تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/03/23 - 11:13
کد خبر: 238035

توضیحات نماینده دانشگاه آزاد درباره چرایی بررسی برگه‌های متن

دبیرکل سازمان دانشجویان ایران دانشگاه آزاد در واکنش به شایعاتی که پیرامون سانسور متن‌های سخنرانی دانشجویان در دیدار با رهبری مطرح شده، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست، فقط برگه‌های سخنرانی از لحاظ بیولوژیکی کنترل می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیرکل سازمان دانشجویان ایران دانشگاه آزاد در واکنش به شایعاتی که پیرامون سانسور متن‌های سخنرانی دانشجویان در دیدار با رهبری مطرح شده، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست، فقط برگه‌های سخنرانی از لحاظ بیولوژیکی کنترل می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، هرساله در ماه مبارک رمضان هزاران نفر از دانشجویان دانشگاه‌های کشور و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این مراسم گاه ساعت‌ها به طول می‌انجامد در محضر رهبر معظم انقلاب به بیان دغدغه‌ها، مطالبات و مطالب خود می‌پردازند و بعد از آن نیز معظم‌له برای دانشجویان صحبت می‌کنند و راهکارها و توصیه‌های خود را برای رفع مشکلات بیان می‌کنند. ماه رمضان امسال نیز مانند سال‌های گذشته این دیدار با حضور پرشور دانشجویان و اعضای تشکلهای دانشجویی برگزار شد.

امسال بعد از دیدار طیف‌های مختلف دانشجویان با مقام معظم رهبری، برخی از افراد و گروه‌ها با انتشار تصاویر و کلیپ‌‌هایی در فضای مجازی سعی کردند اینگونه القا کنند که متن سخنرانی‌های دانشجویان بازبینی می‌شود و هر جایی از آن که طبق خواسته نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نباشد سانسور می‌شود یا به سخنران اجازه قرائت متن داده نمی‌شود. یکی از این کلیپ‌ها هم مربوط به فاطمه سادات ضرابی است، دانشجویی که سال گذشته به عنوان نماینده اتحادیه تشکل‌های دانشگاه آزاد در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرد.

برای اینکه مشخص شود واقعیت ماجرا چیست به سراغ محمدعلی سعادتی دبیرکل سازمان دانشجویان ایران دانشگاه آزاد رفتیم، کسی که سال گذشته یکی از دانشجویانی بود که برای سخنرانی در محضر رهبر انقلاب انتخاب شد ولی در نهایت تصمیم گرفت وقتش را به ضرابی بدهد. در ادامه مشروح گفت‌وگوی ما و دبیرکل سازمان دانشجویان ایران دانشگاه آزاد را می خوانیم.

چطور شد که شما به عنوان نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد برای سخنرانی در محضر رهبر انقلاب انتخاب شدید؟
سعادتی: مقام معظم رهبری با آن همه دغدغه و حجم کاری که دارند هر ساله در ماه مبارک رمضان با دانشجویان طیف‌های مختلف دیدار می‌کنند. ایشان در عمل نشان داده‌اند که دانشجو مؤذن جامعه است و نشان دادند که برای قشر دانشجو احترام خاصی قائل هستند و دیدارهای دانشجویی به روشنی نشاگر این مسئله است.

هر ساله تعدادی از نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی نسبت فعالیت‌هایی که در دانشگاه‌ها دارند مشخص می‌شوند تا در محضر رهبر انقلاب به بیان دغدغه‌ها و مشکلات دانشگاهیان و جامعه بپردازند. سال گذشته هم بنده این توفیق را داشتم که به عنوان یکی از سخنرانان مراسم دیدار با رهبری انتخاب شوم.

یکی دیگر از کسانی که به همراه بنده انتخاب شده خانم فاطمه سادات ضرابی بود که در نهایت توفیق سخنرانی نصیب وی شد.

در کل روال برای تعین سخنران به این صورت است که اتحادیه‌ها هر سال برای سخنرانی و حضور در مراسم دیدار با رهبری یک سهمیه‌ای دارند بعد از اینکه سخنرانان مشخص می‌شود نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها برای انجام هماهنگی‌های لازم یک جلسه‌ای با آنها می‌گذارد و شیوه کار را مطرح می‌کند.

آیا نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از شما می‌خواهد که متن سخنرانی خود را چگونه آماده کنید؟
سعادتی: به هیچ وجه چنین چیزی وجود نداشت حتی مسئولان نهاد به ما گفتند موضوع سخنرانی آزاد است و هر موضوعی که می‌توانید انتخاب کنید و در محضر رهبری آن را قرائت کنید.

بعد از اینکه جلسه‌ هماهنگی برگزار شد دوستان دانشجو هر کدام به دنبال نوشتن متن سخنرانی خود رفتند و هیچ جای دیگری هم هیچ دخالتی در این کار نداشت.

