تاریخ انتشار: 14 مهر 1388 - 00:00:00
کد خبر: 2374

چرا لاریجانی رای آورد؟!

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی دیگر گزینه ریاست فراکسیون تنها توانست 7 رأی از مجموع آرا را به خود اختصاص دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران:تداوم دلخوری‌های حدادعادل از ماجرای عدم اجماع اصولگرایان بر وی برای ریاست مجلس هشتم در ابتدای کار این مجلس و اشتباه تاکتیکی منتقدان عملکرد علی لاریجانی در فراکسیون اصولگرایان منجر به ابقاء وی در ریاست این فراکسیون شد.

به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازرجانیوز، در حالی که رأی‌گیری برای ریاست فراکسیون اصولگرایان طی دو نوبت به تأخیر افتاد تا تکلیف شورای مرکزی فراکسیون در تمام استان‌ها مشخص شود، عصر امروز (سه‌شنبه) در نهایت رأی‌گیری انجام شد و از میان دو گزینه ریاست، لاریجانی با 24 رأی بار دیگر به‌عنوان رئیس فراکسیون انتخاب شد.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی دیگر گزینه ریاست فراکسیون تنها توانست 7 رأی از مجموع آرا را به خود اختصاص دهد.

محمدرضا باهنر با 18 رای و محمدحسن ابوترابی فرد با 16 رای به عنوان نایب رییس انتخاب شدند.

حمیدرضا حاجی بابایی، کاظم دلخوش و نقوی حسینی به عنوان منشی هیات رییسه و احمد مهدوی ابهری به عنوان کاپرداز انتخاب شدند.

مجموع آرای لاریجانی و آقاتهرانی در حالی به عدد 31 رسید که شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان 44 عضو دارد.

لاریجانی در شرایطی برای بار دوم به‌عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان انتخاب شد که طی 2 هفته اخیر انتقادات زیادی نسبت به عملکرد وی در اغلب رسانه‌های اصولگرایان مطرح شده بود. منتقدان، همزمانی ریاست مجلس و ریاست فراکسیون را به‌عنوان فاکتوری منفی مطرح کرده و معتقد بودند این همزمانی به شفافیت مواضع فراکسیون لطمه می‌زند.

منتقدان عملکرد لاریجانی همچنین به انفعال فراکسیون اصولگرایان در جریان رخدادها و حوادث مهم یک‎سال اخیر اشاره می‌کردند.

رأی نیاوردن محمدرضا باهنر و سیدرضا اکرمی دو نماینده نزدیک به لاریجانی و ورود آقاتهرانی و کوثری از طیف منتقدان به شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان از تهران نیز بر انگیزه منتقدان برای تغییر در ریاست فراکسیون افزود و در مقابل، لاریجانی و حامیانش را به تکاپو و اداشت تا حالا که رأی تهران را از دست داده‌اند، سایر استان‌های کشور را با خود همراه کنند.

در این زمینه محمدرضا باهنر دست به‌کار شد و در برخی استان‌ها حتی از گزینه‌های ورود به شورای مرکزی، تعهد گرفته شد که رأی خود را برای ریاست فراکسیون به لاریجانی بدهند.

در کنار این اقدامات، ادامه یافتن دلخوری‌های حدادعادل از عدم اجماع اصولگرایان بر وی در ماجرای انتخاب رئیس مجلس هشتم تا امروز نیز موجب شد، وی علی‌رغم تمام گمانه‌زنی‌ها در نهایت برای کاندیداتوری ریاست فراکسیون روی خوش نشان ندهد.

طی هفته‌های اخیر، افرادی به‌ویژه از میان جریان موسوم به نمایندگان حامی دولت، حدادعادل را برای کاندیداتوری در مقابل لاریجانی ترغیب می‌کردند که سال گذشته با لاریجانی برای ریاست مجلس به توافق رسیده بودند.

حدادعادل سال گذشته و پس از کنار رفتن از ریاست مجلس اعلام روزه سکوت سیاسی کرده بود، سکوتی که به‌جز در جریان انتخابات و فتنه‌های پس از آن، که وی را برای دفاع از انقلاب تمام قد به صحنه آورد و سخنان استدلالی و منطقی وی در هفته اول آشوب‌های پس از انتخابات در برنامه‌ی گفت‌وگوی ویژه خبری علیه اغتشاشگران و مدعیان تقلب در انتخابات، ضربه سختی به جریان برانداز وارد کرد، کم‌وبیش ادامه یافته است.

اما در حالی که گفته می‌شد حتی در صورتی که حدادعادل امروز برای ریاست فراکسیون شخصاً اقدام نکند، همانند اتفاقی که در جریان انتخاب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس رخ داد، برخی اعضای شورای مرکزی فراکسیون، رأساً او را کاندیدا خواهند کرد، این اتفاق نیز نیفتاد و در نهایت جریان منتقد عملکرد لاریجانی، گزینه خود را استاد اخلاق دولت و مجلس یعنی مرتضی آقاتهرانی قرار داد.

این انتخاب در شرایطی رخ داد که آقاتهرانی به‌عنوان چهره‌ای روحانی که از بازی‌های سیاسی پارلمان به‌دور مانده است، حتی در انتخابات شورای مرکزی فراکسیون تهران نیز حائز رأی خوبی نشده بود و احتمال عدم رأی‌آوری وی در مقابل لاریجانی تقریباً قطعی بود. شاید از همین رو نیز بود که شب گذشته تعدادی از همان منتقدان لاریجانی راهی دفتر وی شدند، تا با بیان شروط خود، از وی برای ریاست فراکسیون حمایت کنند.

با این حال، اکنون لاریجانی از میان 44 عضو فراکسیون، 24 رأی دارد و منتقدان وی در فراکسیون اصولگرایان، ازاین به بعد با وسواس بیشتری عملکرد را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند تا رئیس مجلس و فراکسیون با دلشوره نسبت به اقلیت منتقد، ناگزیر به حرکت بخشیدن به فراکسیونی شود که اکنون منفعل‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top