تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/03/03 - 13:30
کد خبر: 236232

آخرین گام برای دکتر شدن؛

کلیدی‌ترین نکات پیرامون «مصاحبه» آزمون دکتری 96 +مدارک مورد نیاز

در این گزارش مراحل صفر تا صد آزمون دکتری 96، برنامه زمانی مصاحبه از داوطلبان دکتری 96، مدارکی موردنیاز حضور در مصاحبه و همچنین سایر مدارکی را که همراه داشتن آنها در مرحله مصاحبه کمک زیادی به شما خواهد کرد را بررسی کرده‌ایم.

خبرنامه دانشجویان ایران: سازمان سنجش آموزش کشور اخیرا طی اطلاعیه‌ای برنامه زمانی مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی داوطلبان دکتری 96 را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آزمون دکتری سال 96 در اسفندماه سال گذشته برگزار و داوطلبان این آزمون در اواخر فروردین ماه، از نتایج اولیه خود مطلع شدند. داوطلبان آزمون دکتری پس از دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته، در اواسط اردیبهشت ماه اقدام به انتخاب رشته کردند و حالا پس از اعلام زمان مصاحبه از سوی دانشگاه‌ها آنها خود را مهیای حضور در این مرحله مهم و سرنوشت‌ساز می‌کنند تا بتوانند در دانشگاهی که مدنظر دارند پذیرش بگیرند.

*** صفر تا صد آزمون دکتری 96
در ادامه روند آزمون دکتری از مرحله «ثبت‌نام» تا مرحله «اعلام نتایج نهایی» را مشاهده می‌کنید:

روند آزمون دکتری از مرحله «ثبت‌نام» تا «اعلام نتایج نهایی»

*** برنامه زمانی مصاحبه از داوطلبان دکتری 96
سازمان سنجش آموزش کشور اخیرا طی اطلاعیه‌ای برنامه زمانی مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی داوطلبان دکتری 96 را منتشر کرده است. در لیست منتشر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، مواردی همچون کدرشته امتحانی، نام رشته امتحانی، کدرشته محل، نام رشته و گرایش، نام موسسه، نام شهر رشته محل، دوره(روزانه، شبانه و...)، ظرفیت و تاریخ مصاحبه آمده است.

در ادامه می‌توانید فایل کامل برنامه زمانی مصاحبه از داوطلبان دکتری 96 را دانلود کنید:

دانلود فایل کامل برنامه زمانی مصاحبه از داوطلبان دکتری 96

*** چند نکته بسیار مهم
چند نکته بسیار مهم درباره حضور داوطلبان آزمون دکتری در مرحله مصاحبه:

- منحصراً داوطلبانی می‌توانند نسبت به مراجعه به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای انجام مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی اقدام نمایند که کدرشته محل مربوطه را در فرم انتخاب رشته خود درج نموده و حد نصاب نمره علمی لازم را مطابق کارنامه کسب کرده باشند.

- کلیه داوطلبانی که از طریق سایت دانشگاه آزاد اسلامی مبادرت به انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی نموده‌اند لازم است به منظور اطلاع از نحوه و چگونگی انجام مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی و سایر مراحل گزینش به سایت دانشگاه مذکور مراجعه نمایند.

- آن‌دسته از داوطلبانی که پس از شرکت در مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی دوره روزانه آزمون دوره‌ی دکتری(Ph.D) نیمه متمرکز سال 1396  قرار بگیرند، مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری سال 1397 نخواهند بود.

- باتوجه به اینکه در برنامه زمانی انجام مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی(مرحله ارزیابی تخصصی) داوطلبان توسط برخی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی امکان تغییر وجود دارد، به کلیه داوطلبان معرفی‌شده، توصیه اکید می‌گردد حتماً قبل از مراجعه برای مصاحبه، به سایت اطلاع‌رسانی دانشگاه و یا موسسه آموزشی ذیربط مراجعه نمایند.

- تغییراتی درظرفیت‌های بعضی ازکدرشته‌محلها صورت گرفته است که گزینش نهایی و معرفی داوطلبان قبولی براساس ظرفیت نهایی صورت خواهد گرفت.

- چنانچه داوطلب تمایل به شرکت در مرحله دوم آزمون(مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) دانشگاه‌های ذیربط را دارند، لازم است از طریق سایت سازمان از تاریخ 96/3/7 لغایت 96/3/16 برای انجام بررسی صلاحیت‌های عمومی، نسبت به واریز مبلغ 330.000(سیصد و سی هزار) ریال از طریق پرداخت الکترونیک در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام نموده و سپس نسبت به تکمیل فرم مشخصات بررسی صلاحیت‌های عمومی مندرج در سایت اطلاع رسانی این سازمان اقدام و آن را از طریق سیستم اینترنتی به سازمان ارسال و کد پیگیری مربوط را دریافت نمایند. بدیهی است داوطلبانی که در این خصوص اقدام نکنند، از مراحل گزینش نهایی حذف خواهند شد.

