تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/03/23 - 15:00
کد خبر: 238085

دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مشکلات مالی پیش رو!

حساب و کتابی ساده از هزینه‌ای که برای هر پایان‌نامه می‌شود

حساب و کتابی ساده از هزینه‌ای که برای هر پایان‌نامه می‌شود

تا حالا شده به فکر حساب و کتاب سرانگشتی از خرج‌های پیش روی یک دانشجوی ارشد یا دکتری کنید؟ اصلا آیا می‌دانید که دانشجویان تحصیلات تکمیلی با چه دست اندازهای مالی و مشکلات اقتصادی ممکن است مواجه شوند؟

خبرنامه دانشجویان ایران: تا حالا شده به فکر حساب و کتاب سرانگشتی از خرج‌های پیش روی یک دانشجوی ارشد یا دکتری کنید؟ اصلا آیا می‌دانید که دانشجویان تحصیلات تکمیلی با چه دست اندازهای مالی و مشکلات اقتصادی ممکن است مواجه شوند؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امیر عبدالله مهرداد‌شریف* در یادداشتی قابل تامل درباره هزینه ای که برای یک پایان نامه می شود نوشت:  آنچه در وهله اول از مدیریت پژوهشی در ذهن می‌نشیند وجود سمت اجرایی در این حوزه است. اما منظور از مدیریت پژوهشی، توان برنامه‌ریزی و اجرای هر نوع طرح پژوهشی است؛ یعنی توان تامین و اداره منابع مالی، نیروی انسانی، ملزومات و تجهیزات اجرای کار و همین‌طور پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی در راستای انجام فرآیندهای لازم تا حصول هدف.

آنچه مانع اصلی توسعه علمی و نقش‌آفرینی پژوهش‌های علمی در جامعه است کمبود افراد مبتکر و دانشمند نیست، کمبود امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی نیست، حتی کمبود منابع مالی نیز نیست؛ بلکه کمبود مدیران پژوهشی است. یعنی کسانی که ضمن داشتن توان مدیریت پروژه‌های تحقیقاتی دارای حد‌اقل آگاهی نسبت به مسائل اقتصادی و بازرگانی، امور حقوقی و روابط عمومی باشند.

دلیل کمبود این دسته از افراد به خصوص در دانشگاه‌ها آن است که عمده پروژه‌های دانشگاهی به صورت انفرادی یا همکاری استاد و دانشجو اتفاق می‌افتد. کمتر در دانشگاه پروژه‌های تحقیقاتی دیده می‌شود که به صورت گروهی و با حضور تخصص‌های مختلف روی دهد. بنابراین نتیجه آن انبوه پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری است که عمدتا تاثیری در اقتصاد، جامعه و صنعت ندارند و در کتابخانه‌ها بایگانی می‌شوند.

اگر هر پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد به طور متوسط 10 ماه طول بکشد و دانشجو به طور میانگین 15 روز در ماه و هر روز 6 ساعت روی پروژه خود کار کند 900 نفرساعت کار برای انجام آن توسط دانشجو صرف خواهد شد. اگر استاد راهنما 10 درصد زمان فوق را در اختیار دانشجو قرار دهد او نیز 90 نفرساعت وقت خواهد گذاشت؛ بنابراین با احتساب وقت استاد مشاور و سایر عواملی که به دانشجو کمک می‌کنند یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد حدود 1000 نفرساعت نیروی انسانی را به خود اختصاص می‌دهد.

بنا بر آمارهای وزارت علوم سالانه بین 15 تا 20 هزار نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد از دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل می‌شوند. اگر میانگین 17500 نفر در سال فارغ‌التحصیل شوند یعنی 000/500/17 (هفده میلیون و پانصدهزار) نفرساعت از منابع نیروی انسانی در سال صرف فعالیت‌های پژوهشی در مقطع کارشناسی ارشد می‌شود؛ که 95 درصد آنها در کتابخانه‌ها بدون هیچ استفاده‌ای بایگانی می‌شوند. یعنی اتلاف 16 میلیون و 625 هزار نفر‌ساعت که همه اینها به دلیل نقص در مدیریت پژوهشی است.

این در حالی است که تجربه‌های موفق در کشور می‌تواند الگوهای مدیریتی مناسبی را ارائه دهد. پیشرفت‌های صنعت نظامی و موشکی کشور، توانایی کاربردی در دانش هسته‌ای یا آنچه در توسعه دانش سلول‌های بنیادی مشاهده می‌شود دستاوردهایی نیستند که در کوتاه مدت با افرادی محدود حاصل شده باشند؛ بلکه فرآیندی چندین ساله با مدیریت پژوهشی مداوم بوده‌اند. بنابراین ضروری است در برنامه‌های آینده دانشگاه به تربیت و آموزش مدیران پژوهشی توجه ویژه شود.

* سرپرست معاونت پژوهش و فناوری واحد تهران شمال

 
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top