تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/03/21 - 10:12
کد خبر: 237812

از میزان شهریه تا انتخاب واحد؛

همه چیز درباره ترم تابستان دانشگاه آزاد +جدول

همه چیز درباره ترم تابستان دانشگاه آزاد +جدول

دانشجویان سایر دانشگاه‌ها (اعم از دولتی و غیردولتی) با ارائه معرفی‌نامه از دانشگاه محل تحصیل می‌توانند در هر یک از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به اختیار خود در دوره تابستان ثبت‌نام و انتخاب واحد کنند. البته امکان ثبت‌نام و انتخاب واحد برای دانشجویان دکتری حرفه‌ای دامپزشکی دوره درمانگاهی در دوره تابستان فراهم نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: اگر دانشجویی بیش از 6 واحد درسی انتخاب کند شهریه ثابت دو‌سوم به اضافه شهریه متغیر برای واحدهای انتخاب شده لحاظ می‌شود. به عبارت دیگر شهریه دوره تابستان برای دانشجویان کاردانی، کارشناسی، دکتری حرفه‌ای دامپزشکی و کارشناسی‌ارشد تا حداکثر 6 واحد درسی یک‌دوم شهریه ثابت به‌علاوه شهریه متغیر هر واحد درسی است.

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر ساله وقتی به ایام امتحانات خردادماه نزدیک می‌شویم بسیاری از دانشجویان در سراسر کشور هوای حضور در ترم تابستانی به سرشان می‌زند و روز به روز پیگیر اطلاعیه‌های دانشگاه‌ها پیرامون این موضوع می‌شوند. اخیرا نیز دانشگاه آزاد طی بخشنامه‌ای شرایطی را برای برگزاری ترم تابستان این دانشگاه اعلام کرده است که نسبت به ترم تابستان سال گذشته کمی تغییرات دارد. تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه آزاد با مراجعه به ادمین کانال خبرنامه دانشجویان ایران، خواستار توضیحاتی درباره جزئیات ترم تابستانی این دانشگاه شدند که در همین راستا توضیحاتی پیرامون آن در ادامه آمده است.

این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های غیردولتی است که دانشجویان کاردانی و کارشناسی‌اش هر سال تا سقف هشت واحد می‌توانند برای ترم تابستان اخذ کنند. 

حالا قرار است این ترم آموزشی از 24 تیر شروع شود و دانشجویان می‌توانند از هفدهم تیر یعنی حدود دو هفته دیگر  ثبت‌نام در ترم تابستانه را آغاز کنند. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» از جزئیات ترم تابستان این دانشگاه سخن گفت. آنطور که او می‌گوید ترم تابستان این دانشگاه در 6 هفته درسی و یک هفته آزمون برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی خواهد بود و سقف تعداد انتخاب واحد برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هشت واحد تعریف شده است.

جزئیات برگزاری ترم تابستانی 96 دانشگاه آزاد

او در توضیح این‌گونه می‌گوید: «ثبت‌نام بعد از تعطیلات تابستانی دانشگاه یعنی از 17 تیر آغاز شده و 24 خرداد کلاس‌ها شروع می‌شود و 6 هفته ادامه خواهد داشت. یک هفته نیز برای امتحانات در نظر گرفته شده است.»

بحث شهریه دانشگاه از جمله موضوعاتی است که همواره محل بحث بوده است. بر همین اساس مدیران دانشگاه آزاد اسلامی برای ترم تابستان شرایطی را در نظر گرفته‌اند تا فشار مالی کمتری به دانشجویان وارد شود.

به گفته حسین‌زاده‌لطفی اگر دانشجویی تا سقف 6 واحد درسی انتخاب کند شهریه ثابت نصف و البته شهریه متغیر واحدهای انتخاب شده به آن اضافه خواهد شد.  معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی  دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: «اگر دانشجویی بیش از 6 واحد درسی انتخاب کند شهریه ثابت دو‌سوم به اضافه شهریه متغیر برای واحدهای انتخاب شده لحاظ می‌شود. به عبارت دیگر شهریه دوره تابستان برای دانشجویان کاردانی، کارشناسی، دکتری حرفه‌ای دامپزشکی و کارشناسی‌ارشد تا حداکثر 6 واحد درسی یک‌دوم شهریه ثابت به‌علاوه شهریه متغیر هر واحد درسی است.»