هدف برگزاری جلسات هماهنگی چه بود؟
سعادتی: این جلسه بیشتر برای آشنایی جمع سخنرانان با برگزار کنندگان این مراسم، تذکر برگزار کنندگان برای رعایت وقت در جلسه، آشنایی مجری برنامه با سخنرانان این مراسم و اینکه حتی المقدور موضوع متن هایی که نوشته می‌شود شبیه هم نباشد و با موضوعات متعدد و مختلف متن‌ها نوشته شود.

 آیا بعد از اینکه متن سخنرانی شما آماده شد، آن را به نهاد رهبری برای بازبینی تحویل دادید؟
سعادتی: نه اینگونه نبود. وقتی متن سخنرانی آماده شد تا زمان برگزاری مراسم بازبینی‌ای صورت نگرفت و کسی از ما نخواست که متن را ارائه کنیم.

پس جریان اینکه گفته شده متن سخنرانی را از ما تحویل گرفتند، چیست؟
سعادتی: این مسأله برای زمانی است که وارد بیت رهبری شدیم، آن هم نه برای اینکه ببینند ما چه نوشته‌ایم یا بخواهند جایی از متن را سانسور یا دستکاری کنند، بحث این بود که تمام  کاغذهایی که همراه خود به حسینیه می‌بریم از لحاظ امنیتی و بیولوژیکی کنترل شود که این مسئله هم طبیعی است.

با اینکه شما یکی از سخنرانان و دبیر کل اتحادیه دوم دانشگاه آزاد بودید که برای سخنرانی انتخاب شدید، در نهایت خانم ضرابی که گفته می‌شود گرایش اصلاح‌طلبی هم دارد در محضر رهبر انقلاب سخنرانی کرد، چرا شما سخنرانی نکردید؟

سعادتی: اتحادیه ما 2 نفر را به عنوان سخنرانی معرفی کرده بود یک نفر اصلی و یک نفر ذخیره، که از ما خواستند سخنران اصلی را معرفی کنیم که در نهایت تصمیم گرفتیم که سخنرانی خانم ضرابی قرائت شود. برگزار کنندگان جلسه هم از این اقدام استقبال کردند که همه سلایق در محضر رهبری صحبت می‌کنند و بعد از اینکه وارد حسینیه شدیم مابقی ماجرا همان بود که همه مردم شاهد آن بودند.

اخیرا کلیپی از خانم ضرابی در مورد اینکه متن سخنرانی‌ها چک یا سانسور می‌شود، منتشر شده، مسائلی که در کلیپ گفته می‌شود را تا چه حد قبول دارید؟
سعادتی: بنده با تمام احترامی که به خانم ضرابی دارم باید بگویم واقعا اینگونه نیست و البته خانم ضرابی نظر شخصی خود را مطرح کرده‌ و نظر اتحادیه با این نظر متفاوت است. از طرفی هم در نظام جمهوری اسلامی ایران انتقاد و بیان نظرات کاملا آزاد است و ما هم به نظر خانم ضرابی احترام می‌گذاریم.

به نظر بنده آن کنترل برگه‌های حاوی متن که در آخرین لحظه بازرسی شد، برای بررسی‌های امنیتی توسط دستگاه‌های چک و خنثی بوده است، این شبهه را در ذهن خانم ضرابی وارد کرده است، وگرنه آیا بخشی از سخنان ایشان و یا دیگر نماینده اصلاح طلب نشریات در آن دیدار حذف شد؟

با توجه به اینکه بنده سال قبل یکی از سخنران‌ها بودم و از نزدیک شاهد روند اقدامات بوده‌ام کاملا چنین شایعاتی را تکذیب می‌کنم و به مردم عزیز صادقانه می‌گویم که به هیچ عنوان متن‌های سخنرانی چک نمی‌شود و دانشجویان آزادانه سخنان خود را مطرح می‌کنند و مسئولان مربوطه به هیچ عنوان وارد جزئیات متن سخنرانی‌ها نشدند و متون با اختیار خود سخنرانان و اتحادیه‌های دانشجویی تنظیم شده بود.

آیا در آن دیدار چیزی از متن شما یا خانم ضرابی حذف شد؟
سعادتی: خیر همانطور که گفتم متن‌ها را همانطور که نوشته بودیم به حسینیه امام خمینی(ره) برده و در آنجا فقط برگه‌ها از ما گرفته شد تا توسط دستگاه‌های چک و خنثی برای مسائل بیولوژیکی کنترل شود و خانم ضرابی هم دقیقا همان متنی را که نوشته بودند مانند همه دانشجویان دیگر در حضور مقام معظم رهبری قرائت کردند.

آیا چیزی هست که بخواهید اضافه کنید؟
سعادتی: مسئله خاصی نیست فقط اینکه بنده از مقام معظم رهبری که رکن اصلی نظام هستند تشکر و قدردانی می‌کنم که وقت گرانبهای خود را در اختیار دانشجویان می‌گذارند و هم سخنان دانشجویان را می‌شنوند و هم راهکار بسیار خوبی برای دانشجویان دارند که برای حل مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار راهگشا است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top