- گزینش نهایی داوطلبان در هر کدرشته‌محل براساس ضوابط مندرج در دفترچه‌های راهنمای این آزمون و حدنصاب تعیین شده توسط دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در هر کدرشته محل و با توجه به اولویت کدرشته‌محل‌هایی که برای مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی معرفی شده‌اند، صورت خواهد گرفت.

*** مدارکی موردنیاز حضور در مصاحبه
مدارک لازم که داوطلبان دارای حدنصاب می‌بایست همراه خود داشته باشند:

1- اصل مدرک کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) یا کارنامه ریز نمرات.

تبصره: داوطلبانی که دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی‌ارشد و یا دکتری حرفه‌ای بوده و حداکثر تا تاریخ 96/6/31 فارغ‌التحصیل می‌شوند (اصل گواهی تأیید شده توسط دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل اخذ مدرک مطابق فرم مندرج در صفحه 40 دفترچه راهنمای شرکت در آزمون مذکور و یا فرم مندرج در صفحه 96 دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی).

2- اصل مدرک کارشناسی(لیسانس) یا کارنامه ریز نمرات.

تبصره 1- آن‌دسته از داوطلبانی که فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ناپیوسته می‌باشند علاوه بر اصل مدرک کارشناسی ناپیوسته می‌بایست اصل مدرک کاردانی را نیز ارائه نمایند.
تبصره 2 - کسانی که به دلائلی قادر به ارائه اصل مدرک یا مدارک‌ مندرج در بندهای 1 و 2 فوق نمی‌باشند، لازم است اصل گواهی تأیید شده توسط دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل اخذ مدرک را به همراه داشته باشند.

3- اصل شناسنامه و یا کارت ملی برای تطبیق مشخصات شناسنامه‌ای معرفی شده با مشخصات اطلاعات ارسالی از سوی این سازمان.

4- اصل گواهی به انضمام حکم کارگزینی مبنی بر اینکه عضو هیات علمی «رسمی- قطعی» و یا «رسمی- آزمایشی» تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده که به تأیید بالاترین مقام مسئول نیز رسیده باشد، برای آن‌دسته از افرادی که از امتیاز مربی در این آزمون استفاده نموده‌اند.

5- کلیه مستندات مربوط به سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی.

6- ارائه طرح‌واره به دانشگاه محل مصاحبه در رشته‌های پژوهش محور.

*** طرح واره چیست؟ طرح واره، طرح اولیه رساله متقاضیان رشته محل‌های پژوهش محور است که در راستای طرح پژوهشی تقاضامحور که از طرف مؤسسه اعلام شده است توسط داوطلب تهیه و تدوین و در زمان انجام مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری بصورت مکتوب ارائه می‌شود.

7- سایر مدارکی که دانشگاهها وموسسات آموزش عالی حسب درمورد سایت خود اعلام نموده‌اند.

 *** سایر مدارک مورد نیاز برای مصاحبه دکتری
به همراه داشتن برخی مدارک برای حضور در مصاحبه الزامی نیست، اما داشتن آنها برای کسب امتیاز و موفقیت در مصاحبه اثرگذار و بسیار حائز اهمیت است.

این مدارک عبارتند از:

1- کلیه مستندات مربوط به سوابق پژوهشی: داشتن گواهی پذیرش مقاله برای اثبات داشتن مقاله ضروری است، اما گاهی اساتید می‌خواهند همه صفحات مقاله پذیرفته شده شما را مشاهده نمایند. بنابراین غیر از چکیده و گواهی پذیرش آنها، سعی کنید کل مقاله را همراه داشته باشید.
2- کلیه مقالات تحت داوری و کتاب‌های نیمه کاره: این موارد اگر چه ممکن است امتیازی نداشته باشد، اما می‌تواند در دید مصاحبه‌گران نسبت به شما تاثیرگذار باشد.
3- گواهی رتبه اول تا سوم دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا رتبه برتر کنکورهای قبل
4- گواهی تدریس در دانشگاه
5- گواهی طرح‌های پژوهشی و کارهای حرفه‌ای: به طور کلی بهتر است تمامی سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی‌تان را ارائه کنید.
6- گواهی کلیه افتخارات آموزشی و پژوهشی کسب شده مرتبط با رشته
7- گواهی شرکت در کارگاه‌های آموزشی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top