تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/03/17 - 07:50
کد خبر: 237469

اعتراض‌ها به آزمون دستیاری پزشکی بالا گرفت وزیر وورد پیدا کرد؛

صدای اعتراض ۱۴ داوطلب دوباره شنیده شد!

صدای اعتراض ۱۴ داوطلب دوباره شنیده شد!

هاشمی در این نامه از طاهر موهبتی، معاون حقوقی خود خواست کارگروهی برای رسیدگی به شکایات چهل‌وچهارمین آزمون دستیاری پزشکی با حضور نمایندگانی از معاونت آموزشی، دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی، مرکز بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت تشکیل شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: گروه دانشگاه آزمون دستیاری امسال با حضور بیش از 14 هزار داوطلب برگزار شد و پس از آن نیز کلید نهایی و اسامی پذیرفته‌شدگان مجاز به انتخاب رشته در سایت مرکز سنجش پزشکی اعلام و از همین‌جا بود که کلید اعتراضات به این آزمون زده شد.

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ البته برگزاری این آزمون طی سال‌های اخیر همیشه محل بحث و اختلاف و اعتراض بوده است و آزمون امسال نیز از این قاعده مستنثی نبود و کار با تجمع برخی معترضان به این آزمون در مقابل وزارت بهداشت شکلی جدی‌تر به خود گرفت. در جواب این اعتراضات که اصولا به صورت مکتوب یا شفاهی به گوش مسئولان ارشد برگزاری این آزمون رسید، مدیران وزارت بهداشت این آزمون و شرایط و نتایج آن را استاندارد و اعتراضات را ناوارد دانستند.

تشریح ماجرا
آزمون پذیرش دستیاری هر سال توسط دبیرخانه تخصصی و مرکز سنجش برگزار می‌شود و امسال هم این آزمون 14 اردیبهشت به صورت غیرمتمرکز در تمامی دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

سیدحسن امامی‌رضوی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها در توضیح روند برگزاری این آزمون و تاکید بر صحت آن می‌گوید: «با اشاره به این نکته که فرآیند طراحی دفترچه سوالات آزمون دستیاری که از چند ماه قبل توسط دبیرخانه انجام می‌شود، امسال با سازوکار جدید و علمی‌تری انجام شد و در اختیار مرکز سنجش قرار گرفت و در نحوه برگزاری آزمون امسال هیچ‌گونه خللی وارد نشده و در سلامت کامل برگزار شده است.» اما اعتراض شرکت‌کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی امسال معطوف به چند مساله مهم بود.

تکرار مشکلات آزمون دستیاری پزشکی این بار برای 14 هزار داوطلب!

یکی از معترضان این آزمون که در مقابل ساختمان وزارت بهداشت حضور داشت در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های کشور علت حضور و اعتراض خود را این‌گونه بیان می‌کند: «تعدادی از افراد با نمره‌های بالاتر، ضرایب درسی کمی به آنها تعلق گرفت و برعکس بودند افرادی که نمره کمتری داشتند اما ضرایب درسی بالاتری داشتند. همچنین سوالات آزمون قبل از برگزاری لو رفته بود و تعدادی از دانشجویان از سوالات خبر داشتند. تعدادی از دوستان قبل از شروع امتحان سوال و جواب‌ها را به هم می‌گفتند. اعتراض خود را به لو رفتن سوالات و عدم تطابق کارنامه و رتبه افراد را به سازمان سنجش پزشکی اعلام کردیم اما آنها این موضوع را نپذیرفتند، به همین دلیل ما امروز برای اعلام اعتراض خود مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده‌ایم و در صورتی که به وضعیت ما رسیدگی نشود هفته آینده مقابل مجلس جمع خواهیم شد.»

پس از اعتراض‌ها
چند روز پیش و بعد از تجمع معترضان در برابر ساختمان وزارت بهداشت، حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در پاسخ به این اعتراضات و موضوعی که این معترضان از اردیبهشت تا امروز مطرح می‌کنند، گفت: «بخشی از این اعتراض‌ها بابت این مساله بود که چرا رتبه سال گذشته و امسال آنها در آزمون دستیاری تغییر کرده است. در پاسخ باید گفت قطعا هر سال تغییراتی در رتبه‌ها اتفاق می‌افتد و این‌طور نیست که فردی که در سال گذشته نمره ۱۰۰ داشته و رتبه‌ای را کسب کرده امسال نیز با نمره ۱۰۰ همان رتبه را داشته باشد.»

قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: «آزمون دستیاری ۱۶ اردیبهشت برگزار شد و اگر در سوالات تقلب شده یا سوالات فروخته شده بود، ‌بعد از آن باید معلوم می‌شد. بنابراین این ادعا که گفته می‌شود سوالات فروخته شده درست نیست؛ چراکه باید این ادعا بعد از اعلام نتایج اولیه مطرح می‌شد در حالی که الان کسانی که نمره پایین آورده‌اند این ادعا را مطرح می‌کنند.»

تکرار مشکلات آزمون دستیاری پزشکی این بار برای 14 هزار داوطلب!

او با بیان اینکه در آزمونی که ۱۵ هزار شرکت‌کننده داشته و حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر به نتایج این آزمون اعتراض دارند، مساله قابل توجهی نیست، گفت: «آزمون دستیاری در سلامت کامل برگزار شده و اگر کسی اعتراضی دارد، باید به صورت مکتوب ارائه بدهد تا بررسی کنیم و اینکه برخی بخواهند از فرصت سوءاستفاده کنند و مسائل بی‌ربطی را مطرح کنند، درست نیست.» اکبری درباره بحث فروش سوالات و تقلب در آزمون دستیاری پزشکی امسال نیز گفت: «اگر گفته می‌شود سوالات فروخته شده است باید این ادعا ثابت شود یا برای مطرح‌کنندگان هزینه داشته باشد اما متاسفانه در کشور ما اینچنین نیست و برخی رسانه‌ها به این موضوع دامن می‌زنند، در حالی که اگر مساله‌ای وجود دارد باید از راه قانونی اعلام شود تا مورد بررسی قرار گیرد.»

ورود وزیر به مساله
با این حال ورود وزیر بهداشت به این مساله نشان می‌دهد ماجرای برگزاری آزمون دستیاری امسال و حواشی آن، آنچنان نیز موضوع حاشیه‌ای یا به گفته قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، اعتراضی 30، 40 نفره نیست. پس از کش و قوس‌های بسیار دیروز حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت با صدور نامه‌ای به معاون حقوقی وزارت بهداشت، خواستار تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به شکایات چهل‌وچهارمین دوره از آزمون دستیاری پزشکی شد. هاشمی در این نامه از طاهر موهبتی، معاون حقوقی خود خواست کارگروهی برای رسیدگی به شکایات چهل‌وچهارمین آزمون دستیاری پزشکی با حضور نمایندگانی از معاونت آموزشی، دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی، مرکز بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت تشکیل شود.

تکرار مشکلات آزمون دستیاری پزشکی این بار برای 14 هزار داوطلب!

وزیر بهداشت در این نامه به این موضوع اشاره کرده که نظر به درخواست تعدادی از شرکت‌کنندگان در چهل‌وچهارمین آزمون دستیاری پزشکی درخصوص نتایج آزمون اعلام‌شده از سوی مرکز سنجش، ضرورت دارد با قید فوریت نسبت به تشکیل کارگروهی با عضویت معاونت آموزشی، دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی و مرکز بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت متبوع، اقدام کنید. هاشمی دلیل پیگیری وزارت بهداشت را شنیدن صدای اعتراض شرکت‌کنندگان و گفت‌وگو با آنها می‌داند و ضمن دستور به پیگیری سریع مسائل به وجود آمده برای شرکت‌کنندگان در این آزمون، می‌نویسد: «ضمن استماع توضیحات نمایندگان شرکت‌کننده در آزمون مذکور و بررسی دقیق و همه‌جانبه مستندات موجود، نتیجه جمع‌بندی کارگروه را ظرف مدت یک‌هفته به اینجانب گزارش کنید.»

حال باید دید به‌رغم اعلام صحت برگزاری و نتایج این آزمون از سوی معاونان دانشگاهی وزیر بهداشت و سپس ورود مستقیم وزیر به مساله، مشکلات پیش‌آمده برای معترضان به این آزمون را حل و آنها را اقناع خواهد کرد؟

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top