آنطور که او می‌گوید: «دانشگاه آزاد اسلامی اخذ دروسی همچون «وصیتنامه امام(ره)» و «روخوانی قرآن کریم» را علاوه‌بر حداکثر واحد انتخابی بلامانع دانسته است؛ یعنی دانشجویان می‌توانند هشت واحد علاوه‌بر این دروس داشته باشند.  تعداد کل ساعت‌های تدریس دروس نظری و عملی در دوره تابستان مشابه نیمسال‌های اول و دوم بوده و طی 6 هفته آموزشی اجرا می‌شود. البته واحدهای دانشگاهی موظف هستند درخصوص واحدهای درسی ارائه شده در دوره تابستان، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند. دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویانی که با 10 واحد درسی فارغ‌التحصیل می‌شوند نیز شرایطی در نظر گرفته تا بتوانند در ترم تابستان فارغ‌التحصیل شوند.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی این‌گونه توضیح می‌دهد: «‌برای دانشجویان  دوره کاردانی و کارشناسی که با حداکثر 10 واحد درسی فارغ‌التحصیل می‌شوند، اخذ 10 واحد در دوره تابستان بلامانع است.»

به گفته او دانشجویان سایر دانشگاه‌ها (اعم از دولتی و غیردولتی) با ارائه معرفی‌نامه از دانشگاه محل تحصیل می‌توانند در هر یک از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به اختیار خود در دوره تابستان ثبت‌نام و انتخاب واحد کنند. البته امکان ثبت‌نام و انتخاب واحد برای دانشجویان دکتری حرفه‌ای دامپزشکی دوره درمانگاهی در دوره تابستان فراهم نیست.

فرهاد حسین‌زاده‌لطفی در پاسخ به این سوال که ثبت‌نام و اخذ واحد در ترم تابستان اجباری یا اختیاری است، می‌گوید: «دانشگاه‌ها با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند ترم تابستان را ارائه خواهند داد. این امکانات شامل اعضای هیات علمی، آزمایشگاه‌ها و سایر مواردی است که باید برای دایر شدن یک کلاس فراهم باشد. دانشجویان همچنین می‌توانند با مجوز واحد دانشگاهی خود در سایر واحدهای دانشگاهی میهمان شوند و ترم تابستانی خود را تا سقف واحدهای مجاز انتخاب کنند.» آنطور که او گفته است ممکن است یک واحد دانشگاهی در منطقه و محدودیت‌های خاصی داشته باشند و قطعا واحدها با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

مقطع

کاردانی

کارشناسی

 دامپزشکی

کارشناسی ارشد

دکتری

حداکثر تعداد واحد قابل اخذ

8 واحد

8 واحد

8 واحد

دو درس (حداکثر تا سقف 6 واحد)

---

شهریه

اخذ حداکثر 6 واحد:

نصف شهریه ثابت نیمسال + شهریه متغیر

اخذ حداکثر 6 واحد:

نصف شهریه ثابت نیمسال + شهریه متغیر

اخذ حداکثر 6 واحد:

نصف شهریه ثابت نیمسال + شهریه متغیر

نصف شهریه ثابت نیمسال + شهریه متغیر

---

توضیحات

اخذ بیش از 6 واحد:

دو سوم شهریه ثابت + شهریه متغیر

اخذ بیش از 6 واحد:

دو سوم شهریه ثابت + شهریه متغیر

اخذ بیش از 6 واحد:

دو سوم شهریه ثابت + شهریه متغیر

--- ---

 

طبق بخشنامه‌ای که چندی پیش در این خصوص ابلاغ شده است ارائه دروس در دوره تابستان اختیاری بوده و تمام دانشجویان در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری حرفه‌ای دامپزشکی می‌توانند در واحد محل تحصیل با یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی (فقط در یک واحد دانشگاهی) با موافقت گروه تخصصی و معاونت آموزشی واحد دانشگاهی مبدا ثبت‌نام کنند.  فرهاد حسین‌زاده‌لطفی در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش واحدها در سال آینده وجود خواهد داشت یا خیر می‌گوید: «‌پیش از این سقف انتخاب واحد در ترم تابستان 6 واحد بود؛ اما امسال هشت واحد است و البته ممکن است برای سال آینده افزایش پیدا کند.»

ترم تابستان در دانشگاه آزاد اسلامی مزیتی را نیز برای استادان و اعضای هیات علمی دارد. در بخشنامه آمده است: «آن دسته از اعضای هیات‌علمی تمام وقت که در نیمسال‌های اول و دوم سال تحصیلی دارای کمبود ساعت تدریس هستند، به میزان کمبود ساعت تدریس می‌توانند در دوره تابستان نسبت به جبران ساعت کمبود تدریس اقدام کنند.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top