تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/03/17 - 09:36
کد خبر: 237466

در آستانه ماه دیدار ماه؛

درباره یک دیدار!

درباره یک دیدار!

حالا یک سال پس از ابلاغ این ماموریت‌ها و بررسی عملکرد تشکل‌های دانشجویی می‌توان گفت که آنان در برخی ماموریت‌ها موفق و در برخی نیز کم‌فروغ‌تر بوده‌اند. چشم‌ها و قلب‌ها در انتظار دیدار امروز است تا مشخص شود نقشه‌راه امسال دانشجویان چه خواهد بود؟

خبرنامه دانشجویان ایران: جایی که یک دانشجو می‌تواند درباره اصلی‌ترین مسائل کشور آن‌هم در برابر عالی‌ترین مقام کشور بایستد و بی‌آنکه واهمه‌ای از بیان حرف‌هایش داشته باشد، ‌سخن بگوید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد رضایتی* در یادداشتی از دیدار امروز دانشجویان با رهبر انقلاب نوشت: امروز چهارشنبه جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور مطابق با رویه هرساله، در حسینیه امام‌خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند. هرساله وقتی ماه رمضان به نیمه می‌رسد، دانشجویان به‌خصوص آنهایی که در تشکل‌های دانشجویی فعالیت دارند، روزشماری می‌کنند تا این دیدار فرا برسد.

حسینیه امام‌خمینی(ره) البته گنجایش جمعیت مشتاق این دیدار را ندارد و شاید برای همین است که این دیدار ویژه شده. البته ویژگی دیگری که این جلسه را با سایر جلسات متمایز می‌کند آن است که تعدادی از دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی این فرصت را دارند تا قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب مطالب خود را درباره مسائل مختلف با ایشان در میان بگذارند.

امروز 11 دانشجو از تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و علمی، ‌گروه‌های جهادی و... مقابل رهبر معظم انقلاب به ایراد سخن می‌پردازند. همین باعث شده تا تشکل‌های دانشجویی وسواس بیشتری به خرج دهند تا مطالبی که طرح می‌کنند از غنای لازم برخوردار باشد؛ چراکه رهبر معظم انقلاب با دقت به این سخنان گوش فرا می‌دهند، نکته‌برداری می‌کنند و حتی به مواردی که لازم است پاسخ می‌دهند. سخنان دانشجویان هم متفاوت است؛ گاهی رنگ و بوی دانشگاهی دارد و به دستگاه‌های مرتبط با آموزش عالی اشاره می‌کنند و گاهی سیاسی! بی‌پرده انتقاد می‌کنند، مسئولان اجرایی و نظارتی کشور را به چالش می‌کشند و جواب می‌خواهند؛ اگر نقدشان منصفانه و صحیح باشد، رهبر معظم انقلاب هم آن مطالبه را تایید و تاکید می‌کنند و اگر هم نقدشان ناروا و ناصحیح باشد، ایشان توضیح می‌دهند تا شبهه دانشجویان رفع شود.

به‌عنوان کسی که یک‌بار فرصت سخنرانی در این دیدار را تجربه کرده است، می‌توان گفت که تجربه‌ای مثال‌زدنی است که شیرینی آن تا سال‌ها و حتی تا آخر عمر زیر زبان احساس می‌شود. اگر بگوییم این جلسه ظهور و بروز عینی مردم‌سالاری دینی است بیراه نگفته‌ایم! ‌جایی که یک دانشجو می‌تواند درباره اصلی‌ترین مسائل کشور آن‌هم در برابر عالی‌ترین مقام کشور بایستد و بی‌آنکه واهمه‌ای از بیان حرف‌هایش داشته باشد، ‌سخن بگوید.

آنطور که از جلسات و زمزمه‌های دانشجویان مشخص است، سخنان دانشجویان بیشتر معطوف به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری خواهد بود. دانشجویان حتما به مسائل سیاست خارجی و تحولات منطقه و جهان اشاره خواهند کرد و البته مسائل و رخدادهای آموزش عالی نیز زیر ذره‌بین دانشجویان قرار خواهد گرفت. کمتر جلسه‌ای را سراغ داریم که عالی‌ترین مقام کشور حدود پنج ساعت به سخنان دانشجویان به دقت گوش فرا دهد. حتی در دیدار رمضانیه سال 1394 اتفاق بدیلی رخ داد و ایشان جلسه را پس از ادای نماز مغرب و عشا و صرف افطار ادامه دادند. به‌جد می‌توان گفت که پس از این دیدار خون تازه‌ای در رگ‌های جنبش دانشجویی جریان می‌یابد.

کاش سایر مسئولان هم همین منش و سلوک را سرلوحه خود قرار دهند. چه اشکالی دارد که سایر مسئولان همچون رئیس‌جمهوری، ‌رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه و به‌خصوص مسئولان آموزش عالی کشور هم همین منش را در پیش گیرند!‌ حرف‌های دانشجویان ممکن است تند و تیز باشد اما دانشجو وام‌دار کسی و جایی نیست. اگر حرفی می‌زند از سر دلسوزی است. او دغدغه انقلاب اسلامی را دارد، او دغدغه کشورش ایران را دارد و می‌تواند به‌عنوان یک ناظر بیرونی به عملکرد مسئولان حتی پیشنهادهای کاربردی و عملی مطرح سازد. البته رهبر معظم انقلاب نیز به‌خوبی از این فرصت بهره می‌گیرند و ایشان نیز مطالبات خود را از دانشجویان مطرح می‌کنند که دانشجویان نیز باید آن را سرلوحه اقدامات آتی خود قرار دهند.

در جلسه سال گذشته جدای از مسائل حاشیه‌ای و عاطفی که داشت، 12 ماموریت از سوی مقام معظم رهبری به تشکل‌های دانشجویی محول شد؛ «حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم»، «دفاع صریح و بدون تقیه از نظام اسلامی»، «تقویت گفتمان‌های اصلی انقلاب ازجمله عدالت، اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی، پیشرفت اسلامی ایرانی و شتاب علمی» و «نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر درباره آینده»، «تبیین و قانع کردن دل‌ها»، «افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی»، «هم‌افزایی تشکل‌های انقلابی از طریق تکیه بر نقاط مشترک»، «توجه به سبک زندگی ایرانی-اسلامی در اندیشه و عمل»، «توسعه مخاطبان دانشجو»، «تداوم و توسعه اردوهای جهادی در روستاها و مناطق محروم» و درنهایت «تشکیل یک جبهه واحد ضدآمریکایی- ضدصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام» ازجمله مهم‌ترین این 12 ماموریت بودند که مقام معظم رهبری «یک‌به‌یک» به تبیین آن به تشکل‌های دانشجویی پرداختند و حالا یک سال پس از ابلاغ این ماموریت‌ها و بررسی عملکرد تشکل‌های دانشجویی می‌توان گفت که آنان در برخی ماموریت‌ها موفق و در برخی نیز کم‌فروغ‌تر بوده‌اند. چشم‌ها و قلب‌ها در انتظار دیدار امروز است تا مشخص شود نقشه‌راه امسال دانشجویان چه خواهد بود؟

* دبیر اسبق تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top