشگران برای آن‌که بتوانند به شکل دقیقی این روبات را هدایت کنند، داده‌های به دست آمده از طریق سی‌تی اسکن مغزی را در برنامه‌نویسی این روبات مورد استفاده قرار می‌دهند. پس از تکمیل این فرآیند، روبات به راحتی قادر است به سراغ بخش‌های آسیب‌پذیر مغز برود. این داده‌های سی‌تی اسکن به برنامه‌نویس این روبات اجازه می‌دهد مکان عروق یا رگ‌های عصبی که روبات نباید به سراغ آن مناطق برود را به وضوح مشخص کند. ویلیام کلدول، جراح مغز و اعصاب که سرپرستی این تیم را بر عهده دارد در این ارتباط گفت: «ما از طریق تصاویر سی‌تی اسکن مغز بیماران این توانایی را داریم که روبات را به شکل دقیقی برنامه‌ریزی کنیم تا مته را به درستی و به شکل کاملا ایمنی به مغز وارد کند.»

صرف‌نظر از این‌که طراحی چنین روباتی پیشرفت بزرگی در حوزه پزشکی به شمار می‌رود، همچنین باعث خواهد شد تا زندگی بسیاری از بیماران نجات پیدا کرده، زمان انجام چنین جراحی‌ها به‌طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده و همچنین هزینه‌های این‌گونه جراحی‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. کلدول گفته است: «به همان نسبتی که زمان جراحی کم می‌شود، هزینه انجام جراحی‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این‌که زمان جراحی کاهش پیدا می‌کند به همان نسبت مدت زمان بیهوشی بیمار نیز کم می‌شود. با توجه به آن‌که بیهوشی‌های طولانی مدت ممکن است عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد در نتیجه این رویکرد می‌تواند مشکلات این چنینی را کم کند.»

پیشرفت‌های فناوری در چند سال اخیر باعث شده است تا روبات‌ها و خودکارسازی فرآیندها به تدریج به حوزه پزشکی وارد شوند. شاید در عصر حاضر بیماران با شنیدن این خبر که ممکن است یک روبات عمل جراحی آن‌ها را بر عهده بگیرد، دچار تشویش شده و از انجام چنین عملی منصرف شوند، اما واقعیت این است که روبات‌ها با چنان دقت بالایی این کار را انجام می‌دهند که هیچ‌یک از ما قادر نیستیم آن‌را تصور کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top